eplepeple Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Har nå prøvd noen få ganger med litt potet til lille snupp. Hun brekker seg like gæli hver gang, stakar. Er ikke måte på heller.... Er jo ikke noe stress liksom, hun er jo ikke gamle krypet. Men tenkte å gi litt middag fremover. Skal prøve annen grønnsak i morgen. Har hjemmelaget mat til henne. Har også prøvd glass og hun brekker seg da også. Noen som har opplevd dette? Hva gjorde i så fall dere med dette? Skal jeg bare la det være og prøve igjen om noen dager?
Babyønske �� Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Noen sliter mer med visse konsistenser/klumper enn andre. Gutten min er 10 mnd og har store problemer med klumper og grov/kornet konsistens. Han får 6 mnd middagsglass eller evt 8 mnd glass som jeg moser ekstra, hvis ikke, blir det for store biter. Hjemmelaget klarer han ikke uansett hvor mye jeg moser, så der er det konsistensen som plager han. En mulighet kan være å gjøre middagen tynnere nå i tilvenningsfasen, f eks tynne ut med litt vann(kraft) eller morsmelk(mme?) Men egentlig er din så liten enda, at jeg ville like gjerne tatt en pause en uke eller to og så prøve igjen.
galemathias og snusmumrik Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Det kan være at konsistensen er litt "hard" for henne... Lillegutten min brakk seg også i starten... Fikk tips av helsesøster om å koke og mose gulrot selv, og blande ganske mye mme (eller mm) i.. Du kan jo evt blande mme (eller mm) i middagsglassene også... Da blir konsistensen mykere og mer rennende, og det er lettere å få det ned uten å utløse brekningsrefleksen.. Håper det kan hjelpe for dere :-) Lykke til
lille og lille spire Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 min baby elsker sviske /eple fruktmos, liker all fruktmos. kjøper ferdig glass. han liker ikke middag eller grøt.
Gjest Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Det er nok helt sikkert på grunn av at konsistensen er så annerledes enn det hun er vant til fra før. Mi reagerte også med å brekke seg da eg introduserte middag med potetbiter og ris.. Nå går det greit med ris, men de store potetbitene i 8 måneders glassene er fortsatt litt for store:) Bare ha litt tålmodighet, så går det seg nok til etterhvert
LineBA Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 Kan være greit å legge til at brekningen er en refleks de har når de får "biter" i munnen. Det kan ta litt tid å bli kvitt denne refleksen - poden her er 7 mnd og glad i alt han kan putte i munnen, men sliter med å svelge det forbi brekningsrefleksen. Han sitter der med brødbitene sine og nekter å spise grøt, selv om måltidet tar lang tid og det kan bli litt slitsomt... Brød er nemlig nammenam! Han har spist både hjemmelaget og glassemat de siste to mnd, og liker det meste. Men vi har hele tiden slitt med brekningene. Jeg gir ham likevel mat, til han ikke orker eller vil mer selv, også gjentar vi det dag etter dag. Det har blitt litt bedre etterhvert, og nå går det meste av moset mat rett ned. Derfor har han fått prøve seg på småttebiter av brød m smør. Og bananbiter er også stor suksess, for de smaker så godt i munnen og er myke å knuse m tunga. Men det tar ofte fem minutter å bli ferdig med en bit, altså! Potet er dessuten ofte litt "kornete" uansett hvor mye en moser, så kanskje du skulle prøve noe annet først? Eller ha litt smør/olje i mosen - det gjør den glattere. Her i huset er glassemat med pasta/tomat/squash fra Hipp den absolutte favoritten, og den han først ville ha. Lykke til, og ikke gi opp:-)
eplepeple Skrevet 8. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2009 Takk for alle svar Hun elsker frukt, så det går i det når jeg ser hun vil ha mat og ikke melk. Hun får også grøt, men ikke suuuper begistret enda. Skal prøve med gulrot i dag. Det jeg laget, har jeg laget med kokevann og smør. Skal prøve å blande litt melk i også. Kanskje det funker bedre da. Ellers tar vi en pause. Er ikke krise heller. Men hun er så interessert i mat. Hun er kjempelei melk, men jeg tviholder på melkemåltider enda siden hun er så liten. Holde tunga rett i munn og prøve på et balansert kosthold for småen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå