Stolttvillingmamma Skrevet 7. november 2009 #1 Del Skrevet 7. november 2009 Hei For meg er "forum" for barnehage et sted hvor man kan hente og gi informasjon og råd til foreldre og for voksne som jobber i barnehage. Da lurer jeg på "hvorfor" må enkelte komme med usaklige kommentarer. Ordbruken er meg helt hindsides.......hva er det godt for????? Få ut aggresjon....eller??? Jeg føler at enkelte her inne er ute etter å ta enkelt personer og pedagoger. Hva får dere ut av det? God selvføelse?? God selvtillit. For mennesker som kommer med slike grove kommentarer har hverken en god selvfølelse eller selvtillit. For å ha selvtillet, så må man ha en god selvfølelse. Disse ordene er avhengige av hverandre. Ønsker dere alle en riktig herlig helg uten usaklige kommentarer. Håper dere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. november 2009 #2 Del Skrevet 7. november 2009 helt enig med deg=) ikke noe gøy eller behagelig når man prøver og være seriøs og så får man komentarer som " ville ikke hatt barnet mitt hos deg om jeg hadde fått betalt for det!!!" ris og ros er bra det, men da burde man vite hva og hvem man sier det til. ikke bare tilfeldigvis skrive det på innlegg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140940314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #3 Del Skrevet 7. november 2009 Har man selvtillit og god selvfølelse, så tror jeg man tåler t-ordet. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140940979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #4 Del Skrevet 7. november 2009 helt enig med hi. et forum er et sted man kan søke info, råd, veiledning osv. er det noe man trenger hjelp til er det godt å kunne skrive om det her, men er nok mange som velger å ikke gjøre det pga folk som er "tøffe i trynet og slenger med leppa." skulle ønske alle kunne svare på det man har noe sakelig å svare på, ja ris og ros må alle tåle., men da får det også komme på en voksen måte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140943608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #5 Del Skrevet 7. november 2009 Og hvem skal avgjøre hvilke kommentarer er usakelige? DU? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140943738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stolttvillingmamma Skrevet 8. november 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 8. november 2009 Svar til 00.09 8.11 Nei jeg har ingen rett til å si hva som er usaklig eller ikke, men hvis du mener at ord som drittkjerring, psykopat osv er akseptabelt å skrive, så har vi desverre ikke samme ordforråd. Det er viktig at vi ikke skal være enige om alt her i verden, men det går ann å skrive på en konstruktiv måte. Altså saklig med en begrunnelse for de valgene man tar og gjør. MEN spørsmålet mitt igjen er "hva har folk igjen for å bruke slike ord?" Samtidig gjemmer flesteparten seg bak anonymknappen. Det forteller meg mye om disse personene, men det skal dere slippe å høre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140944284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2009 #7 Del Skrevet 8. november 2009 Bhg-ansatte kan la være blande seg i ALLE diskusjoner (t.o.m. der spesifikk deres meninger ikke er ønsket), og dermed slippe slike reaksjoner. Dem rett og slett kritiserer og fornærmer de fleste foreldre som sier et eller annet imot hvordan en bhg fungerer. Vi foreldre på DIB har ingen plikt tolerere den holdningen. Må være nok at vi plages med det IRL. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140946331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #8 Del Skrevet 9. november 2009 Pedagoger eller andre som kan noe om barn på et faglig nivå opplever stadig å blir utsatt for drittprat, hets, pirking og beskyldninger fordi noen foreldre synes det er littt skummelt og ekkelt at noen "kan(d) barn". For tenk om vi som har lest og lært om utviklingspsykologi, utviklingstrinn, pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og en hel masse mer skulle komme til å se eller tenke at mor gjør noe galt/rart/feil? Tenk om vi skulle oppdage at ikke alt er som det skal, at vi skjønner at noen ikke er perfekte ( som ingen er) osv. Derfor så blir førskolelærere, lærere, bv.pedagoger ol uglesett av noen, ufarliggjort med utsagn som "pedagogbarn er de værste" ( tvert i mot, så er de fleste pedagogbarn serdeles veloppdragne), "ingen kan være ekspert på alle barn" ( sant nok, men man kan vite mye om barn i gruppe for ddet), "foreldrene er eksperter på sitt eget barn" (tja, hadde det enda vært så vel så hadde vi ikke trengt barnevern og helsestasjoner...) De som alltid er ute etter å på denne måten "uskadeliggjøre" fagfolk på dette feltet avslører i grunnen mye om seg selv og egen usikkerhet. Om argumentet er at du har møtt 1-2-7-10 ..udugelige/ ekle/ frekke/ inkompetente fagpersoner så sier det også sitt at du dømmer et helt fagfelt nord og ned utfra egne snevre erfaringer. Så uansett - kaster du dritt så er den eneste som garantert blir skitten deg selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140948951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #9 Del Skrevet 9. november 2009 Er du på jobb og skriver dette? Vel håper du er hjemme og har tenkt å bruke en velfortjent fridag bedre enn dette. Jobber selv som pedagog og aldri følt dette du beskriver. Ja jeg kan mye, men det er også en belastning, av og til mister jeg det gode samværet pga jeg ser for mye og slapper av for lite sammen med andre. Da funker ingenting og det er bedre at jeg er hjemme enn på jobb, pga alle andre rundt meg blir stresset av det. Dette er velkjent blandt pedagoger at vi kan brennes ut, da begynner vi å overtolke den minste lille fille detalj, miljøet lider pga alt skal fikses og ordnes hele tiden. Hvorfor er det så høyt sykefravær i bhg og skole? Hvorfor er læreryrket det mest konfliktfylte? Pedagoger som ikke klarer å godta at foreldre er eksperter på sine egene barn, og at man må samarbeide, vil havne i konflikter. Det er en lovpålagt rett for foreldre å ha påvirkning på sine egne barns hverdag, grunnen er at foreldrene er de som kjenner barnet sitt best. Har mange kollegaer som deg og de sliter alltid. Det er så mange umulige unger rundt dem, teite foreldre. Så er du en pedagog som føler at alle er ute etter deg, få deg en sykemelding og ta en pause. Det å jobbe med mennesker er det kjekeste og mest utfordrende man kan gjøre. Det bør ses på som en stor anerkjennelse at noen vil la deg passe det de er mest glad i i hele verden: BARNET SITT. PS: Denne siden er først og fremst for foreldre. Les toppen : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140949350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #10 Del Skrevet 9. november 2009 Denne siden er for foreldre, sier du så kjekt som kaller deg pedagog...ser du ironien? Jeg tror du overtolker det jeg skriver. Og hvorvidt jeg er på jobb eller hjemme spiller vel neppe noen rolle. Hvorfor lurer du på det? Dessuten, det er fullt mulig for dyktige pedagoger å holde flere tanker i hodet på en gang. Det er ikke noe motsetningsforhold mellom å være en god pedagog for barna og samtidig observere ulike foreldres holdninger til mennesker som har fagkunnskap på et område som "alle" tenker at enhver forelder burde beherske. Foreldresamarbeid bygger på gjensidig respekt, ikke alene det at pedagogen ukritisk aksepterer foreldre som "ekspert på eget barn". Om du har en brøkdel av den erfaringen jeg har etter snart 20 år som pedagog så bør du allerede ha møtt på et knippe foreldre som IKKE er eksperter på sine egne. Det er ikke dermed sagt at de ikke vil det beste eller gjør så godt de kan, men at de trenger hjelp og veiledning for å gjøre ting bedre. Mange kollegaer som meg? Det håper jeg da inderlig, for da har du inspirerte, faglig sterke, dyktige mennesker som brenner for jobben sin rundt deg, og som klarer å være profesjonell og som høster av erfaringene til andre dyktige fagmennesker. Ikke er jeg sliten og ikke ugleser jeg foreldre. Jeg bare sier at ofte så er de som skriker høyest om hvor udugelige pedagoger er de som føler seg truet av det faktum at noen er utdannet på det området man selv mener at man burde beherske. Ja, det å jobbe med mennesker er fint, men når man ikke klarer å være profesjonell og bruke det faget man har lært seg i frykt for å trå noen for nære, da er man ikke egnet i jobben sin. Man må som pedagog kunne stå både i de tøffe takene og i de gode dagene. Det er et faktum at ikke alle foreldre er gode foreldre, og man må kunne observere en del ting objektivt og ikke drukne i en misforstått ærefrykt for at noen "lar deg passe barnet sitt" ( sannheten er at de fleste er glade for at de har fått en barnehageplass, og så lenge barna er varme, tørre, mette og blide så spiller det liten rolle hvorvidt du føler det som en anerkjennelse eller ikke). Ansvaret ditt som pedagog, enten du er lærer eller førskolelærer eller noe annet er å være barnets allierte, og det går noen ganger på tvers av det å være venn med foreldrene. Men om man har litt erfaring, litt kommunikasjonsferdigheter og litt ydmykhet i forhold til veiledningsprosesser og at det kan være vanskelig for foreldre å bli konfrontert med at det er ting som kan gjøres bedre, så ordner det meste seg over tid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140949746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #11 Del Skrevet 9. november 2009 Denne tråden er startet av en som ikke har lest toppen på siden : ) Hvis du leser den så ser du hva som står der. Om jeg svarer som pedagog i en tråd startet av en pedagog som tar opp pedagogenes rolle her inne må være ok. Er det ironi i det? Hvordan kan vi sitte å fortelle hva en mor/far bør gjøre i en virkelighet vi ikke selv har erfart? Selv har jeg forstått at det kan føles som et overtramp, at man overfører egne erfaringer på andre og sluttet. Om det er noe jeg synes virker sært så holder jeg meg heller unna den tråden. Her inne har jeg ikke ansvar for noen og er ikke på jobb. Reflekterer litt, møter andres synspunker og tester litt min egen toleransegrense. Godta litt rare meninger, det er et åpent forum dette. En god pedagog er en som for mennesker med seg, ikke mot seg. Ha en trivelig dag : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140950240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #12 Del Skrevet 9. november 2009 Har du det bra? Virker for meg en smule paranoid. "Hets..pirking, uglesett "osv??? Ja, BV trengs for da har du et sted å sende din FAGLIGE bekymringer. Helsestajonen er mest en rådgivingtjeneste. Der innkales ikke foreldre som ikke er eksperter på sine barn, eller utfører omsorgssvikt. Du er dessverre ut på vida med dine påstander, og det er rart noen har giddet ansatte deg. Tror sikkert en av dine oppgaver er å være samfunnets agent å "snuse" etter feil hos foreldre og unger. Har møtt flere enn 10 udugelige fagpersoner, og listen blir enda lengre med deg... Håpløset fra a til å. Ikke rart norske elever har dårligst resultater i Europa. Pedagogenes kompetanse er jo på bunn. Søk hjelp før et barn eller foreldrene får uheldige konsekvenser av dine vrangforestillinger! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140952927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #13 Del Skrevet 9. november 2009 Det er jo bare å kaste et blikk her inne, så ser du at pedagoger blir utsatt for hets, pirking og drittprat, og dette er bare et ørlite hjørne av samfunnet. Resten av det du snakker om er bare ubegrunnet vås... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140954151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #14 Del Skrevet 10. november 2009 Mange har en mening og vil lufte en tanke, se hva som skjer med de foreldrene her inne som har mye på hjertet. De blir høvlet rett ned av en liten sær gruppe. Pedagoger generelt er ikke slik, de er fleste er flotte mennesker som står på hver dag og sprer glede og latter rundt seg. Som motiverer mennesker til å finne det beste inni seg og få det ut. Noen kan være usakelige her inne, men blir det bedre at pedagoger svarer med samme mynt? Mye er bare hjertesukk og går over av seg selv. Noen står virkelig i problemer og har møtt et menneske som sliter og overfører dette på andre. Da kan man jo vise medfølelse og ikke være arrogant. Det er ikke alle som har like gode nettverk rundt seg. De fleste skoler og bhg er supre steder for barna våre! Vi må alle ta ansvar for egne innlegg her inne, og la vær å svare på de usakelige og da vil de forsvinne. Ha en fin dag : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140940181-dere-som-kommer-med-usaklige-innlegg-og-kommentarerhva-har-dere-igjen-for-det/#findComment-140955067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå