Gå til innhold

Per kan male et hus på 3 timer, mens Pål trenger 5 timer på å male det samme huset. Hvor lang tid vil det ta hvis begge maler huset sammen ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

4?

Evt lei en polakk, og bruk tida på noe morsommere :)

Skrevet

Jeg tenker 3 timer, for Per maler fotsatt i sitt tempo og vil dekke opp for tregheten til Pål ved å male mer av huset.

Skrevet

Det må bli under tre timer i hvertfall, for per kan jo male det alene på 3 timer, også får han litt hjlep av Pål som er litt tregere

Skrevet

Er ikke noe god på slike matteoppgaver, men da må da være under 3 timer i hvertfall!? Per maler i sitt tempo, og får hjelp av Pål i tillegg, da må det jo gå en god del fortere enn 3 timer? Vil tro ca 2 timer, men jeg er som sagt ikke noe god til dette og har ikke regnet på det heller ;-)

Skrevet

Det kommer vel helt an på hvor godt/dårlig de samarbeider?

Annonse

Skrevet

Hahaha så du på filmen på tv 3 just eller????? hehehheheheheh

Skrevet

Man trenger vel strengt tatt ikke samarbeide for å male et hus.

Om per begynner i den ene enden og pål i den andre.

Da vil per ha malt over halve huset på 2 timer og pål under halve.

Skrevet

8 timer. De må jo ta to strøk. Per maler første strøket, Pål det andre strøket ;)

Skrevet

Siden Pål liker kaffepauser hver halvtime, fordi kona hans baker så gode kaker, og alltid sender med han noe godt på malerjobbene sine, er det klart at når de er 2 stykker, tar de disse pausene samtidlig.

Dermed blir det faktisk sånn at Per bruker lengre tid på å male, enn om han malte alene, som igjen betyr at hele jobben tar et par dager.

Minst.

Skrevet

To timer

De bruker i snitt fire timer på jobben, og de er to stk, altså 4:2 som er 2

Skrevet

Nesten.. Etter to timer har Per malt 2/3 (67 %) av huset, mens Pål har malt 2/5 (20 %) av huset. Dette er ikke 100 %, men noe sånt som 87 %. Sleng på et kvarter, så er det ferdige.

Skrevet

Og firmaet heter "Hurtigmal".

Skulle gjerne sett det ferdige resultatet ;-p

Annonse

Skrevet

Hehe.. Dere er morsomme ;)

Nei, så ikke filmen, men så akkurat når de snakket om dette... Også ble jeg nyskjerrig på hva som var rette svaret egentlig...

HI

Skrevet

under to timer!

tenk deg at huset er delt opp i 15 deler. per maler 5 deler på 1 time og pål maler 3 deler på en time. altså 8 deler blir malt på en time og 16 deler på 2 timer. derfor tar det mindre enn 2 timer...

Skrevet

Neida, for ørna kom og tok malerkosten til Per, som er den mest effektive, og dermed måtte Pål male alene, og siden han ble så bekymret for at ørna skulle ta hans malerkost også, brukte han dobbelt så lang tid. Svaret er 10 timer.

Skrevet

majamia har rett i at svaret er under to timer, hvis dette er en matte oppgave. Men i praksis tar det nok ca 3 timer, selv om de er to. Bare at de får det hyggeligere enn om en skulle drive på allene.

Per maler 1/3 hus pr time. Pål maler 1/5 hus pr time. I matematikkens verden tror man at sammen maler de 1/3+1/5=8/15 hus pr time. Da trenger de 15/8 timer pr hus. Eller 1 time og 7/8 time = 1 time og 52.5 minutter pr hus.

Skrevet

Den som lagde oppgaven kan da umulig ha malt et helt hus.

Her tror jeg vi snakker dukkehus.

Definitvt ikke bolighus.

Jeg vet bare at når jeg malte huset vårt, tok det minst to dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...