venterliteknøtt Skrevet 6. november 2009 #1 Del Skrevet 6. november 2009 Jeg tenker at det er stort fokus å dette med å lære å lese tidlig som et tegn på begavelse. Jeg tror det er vanskelig å vite om barnet kan lese eller "lese" bøker. Barnet kan huske ordrett bøker som det har blitt lest for ørten ganger eller det husker ikonet/symbolet, altså hvordan bokstavene ser ut når de står sammen. det er vanskelig å måle leseforståelse hos så små barn som 3 år. eg mener at man ikke kan kalle barnet sitt for spesielt begavet før tester er gjennomført og/eller barnet som 4-6 åring ligger laangt foran sine jevnaldrende på enkelte områder. Og jeg mener at man skal oppdra hele mennesker og ikke spesialisere små barn og fokusere ensidig på enkelte ting som algebra eller å lære alfabetet. barn skal også være uvørne, spille ballspill, leke og være litt rampete! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140938520-begavet-veldig-flink-eller-hva/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
camillah 2 små Skrevet 9. november 2009 #2 Del Skrevet 9. november 2009 Leseforståelsen begynner gjerne ved at ungene finner igjen og tegner bokstaver, kjenner igjen ordbilder og peker på ord de kan. Så vidt jeg vet, begynner det slik med de fleste, om de er begavede eller ikke. Jeg tror det kan være positivt å stimulere barn i forhold til hvordan de utvikler seg, men jeg er enig i at det handler om å oppdra hele mennesket. Faglig flinke barn bør utfordres både faglig, motorisk og samspillsmessig. Tulla vår et to år, snakker ganske flytende og har oppdaget bokstavene. Hun elsker å finne forbokstavene til alle hun kjenner - og hun finner dem overalt. Hun kjenner igjen navnet sitt, og navnene til meg og pappaen. Likevel er det ikke viktig for meg at de jobber så intensivt med dette i barnehagen. Det viktigste for meg er at tulla er trygg og leker godt med de andre. Hvis hun fortsetter å ha interesse for bokstaver og lesing over tid, kommer vi nok til å hjelpe henne videre, mest fordi det kan komme godt med å kunne lese når hun begynner på skolen. Men vi kommer ikke til å stresse med det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140938520-begavet-veldig-flink-eller-hva/#findComment-140950191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 24. april 2010 #3 Del Skrevet 24. april 2010 Enig. Man må stimulere barnet på alle områder og ikke bare det de selv umiddelbart finner interessant. Jeg synes det er rart når folk sier at "min sønn eller datter er bare interessert i....." og barnet bare er 2-4 år gammelt. Når det gjelder begavelse, så tenker jeg at det er å se på de tingene hvor de tenker og forstår sammenhenger i tidlig alder og kan resonere seg frem til ting på egen hånd. Ikke nødvendigvis lese som et eneste kriterium. Jeg slenger innom dette forumet innimellom rett og slett fordi jeg lurer på om datteren min kan være av denne kategorien eller ikke. Hun er bare 2 år, så det er vanskelig å si. Dessverre er det ikke så mye interessant her med tanke på temaet. Enn så lenge er hun interessert i alt mellom himmel og jord og tenker så vi formelig ser det. Foreløpig er ikke spørsmålene så veldig mange, men hun sluker alt vi sier og kommer med egne ganske lange betraktninger om både det hun ser og opplever. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140938520-begavet-veldig-flink-eller-hva/#findComment-141768457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå