Gå til innhold

Dere som fikk preeklampsi igjen ved neste graviditet..

Termin 080110

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Jeg fikk det i uke 35 første gang og ble forløst i uke 37. Så fikk jeg det igjen ganske tidlig i andre svangerskap fra uke 16 og fødte i uke 23. Nå er jeg gravid igjen og krysser fingrene fr at jeg ikke får det!

De aller fleste som får det en gang får det ikke igjen, det er viktig å huske på.

Det var mye mer alvorlig andre gang enn første gang og det gikk mye fortere andre gang enn første gang. Tok 2 uker fra jeg fikk det første gang til jeg måtte føde, men alvorlighetsgraden var mye mindre. I andre svangerskap så var jeg veldig syk og hadde ukontrollert BT og fikk masse medisiner og holdt på å få kramper. De var redd for nyresvikt og hjerneslag og for at jeg skulle få nyresvikt. Men det er jo sjelden at du får det i andre svangerskap.

Håper du ikke har det:) Lykke til videre i svangerskapet:)

Huff, det var leit å høre at det gikk slik for deg andre gangen.

Hvor lenge var det mellom svangerskapene da? Hadde blodtrykket stabilisert seg før du ble gravid igjen? Jeg tenker på om du på noen måte følte deg sykere i andre svangerskap før det slo ut, enn du gjorde i det første?

Fikk du noe blodfortynnende, eller annen ekstra oppfølging i det andre?

Jeg synes det er så rart, for første svangerskap hadde jeg det værre både mentalt og fysisk (da jeg ble syk). Jeg var veldig hormonell, klarte ikke helt å nyte graviditeten, hadde det dårlig hjemme osv. Og jeg hadde bekkenløsning som også ødela en del for livskvaliteten.

Denne gang har jeg riktig nok hatt mer bekymringer i bakhodet pga det som skjedde sist, men allikevel har jeg skikkelig nytt det å være gravid, vært i mye bedre humør. Sykemeldt fra halvgått. Hvilt meg mye, ordentlig nytt hver dag jeg har vært hjemme. Tatt albyl e fra uke 12, og fått god oppfølging.

Så begynte jeg den uken som alt startet på sist (uke 30-32) med noe av samme symptomer -

Først en helg med mindre liv på akkurat samme tid,

så litt vektøkning (sist var det jo voldsom vektøkning) mens denne gang var det plutselig litt mer enn normalt - selvfølgelig akkurat denne uken!

Men det har nå gått over heldigvis. Sist hadde jeg mer vann i kroppen enn jeg har hatt til nå.

Så begynte under trykket å øke litt nå - akkurat samme uke som sist!! Så de første dagene alt dette skjedde var jeg helt sikker på at samme forløp var i gang igjen!

Men nå har det plutselig stoppet. Trykket gikk en tanke ned igjen, hovenheten forsvant, vekta har gått ned en kg! (Sist gikk jeg opp 2,5 kg på en uke) Proteinene forsvant, selv om jeg nå bare begynte uken med 1+

Tar allikevel ingen hverdens ting for gitt - og prøver å belage meg på å få det igjen - sånn at jeg ikke blir for skuffet! Tenker at det KAN sette i gang igjen, hver dag som helst nå. Men hittil har det gått bra.

Om 2 dager nå (32+0) ble forrigemann født ved kontrollert hastesnitt etter 5 dager på sykehus. Totalt tok det en drøy uke å bli veldig syk (fra null symptomer (bortsett fra 1+ på ødemer) til truende eklampsi og KS.

Må ønske deg masse lykke til igjen nå! Håper alt går bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...