Gå til innhold

Det er ikke de barnehageansattes sak å måtte lete igjennom alle sekker, hyller etc for å se til at barna våre har nok klær. Dersom vi kan gjøre klærne tilgjengelig for de, blir alt så mye enklere og triveligere for alle!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange klager over at barnehagen ikke finner ting når de ligger i sekken, selv om dere har sagt fra på morningne om hvor klærne ligger....

Dersom barnehagen får 10 slike beskjeder hver dag, tror dere de har kapasitet til å huske alt det der? Og å skrive ned er dødfødt, de kan da ikke sjekke om det finnes en notat for hver enkelt unge når de skal noe...

Hva med å holde orden i hylla til ungen, legg alt frem, så det er lett å finne, da slipper mange av dere disse problmene med alt for lite eller for mye klær på. Det handler om å gjøre ting tilgjengelig. Da slipper barnehageansatte å bruke masse tid på å lete, i stedet for å bruke tiden ute.

Det er oss, som foreldre, som har ansvaret for at ungene våre har nok klær i barnehagen.

Mvh ikke barnehageansatt, men mor til en sønn som stort sett har god orden i klærne hans, og dermed stort sett er passe kledd for en dag ute i all slags vær.

PS! Kan forøvrig anbefal en regndress fra sparkjøp, med flisfor inni. Den er kjempefin for det være som vi har nå:)

Skrevet

Jajajajaja. Også har d de barnehagen som ikke har hyller, men poser. Da må de ansatte pent lete gjennom alt uansett.

Og om denne regndressen du reklamerer for passer nå kommer litt an på hvor i landet du bor vel?

Skrevet

Jeg er barnehageansatt og sinnsykt enig i det du skriver :o)

Skrevet

Selvfølgelig er det foreldrenes ansvar at barna har de klærne de trenger i bhg. Men når barna har det de trenger av klær, er det barnehagens ansvar å kle på det som forventes i forhold til været!

Skrevet

Nei, her er det faktisk ganske tørt og fint nå, men kaldt. Men den regndressen egner seg likevel, det er enda for tidlig til vinterdressen, men denne er genial til mellomtiden.... Den er myk og god, lett å bevege seg i, og den koster ikke skjorta. 260 kr for å være nøyaktig. + evt porto da, for de som må bestille.

Har barnehagen poser, er jo det deres valg. Men likvel er det ditt ansvar at klærne er tilgjengelige i den posen da.

Skrevet

Sa ikke noe om det, men ikke klag på at barnehagen ikke kler barna etter vær og vind, dersom klærne er våte eller tom mangler. Alt for mange her klager over det, eller at de ikke fant klærne fordi de lå i sekker og poser. De fleste barnehager har vel knagger? Da er det nå fint å henge dresser og slikt der, ha en gjennsomsiktig pose hengende til klærne, så det synes hva som er oppi?

HI

Skrevet

Du tuller? Er det ikke meningen at de ansatte kommer hjem til meg og henter det tøyet barnet trenger?

Skrevet

Du sa hva jeg tenkte. Jeg betaler tross alt 2330 kr for den plassen + kostpenger, så ja, jeg synes de skulle faktisk vaske klærne til ungene og holde orden i de selv i barnehagen!

Ehhh, not.

Men faktisk så er det mange som ikke skjønner dette, og dermed er de ansatte i barnehagen udugelige....

Mange må bare åpne øynene og se litt på seg selv...

Skrevet

Hjelper ikke om man har klær av alle slag når bhg ikke skjønner hvor mye klær som skal på når barna er ute.

Skrevet

Lurt å tenke på hva du legger igjen i barnehagen. Ikke ha 3 forskjellige dresser og 4 varianter av flis og ull. Det er ikke nødvendig. Gjør det enkelt for de.

HI

Skrevet

Jeg tømmer alltid sekken når jeg leverer. Noe legger jeg i hyllen på plassen hennes, resten i kassen på badet. Er bare 2 steder å lete.

Nå har ikke jeg hatt problem med at de ikke finner tingene.. snarere at de finner for mye. Gang på gang kler de på snuppa for mye klær, og jeg har minimalt av ekstra klær i barnehagen.. DET er frustrerende det!

De sjekker ikke ungen, men ser an på seg selv. F.eks er det en frysepinn som kler henne, har hun altfor mye på seg

Skrevet

For noe tull.

Da mine gikk i barnehage klarte de ansatte fint å holde kontroll på barnas tøy. De hadde til og med en liste med oversikt over hvem som blir fort kald og hvem av de som var veldig varme. Vi fikk beskjed hvis barna manglet tøy og da hadde de lånetøy i mellomtiden.

Det hender faktisk også at tøy forsvinner i barnehagen (både dresser, votter, ulltøy osv) og i slike tilfeller kan de jo ikke akkurat sende barna ut, uten skikkelig tøy.

Alle jobber og yrker har sine utfordringer. Det sier seg selv at det er en stor utfordring å holde oversikt over klær til så mange barn og sørge for at de får på seg riktige klær når de skal ut.

Men det er blant annet det vi betaler dere for, ikke sant?

Skrevet

Du får det jo til å høres ut som om de barnehageansatte er litt dumme. Legg frem klærne til de så de klarer å finne dem. Ikke ha mange forskjellig klær der, det skaper bare kaose for dem.

Si meg, er det ikke oppegående mennesker som jobber med barna våres hver dag? Kanskje man trenger å ha 4 forskjellige dresser der? Kanskje er det kjempekaldt på morningen, og varmt på ettermiddagen? Kanskje har barnet nett sluttet med bleie, og trenger skift?

Det spiller ingen rolle hvor stor orden det er så lenge de i bhg ikke forstår hvordna man skal kle ungen! Dette til tross for at det henger detaljert beskrivelse i garderoben.

Skrevet

Jeg sjekker og rydder i hylla i barnehagen engang i uka ca. Tittet nå på fredag, og det var endel foreldre i garderoben da. De kikket rart på meg når jeg gav hun som jobbet der en jakke som ikke var vår, og brettet sammen tøyet som lå i hylla. Når ungene er og "ordner" så blir det jo litt uorden.

Trodde ikke noen hadde sett så rartpå meg bare pga at jeg ordnet og sjekket i hylla hennes. Trodde det var helt normal praksis jeg. Hvordan jeg jeg vite om hun har alt hun skal ha om jeg ikke sjekker av og til. Og med en mann så aner jeg ikke om han har kommet hjem med våte klær endag, han sier jo ikke i fra om at det må taes med mer skift.

Og jeg tror nok at ungen min har mest utetøy i barnehagen. Regntøy med uttagsbart for, høstdress og vinterdress. Været får ikke bestemt seg om dagen, så alt får henge til det får bestemt seg.

Skrevet

Henger alltid opp klærne på knaggene hennes og legger reserveklær i hylla hennes. Votter og luer og skjerf og smokk har sin faste plass, og har noe av reserveklærne blitt brukt blir noe annet tatt med dagen etter.

Selfølgelig er det min jobb å passe på at hun har riktig med klær og diverse og at det ligger tilgjengelig.

Skrevet

Nei vet du hva, det er voksne mennesker som jobber i barnehager. Har de ikke kompetanse nok til å se i en sekk eller en pose som henger på knaggen, så har de fint lite der å gjøre til å begynne med.

Helst skal man jo ha tre sett med skift, av det meste. Alt har ikke plass i hyllene - så da må noe havne i en barnehagesekk vi har med og tar hjem hver dag. Synes det er merkelig hvis de ikke har hjernekapasitet til å åpne en sekk hvis ikke klærne er i hylla, da burde de selv ha hatt noen til å passe på dem.

Vi betaler til sammen 2500 kr i mnd for at barnet skal være der. At de kler ordentlig på barna ute forventer jeg at de i det minste gjør, hvis ikke så vanskjøtter de jo barn!

Skrevet

Jeg har ikke barn i barnehagen enda- blir nesten litt skremt av det jeg leser!! kan jeg ikke være trygg at min lille som enda er i magen- får riktig megde klær på seg når jeg en gang skal sende henne dit? Er i ikke det ansatte i barenhage med 3år høyskoleutdanning- (førskolelærere?) assistenter som har jobbet med barn i åresvis? Jeg jobber selv i helsevesnet- med demente og en av oppgavene våre er jo stell og kle på- da MÅ vi faktisk åpne skapdøra og finne frem egnet tøy.. samt yttertøy hvis vi skal ut- og redusere mengden tøy hvis det er varmt osv... tøy som blir vått/skittent byttes ut. blir noe ødelagt, for lite osv er det vår oppgave å si i fra til pårørende slik at de kan ta med nytt...

Skrevet

Enig i det du skriver HI, men hos oss er problemet plassmangel!!!

Hvert barn har så liten plass at det fort blir rotete. Spesielt når barna også leker på samme område.

Plassen som var tenkt til støvler og sko kan ikke brukes for barna leker med dem og slenger støvlene rundt om kring.

Vi har minimalt med plass til klær da skoene har fått sin egen hylle.

Utrolig ugjennomtenkt i planleggingen av barnehagen (som kun er 1 1/2 år, men drevet av en som har gjort det i 25).

Det har forsvunnet mye klær (på tross av merking), noe jeg tror skyldes dårlig plass.

Vet ihvertfall at jeg rydder hver dag og sørger for at alt er så tilgjengelig det lar seg gjøre.

Skrevet

Hva er egentlig barnehageansattes jobb?

Hvorfor skal de ikke kunne vaske bæsj når de skifter bleier? Hvorfor kan de ikke ta på dem de mest egnede klærene foreldrene har tatt med til barnehagen? Hvorfor kan de ikke varme opp mat?

De er da helt naturlige arbeidsoppgaver for en som jobber i barnehage! Liker man dem ikke bør en vel heller finne seg en annen jobb.

Jeg synest det vitner om dårlig arbeidsmoral om en kun sitter å hyler på at ting ikke er med i stillingsinstruksen, i stedet for å faktisk yte det som må til. Noe annet er ren latskap. Det handler om å yte service og å gjøre en GOD jobb!

I mine barn sin barnehage har de en knagg til dresser og regntøy, og en hylle til støvler og store utesko. Så har de en knagg med hyller hver til joggesko og jakke. De har en hylle til luer, hals og votter. En kurv til ullundertøy og skift av inneklær, og en større kurv til ulldresser eller fleece dresser. Dette er et system innført av barnehagen! Det er enkelt å holde seg til det, men om jeg skulle lagt ytter ulldress i kurven med ullundertøy i hu og hast, eller pga plass mangle så forventer jeg faktisk at de ansatte skulle greie å finne det så uasnett.

Skrevet

Dette er et tema som irritere meg ganske mye. Barn og klær i barnehage.

Jobber i bhg. Her får alle foreldre beskjed om å holde orden på klæren og legge frem det tøyet som barnet skal ha på seg ut i "utehylla" hver dag slik at vi får kledd på barnet det tøyet som foreldrene vil at de skal ha på seg. tror at det bare er fem av 22 som gjør det. Resten gjør det ikke også bruker de en helvetet kjeft på oss fordi barnet har for mye eller for lite på seg.

Når barnet begynner i bhg går vi igjenom alle sånne rutiner og forteller og viser hvordan vi vil at det skal være. Minner også på i mnd brev, foreldremøter samtaler osv. Men det hjelper ikke. Det tar ganske mye tid skal vi lete igjenom 22 sekker, poser osv for å finne frem tøy. Hvis barnet ikke har med regntøy eller dress ringer vi og så må foreldrene komme med det, har hatt mange sinte fedre pga.

Skrevet

I stallen har vi tavler på hver boks om hvilke dekken hestene skal ha på seg inne og ute, hvis det regner, ikke regner, er kaldt osv.. Og hvor mye mat de skal ha.. Kanskje en ide for barnehagene? Ha en tavle over hver av plassene til ungene(der sekkene henger), som foreldrene kan skrive hva ungene skal ha på seg.. :)

Skrevet

Jobber i bhg. og dette med klær, er det vi må gå igjennom hver dag med foreldre. Klart noen foreldre vet best, men noen ganger vet vi bedre. Hadde tilfeller hvor eks. en mor kommer å kjefter oss huden full for at datra er alt for lite påkledd. Da har vi kledd på datra lett fleece og regnkler, for det var litt duskregn ute og 10 grader. Moren var forbannet for at datra ikke hadde votter på seg! (polovotter). Datra hadde det helt fint ute, og var god og varm.

I ettertid har vi fått streng beskjed om at votter må være på, og helst tykk vinterdress! enda 10 grader ute. Jenta hemmes i lek, og kaster vottene hele tiden.

Så har vi de som mener at ungen deres er den eneste som går i bhg. og at vi baaaare har den å passe på når det gjelder klær.

Skrevet

Har ikke noe med kompetanse å gjøre å se i en sekk. Det har med TIDEN å gjøre. Hvorfor er det så innmari vanskelig for deg å rydde ut av sekken til ungen din da?

Skrevet

Kjenner ei som har jobbet i barnehage i 20 år, hun mener at regndresser med fleecefor er noe skikkelig dritt!

(En annen sak at regntøy er ganske malplassert for det været vi har nå, i alle fall her vi bor... Kanskje en ide å si noe om hvor du bor, eller mener du det er innlysende at du bor i Oslo?)

Skrevet

Gjør det enkelt for de? På denne tiden av året skifter været veldig mye, det er nærmest umulig å vite helt sikkert hva slags tøy de trenger i løpet av dagen. Dessuten er det ganske mye pes å drasse absolutt alt fram og tilbake hver eneste dag, det går ganske enkelt ikke for oss.

Derfor har poden et passende utvalg liggende, ryddig og pent, hver dag. Fleece, ullklær, sokker, votter, luer, dresser, regntøy, vintersko og cherroxer. Samt inneklær.

Det må da være mulig å forvente at de som skal kle på ungene vurderer været, kaster et blikk på hva ungene har i hylla, og så bruker det som passer?

Men hos oss brukes kun det som ligger aller øverst. Og det er ikke alltid DET passer så godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...