Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #26 Skrevet 6. november 2009 Joda, de er trekkhunder, men de MÅ ikke brukes til det. Det er flotte familiehunder http://www.siberian-husky.net/ Føler meg litt som en husky-misjonær her
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #27 Skrevet 6. november 2009 Herre gud for noen idioter dere er! Schæfere er politihuder og kan ikke kjøpes av vanlige folk! Hører dere selv eller? Huskyer er supre familiehunder! Hvorfor i alle dager skal de ikke kunne være det også?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. november 2009 #28 Skrevet 6. november 2009 Du burde ha en lettformerlig rase, men en rase dere trives med. Man kjøper ikke en kinesisk nakenhund for å gå tur i fjellet i 4-5t, og man kjøper ikke en schæfer for å la den ligge på sofaen og sture. Enhver rase krever mosjon, trening, stimuli, kos ++ på sin egen måte. Så spørs det: Hvor mye tid har dere EGENTLIG til hunden? Er mange ting som skal tenkes igjennom, jeg ville heller ikke spurt om dette her. Om en har husky, schæfer, mops, grand danois - så spiller det ingen trille for hva DERE vil ha og hva som passer DERE. Gå inn på canis.no. http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9 Ta den rasevelgeren og vurder etter den. Ta kontakt med forskjellige kenneler som har de forskjellige rasene dere kan være interessert i og snakk med de. Gjerne møt de også, slik at dere får et innblikk i hunden og hvordan h*n er. Det er ikke bare-bare å velge en hund, og det er ikke bare-bare å velge en hund andre har. Dere må velge utifra hvordan det passer deres livssituasjon, slik at hunden ikke må omplasseres pga for liten tid eller at dere ikke klarer å håndtere den. Forøvrig vil jeg anbefale tisper til førstegangs hundeeiere.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #29 Skrevet 6. november 2009 Skjønner det ikke jeg heller :-o Tydeligvis folk som ikke har truffet en husky En scæfer er myyyyyyyyyye skumlere enn en husky, ville ikke tatt e nschæfer i hus om jeg hadde fått betalt for det!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #30 Skrevet 6. november 2009 Mye rare råd her! Men som "alltid" i hundeverden vil folk anbefale SIN rase. Anbefaler deg å ta en tur på canis.no isteden. Mitt råd er å styre unna gjeterhundene (bla. b.c), "rare" asiatiske raser (f.eks. shar pei), stående fuglhunder, og endel terriere. -Veldig generalisert, men ut fra disse får du ikke en enkel hund som "glir" inn i familien. Det kommer ann på hvor mye tid dere har tenkt til å bruke på hunden. Puddel, retrivere, og springer spaniel, endel av trekkhundrasene er også overraskene bra hunder! MEN alle disse rasene er aktive og krever både mosjon og mental trening. Av mindre "enklere" hunder er det vel cavaler (nb pass på sykdom!) og jack russel greie alternativer. -Uansett bruk TID på å finne rett oppdretter. Ikke gå på finn og se etter kull. Bestem dere for rase, kontakt miljøet, møt gjerne opp på fellestreninger ol da føler du litt mer på kroppen hva du skal se etter. Det er mye rart ute å går på avlsiden. Spesielt retriver rasene synes jeg har endret seg MYE siste 10årene. Fra å være "enkle" hunder, til at jeg ser bare mer og mer "stressdyr". Lykke til med valget! hilsen hundeinstruktøren
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #31 Skrevet 6. november 2009 Shar pei er IKKE en fin familiehund. Av de kanskje 10 jeg har møtt har iallefall 4 blitt avlivet før de er 2år! Men ja mange av de andre er kjempe hunder!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #32 Skrevet 6. november 2009 Jeg som "går for" voksen omplasseringshund og har huskyer som fungerer ypperlig er også hundeinstruktør. Bare så det er på det rene
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. november 2009 #33 Skrevet 6. november 2009 "En schæfer er mye skumlere enn en husky". Vel - jeg vil tro det kommer an på OPPDRAGELSEN på hunden. Vit noe før dere skriver slike dumme kommentarer. (Forøvrig har jeg ikke noe imot raser som ikke er schæfere, har bare imot uvitende folk som tror schæfere, boxere ++ er farlige hunder..)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #34 Skrevet 6. november 2009 Selvfølgelig anbefaler man sin egen rase, da det er den man er kjent med Jeg kan ikke anbefale en puddel til noen, for jeg aner ikke hvordan en puddel er. Men min hunderase kan jeg anbefale, for den kjenner jeg.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #35 Skrevet 6. november 2009 Og hvorfor fraråder du shar pei??? Snilleste familiehunden som er jo, og jeg har hatt flere og vet hva jeg snakker om. Har hatt minimum en shar pei de siste 10 årene. Spent på hvilket grunnlag du fraråder den rasen?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. november 2009 #36 Skrevet 6. november 2009 Anonym 21:13 6.11.2009 - men den passer i DIN livssituasjon. Du kan ikke anbefale en kinesisk nakenhund til å gå en tur på fjellet til fjellvante folk, hvor overnatting i telt på denne tiden er aktuelt. Eller..?? Det handler litt om livssituasjonen til folk også. Å anbefale raser, "din egen rase", til andre er feil. Jeg kan ikke gå og anbefale en schæfer til uerfarne! Det er totalt uansvarlig.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #37 Skrevet 6. november 2009 Shar pei er en GOD familiehund.. I de 10 årene jeg har drevet med shar pei har jeg ALDRI hørt om noen som har måttet bli avlivet, og jeg har kontakt med mange og møter mange på jevnlige utstillinger så det der er bare PISS
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #38 Skrevet 6. november 2009 21:11 hvorfor har de blitt avlivet?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #39 Skrevet 6. november 2009 Vel, nå er det slik at jeg er i akkurat samme situasjon som de, har to barn, bor landlig til, jeg var førstegangs hundeeier da vi fikk vår husky. Så jo, jeg føler at jeg kan anbefale en husky. Selvfølgelig må man sette seg inn i hvordan hver enkelt rase er, og prate med mer erfarne folk før man bestemmer seg for hva slags hund man skal velge, men nå spurte hun om tips, og jeg svarte. Jeg sier ikke at hun må få seg en husky, men jeg anbefaler den, fordi det funker utmerket hos oss, og andre jeg kjenner, og den er etter min mening undervurdert som familiehund.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #40 Skrevet 6. november 2009 Shar Pei er en kamphund - eller ble tidligere brukt som det i Kina. I tilegg er det som regel hundeagressive og voktende. Men hver sin smak. Pene er de heller ikke.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #41 Skrevet 6. november 2009 Jeg har hatt schæfere tidligere og har nå gått over til husky. Jeg har ikke noe imot schæfere og sier heller ikke at de er farligere (det er en annen anonym her), men jeg kan med hånden på hjertet si at avelen på schæfere er gått "vill west" og at man nå står igjen med en hund som for de aller, aller fleste er umulige å ha. Går du forbi en hund som gjør utfall mot deg (eller hunden din) er det dessverre veldig ofte schæfere. De bjeffer/maser/piper ofte mye, stressa.... For å nevne noe. Mye mulig jeg ikke har mye greie på hund selv om jeg er instruktør og har jobbet i kennel en 10-15 år, men jeg vil uansett påstå at man aldri, aldri anbefaler schæfer til noen! De som vil ha det finner de av seg selv, før eller siden. Forhåpentligvis først siden når de har litt større forutsetninger for å kunne lykkes med sin hund.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #42 Skrevet 6. november 2009 Hei igjen og takk for mange svar! :-D Hadde ikke forventet så mye respons på dette innlegget! Jeg er student og skal være det de neste 4-5 årene. Og attpåtil er jeg desentralisert student, dvs at jeg er mye hjemme på dagtid. Kvelder er vi alltid hjemme uansett. Den ene gangen i året vi reiser på ferie, så blir det som regel bilferie i Norden hvor vi besøker familie. Hund ingen hindring! Noe vi lurer veldig på er om det går an å låne en hund en måneds tid? Så opplever man hvordan hverdagen som hundeeier er, før man går hen og skaffer seg et dyr man ender opp med å ikke håndtere/ha tid til. Eller blir det bare unødig stress for det stakkars dyret? Takk for link, Vålerenga, jeg skal sjekke den ut nå!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. november 2009 #43 Skrevet 6. november 2009 2111 - det er noe av det jeg mener at man ikke setter en hund hvor man har NULL peiling på en rase. Og NULL peiling på hund. Jeg har ikke og kjenner ikke til shar pei rasen, skulle jeg hatt en slik hund måtte jeg blitt kjent med den først. Hvis 4 har blitt avlivet før 2år, er det ikke rasen det er noe feil med, det er eierne. Og det mener jeg NESTEN alltid, fordi eiere sjelden har kunnskap om dyra, når de de avliver før fylte 2år. Da har de feilet et sted i valpetiden, som har gjort problemet større, og de klarer ikke å få bukt med problemet i hunden.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #44 Skrevet 6. november 2009 Hahaha - spesielt pene er ikke mine alaska huskyer heller, men for all del... Det skjuler seg mye fin hund under der :D:D
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #45 Skrevet 6. november 2009 Ja, kontakt fod feks dere, de trenger alltid besøkshjem for hund!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #46 Skrevet 6. november 2009 Men herregud, hva er det med deg da? Jeg synes en scæfer er skummel, og jeg kan gjerne fortelle deg hvorfor, om du vil. Jeg ble "skambitt" da jeg var 12 av en schæfer da jeg og ungen til de som eide hunden var ute og akte. Hunden kom løpende etter og beit seg skikkelig fast i armen. Men misforstå meg rett, jeg har ikke noe imot scæfere generelt, og jeg har truffet mang en flott og super scæfer siden da, men ville ikke hatt en selv, fordi jeg synes de er skumle, pågrunn av det.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #47 Skrevet 6. november 2009 Hm pussig at schæfere er verdens mest solgte hund da.. så dårlig er den rasen.. Hundeinstruktør sa du??
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #48 Skrevet 6. november 2009 Hva med å prøve dere som forvert for å se om det å ha hund er noe for dere? Vi hadde en malinoisvalp via. forsvaret fra den var 12 uker til den var 1 1/2 år. Den er nå godkjent minehund og på oppdrag i afganistan og vi har erfart og lært masse om hund og har et mye bedre grunnlag når vi nå skal kjøpe vår egen:)
♥♥ M ♥♥ Skrevet 6. november 2009 #49 Skrevet 6. november 2009 Jeg anbefaler puddel Har to puddelgutter selv, og mamma driver oppdrett av disse. De er familievennlige og snille. Ikke er de krevende og trenger ikke milelange turer. De mest positive er at de ikke røyter. Jeg har dvergpuddel, men ville kanskje anbefalt deg mellompuddel Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #50 Skrevet 6. november 2009 om en rase er pen eller ikke er jo en smaksak og må avgjøres av hver enkelt. Men shar pei er jo kjempe søte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå