Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #52 Skrevet 6. november 2009 Vålerenga skriver under på ditt innlegg:)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #53 Skrevet 6. november 2009 kommentaren 21:25 var forøvrig svar på Vålerenga sitt 21:12 innlegg.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #54 Skrevet 6. november 2009 Har vært på canis.no og fikk frem: "På bakgrunn av opplysningene du har gitt, vil vi anbefale deg følgende raser: Alaskan Husky Amerikansk cocker spaniel Australsk cattledog Australsk kelpie Basenji Beagle Bedlington terrier Bull terrier Canaanhund Chesapeake bay retriever Chow Chow Clumber spaniel Cocker spaniel Dansk-svensk gårdshund Eurasier Field spaniel Finsk lapphund Irish softcoated wheaten terrier Irsk terrier Islandsk fårehund Keeshund Kerry blue terrier Kooikerhund Kromfohrländer Lagotto romagnolo Lapsk vallhund Manchester terrier Mellompuddel Mudi Norsk buhund Norsk elghund sort Norsk lundehund Nova scotia duck tolling retriever Petit basset griffon vendeen Pinscher Polsk owczarek nizinny Portugisisk vannhund Samojedhund Schapendoes Schnauzer salt/pepper Schnauzer sort Shar pei Shetland sheepdog Shiba Spansk vannhund Staffordshire bull terrier Svensk lapphund Tibetansk terrier Welsh springer spaniel Welsh terrier Østeriksk pinscher Du kan lese rasebeskrivelsen ved å trykke på linken(e). Det kan finnes flere raser som kan passe for deg som vi ikke har rasebeskrivelse av foreløpig. I tillegg kan muligens flere hunderaser brukes til de formålene du har oppgitt, men i testen konsentrerer vi oss om de mest brukte hunderaser til hver formål og dermed også de som er enklest å trene til det bestemte formålet. Til slutt må du huske at det er like viktig å velge riktig valp og riktig oppdretter som det er å velge riktig rase! Lykke til med valpekjøpet."
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #55 Skrevet 6. november 2009 shar pei er en dominant rase ja, men det er bare å sosialisere den fra den er liten så er ikke det noe problem. Alt kommer ann på hvordan man oppdrar og sosialiserer den, men det gjelder jo alle raser..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #56 Skrevet 6. november 2009 Har du ikke sett de skjeve ryggene og alle hundene som kommer på kurs med problemadferd, for å nevne noe? Ja, dessverre er det mange som kjøper de slik at oppdrettere kan gjøre som de vil... Ja, jeg er hundeinstruktør - hvordan det?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. november 2009 #57 Skrevet 6. november 2009 DU kan ikke dømme schæfere fordi du ble redd for en hund som tydeligvis klikket der og da. Vet du forresten årsaken? Jeg har schæfer og skal ALDRI ha noe annet enn schæfer. Nå kan jeg generelt mye om rasen, og hunder generelt. DET er en grunn til at jeg ALDRI anbefaler NOEN hunderaser til folk, det er noe de må finne ut selv. Schæfere har (ja) blitt feilaktig avlet over en lang periode. Dette er også grunnen til at man SKAL vite om hunder, raser, lynne, aggresivitet. Men ikke minst: Hvordan håndtere og trene. Jeg får fnatt av å se eiere som holder Border Collien INNE hele tiden. Den er aggressiv og veldig ekstrem. Dette er ikke hundens feil. Det er eierens feil. (Som forøvrig er meldt til dyrebeskyttelsen og mattilsynet...) Man må se nyansene. Schæferne er fantastiske om de blir håndtert riktig. Schæfere er pipete og masete, dette er rasen. De fleste feilavlene på hunden er hofteleddsdysplasi, og albueleddsartrose. Schæferkløe er arvelig belastet. Man skal sjekke og forhøre seg OM kennelene, før man velger seg en kennel med rasen shæfer. Derfor: ALLTID ta kontakt med NKK for å høre om kennelen! Fra wikipedia: Bruksområde Schäferhunden er en meget allsidig brukshund, som i dag benyttes som alt fra lavine- og ettersøkshund, til politi- og militær tjenestehund med en rekke ulike oppgaver. Den er også en meget populær familiehund, som egner seg bra til både trekking av pulk, agility, kløving og andre former for hundesport. Lynne og væremåte Schäferhunden er en selvsikker, modig, oppmerksom og godlynt hunderase som passer godt for folk og familier med noe erfaring og som har en sportslig eller bruksmessig instilling. Den trenger dressur, oppgaver og utfordringer for å trives maksimalt, og egner seg dårlig som «hjemme-alenehund» i en leilighet.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #58 Skrevet 6. november 2009 Om jeg vet hvorfor den løp etter oss, og beit seg fast i armen? Tja, si det? Dårlig oppdratt, kanskje? Hva vet jeg? Og jeg dømmer ikke schæfere påg grunn av det, som jeg sa tidligere, har jeg møtt mange flotte schæfere siden den gang, men jeg synes de er skumle, fordi jeg ble kraftig bitt av en. Hva er det du ikke skjønner her?? Og, jeg lurer på hvorfor i alle dager du mener at man ikke kan anbefale sin hunderase, når folk spør? Må man være utdannet hundeinstruktør, og ha jobbet som det i ti år før man får lov til å uttale seg?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #59 Skrevet 6. november 2009 Jeg forstår ikke hvorfor du er så himla opptatt å forsvare rasen jeg Vålerenga! Du har kjøpt deg en rase du vet mange er redd, aksepter det og ha selv veldresserte hunder så kanskje, kanskje du kan rette på inntrykket ovenfor noen av de som er blitt skremt. Du vet selv det er en svært spesiell og krevende hund og ha. Ikke noe man anbefaler til førstegangs og heller ikke til folk som ikke er spesielt interesserte i ikke hund, men i schæfere. Ikke uten grunn de ar egen ring for utstilling for å nevne noe... Det finnes mange gode brukshunder som er bedre for allmennen, enn det en schæfer er Du bør bare være glad for alle som fraråder kjøp av schæfer slik at dere som driver med det tar dere tid til å rett opp i all skaden som dere har forårsaka på rasen. Synes dette er rimelig innlysende og kan ikke fatte hva du hisser deg opp over!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #61 Skrevet 6. november 2009 Æsj, ingen SH der! Men men, en AH er ikke å forakte det heller
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #63 Skrevet 6. november 2009 Hihihi, det var det jeg å så *fnis* Og for ikke å nevne schæferen....!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #64 Skrevet 6. november 2009 Ja, vi må ikke glemme schæferen! :-o Tjohei!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #65 Skrevet 6. november 2009 Labrador og Golden er vel kanskje de enkleste hundene, krever ikke all verden. Vi hadde spanieler (cocker og welsh springer), begge måtte vi gi fra oss pga sjalusi. Det er dessuten ofte ganske sutrete bikkjer. Settere, BC og andre jakthunder har ofte høyt aktivitetsnivå. Terriere kan være litt gretne. Når det er sagt: uansett hva slags bikkje du velger så handler det om hvordan du oppdrar den og hva slags hjem du gir hunden, det vil være avgjørende for hvordan hund du får Personlig har jeg en drever, vill i naturen, rolig og lat hjemme kjapp og kvikk og lærevillig, elsker mennesker, tillitsfull og snill, og elsker skogen. Hun er også vanskelig å dressere uten bånd ute fordi det er så mange distraksjoner.. Alle hunderaser har fordeler og ulemper, du må selv velge
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. november 2009 #66 Skrevet 6. november 2009 2145: "Dårlig oppdratt". Der har du svaret mitt. Jeg blir eitrandes forbanna av folk som sier: Schæfer, boxer, puddel eller grand danois ++ er farlig fordi JEG eller noen jeg kjenner ble bitt av den.. Åja.. Ok.. Det forklarer at hunden er farlig, og skulle aldri blitt tatt med ut på gaten. TULL OG TØYS. Du sa det selv, dårlig oppdratt! I de fleste tilfellene er det eierne som ikke klarer og ikke vil oppdra hundene. Om jeg møter en rottweiler som jeg selv har blitt litt skremt av, så går jeg ikke og er redd for rasen og sier at den er skremmende. Jeg syns disse småhundene er forferdelige hunder. De bjeffer, knurrer, biter og er.. Helt jævlige. Ene og alene grunnen til det er: Dårlige eiere. Men: På de eierne JEG har møtt/snakket med. DET er forskjellen! Å skjære alle under en kam er og blir helt feil. Når folk spør og sier: Nja.. Velg en engelsk mastiff du. Den er sååå snill!! Poenget er at DEN personen har oppdratt hunden til å bli snill. Det er ikke sikkert en annen kan det. Jeg har aldri gått og anbefalt schæferen til NOEN andre. Fordi jeg vet hvor mye som kreves av den. Og ikke alle passer til schæferen. Man kan ikke le og si: Uffda, beit du litt du da? jaja.. Om en schæfer biter, så biter den. Jeg har aldri og kommer aldri til å anbefale hunderase til noen, fordi jeg ikke kjenner den familiien over nettet. Og hva vet jeg om hvordan de er som familie og hvordan de kan se og takle en hund som f.eks har separasjonsangst?
Gjest Skrevet 6. november 2009 #67 Skrevet 6. november 2009 Jeg vil anbefale Nova Scotia Duck Tolling Retriever, en fantastisk hunderase! Hvis man legger inn mye arbeid det første året er dette en veldig fin familiehund. Akkurat passe størrelse og krever mindre enn en boarder collie. Vi er ihvertfall veldig glad i vår toller og syns hun er en super familiehund! Sjekk ut på nettet og les litt om tolleren. Lykke til med rasevalg!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. november 2009 #68 Skrevet 6. november 2009 2146: Fordi folk ikke har peiling, og ikke du heller. Jeg skal fortelle litt deg om hvordan jeg gjør det når jeg er på tur.. F.eks i lysløypa. Hunden min stikker ikke av. Hun er ved meg hele tiden. Snuser og lukter og løper litt, kommer tilbake.. Glad og livlig. Kommer det noen mennesker, så ser hun opp og kommer til meg. Jeg tar på henne båndet og går så forbi personen. DETTE fordi jeg VET at folk KAN være skeptiske til HUNDER. Jeg respekterer andre folk og jeg slipper aldri hunden ut av syne. Hun er en hund, og en hund kan plutselig forandre seg. Derfor er det viktig at jeg alltid er i nærheten, for å se HVORDAN hunden min forandrer seg, om hun gjør det. Hun er f.eks redd for folk som har hetter på seg. Hva vet jeg, når jeg ikke er tilstede, hva HUN gjør? Ingenting. DERFOR passer jeg på hunden min. Og andre folk, slik at de aldri skal bli redd for min schæfer. Schæfere ikke BØR man, men SKAL man ha peiling på. INGEN burde skaffe seg hunder, uten å vite OM rasen. Jeg hisser meg IKKE opp, jeg tar alle hundene under en kam, og forsvarer de. Jeg forsvarer rottweilere, såvel som puddler. Schæfere er bare lettere å skrive om, fordi jeg selv har den og jeg KAN rasen. Det er forskjellen.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #69 Skrevet 6. november 2009 Når de skriver med STORE bokstaver virker du svært hissig! Ingen her som har oversett deg, så ikke noen grunn til det ellers. Alle hunder kan ikke tas under en kam og forsvares, men deg om det. På hvilken bakgrunn kan du si at jeg ikke har peiling på hund? Eller på schæfere? Forstår forøvrig ikke agumentasjonen din her. Du forsvarer ditt hundehold du, hva har det med saken å gjøre? Jeg har uttalt meg generelt om schæfere jeg, og bedt deg ta hensyn til det. At du gjør det er jo supert, men hvorfor forsvare det? Du vet jo selv det finnes 100 vis, av schæferhundeiere der ute som burde avlive/kvitte seg med de tvert! Og det vil faktisk ikke si det samme som at de aldri kan ha hund (annen hund)!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #70 Skrevet 6. november 2009 Jeg har ikke sagt at den er farlig, er du helt fjern eller? Alvorlig talt, ro deg ned! Jeg skjønner ikke jeg heller, hva det er du hisser deg så opp etter! Jeg synes schæfere er skumle, fordi jeg har blitt bitt, men, som jeg har dat TO ganger før, har jeg møtt mange fine og snille, og helt flotte schæfere! Og, jeg spurte deg om noe; hvorfor kan ikke jeg, som husky-eier anbefale husky? At du ikke vil anbefale schæfer, eller andre hunder for den saks skyld er greit, men slapp nå litt av, og stig ned av din høye hest! Djiises...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #71 Skrevet 6. november 2009 Nova Scotia Duck Tolling Retriever er kjempesøøøte:)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #72 Skrevet 6. november 2009 Jeg har også hunden min i bånd, for jeg vet at folk kan være redd for hunder. Tror du at du er den eneste som kan noe om hund her, Vålerenga? Du skriver om schæfere, som du kan mye om, jeg skriver om huskyer, som jeg kan mye om. Hva er forskjellen? Husky-eier
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #73 Skrevet 6. november 2009 hehe.. ja det var en godfølelse å se begge de to på listen:))
Myy Skrevet 6. november 2009 #74 Skrevet 6. november 2009 Ikke velg noe annet en LABRADOR! Jeg har en selv, og kan garantere deg at dere ikke kommer til å angre. Flottere familie hund som er snnillere med barn finnes ikke. Samt at det er en hund det faktisk går ann og meste mosjonsbiten på. En border collie vil dere aldri klare og stimulere nok verken psykisk eller fysisk. Får de ikke gjete sau gjeter de alt annet! Er vel ingen vits og prøve og overbevise noe mere her. Bare les om labrador vs andre hunderaser så skjønner dere hva jeg mener!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. november 2009 #75 Skrevet 6. november 2009 Huffameien, å skrive med små eller store bokstaver er en skam. Fremheve ett ord, har du hørt om det? Jeg skriver ikke en hel setning slik. Jeg vet at det finnes mange schæfere som dessverre skulle vært avlivd (pga eierens langvarige feilhold av hunden). Jeg vet derimot også at det finnes mange schæfere som er helt fanatstiske hunder. Lik min. Lik naboen sin. ++ Det du er så himla opptatt av, er schæfere. Jeg er ikke opptatt av schæfere. Jeg er opptatt av at folk misoppfatter RASER. Jeg kan ikke og vil ikke komme med feilaktige opplysninger eller eksempler på rottweilere, derfor bruker jeg rasen schæfer. Å misoppfatte en hund pga rasen er feil. Jeg mener at det burde vært obligatoriske kurs for hundeiere når de har fått hunden i hus. Ikke bare ett kurs, men kurs for dressur, såvel som lydighet og agility. Agility for å la hundeeiere få innsyn i aktiviteter de kan gjøre med hunden. Mange hunder blir dressert feil. Klikkertrening også, for å få bort den aggressiviteten mange hundeeiere har. Mange bruker makt, som fører til en nervøs hund. Dette som igjen kan føre til angrep på et lite barn. En hundeeier har ALLTID ansvar. Uansett rase.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå