Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Vi er en familie bestående av to voksne og to barn (4-7 år) som ønsker oss hund. Vi har ikke hatt hund før, jeg hadde hund da jeg var liten, men ikke i voksen alder. Vi er normalt aktive, springer ikke på fjellet hver dag, men liker å gå turer enten rundt her vi bor eller i skogen. Har hus og stor hage. Vi ser for oss en medium hund, størrelsesmessig. Den må ha et godt lynne og være familievennlig. Jeg er veldig svak for border collie, men vet jo selvsagt at det er hunder som krever mye mer enn det vi kan gi! Hvilken rase vil dere anbefale oss?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Husky!! Fine og utrolig greie hunder!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Vi har hund og vi har 3 barn. Jeg håper han stikker av.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 ikke få dere terrier hvis dere ikke har hatt hund før. de er tøffe i tryne. og kan fort ta over familien. hvis dere ikke er vant til hunder.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Puddel, faktisk. Kanskje en mellomstor størrelse. De er kloke og familievennlige hunder.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Shar pei verdens peneste og snilleste hund:) Veldig rolig hund inne så dere slipper å få tygd istykker alt som er.. Barnevennlig og passe trim og lærer fort. Min er 5 mnd, ikke tygd på noe som helst inne, er lydig, barnevennlig og ikke minst helskjønn hund som får masse oppmerksomhet:))
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 Sjekk omplassering. Skaff dere en voksen hund, gjerne en blanding. Det viktigste er at den har et tempo/pels etc dere kan leve med, ikke hvordan den ser ut (hva den er ment for). Det finnes en masse nydlige blandinger der ute som er ferdig dresserte familiehunder. Det finnes også en masse fine rasehunder som kan passe, noen kan også passe selv om man ikke skulle tro det, fordi de rett og slett ikke passer til det de er ment som. ALTSÅ: det finnes fuglehunder som ikke egner seg til fuglejakt feks, men som kan passe som en aktiv familiehund - masse lykke til! Og jeg ville bye the way styrt unna alt med borderc. i, dessverre...
TurboMaria Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Må i hvertfall ikke finne på å kjøpe border collie. De krever MYE. Hva med golden retriever? Eller kanskje en amerikansk cocker spaniel?Collie?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 Huskyer er kjempefine, men jeg trodde de var sånne superaktive hunder a la BC? Og hvordan vil en husky egentlig trives på det fuktige vestland?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Støtter forøvrig den som sa husky lengre oppi her. Tenk på hva dere skal ha den til! Vi vil ha hunder som vi kan gå tur med, sykle med, stå på ski med og kose med. Jeg synes det er helt nydelig å slippe hundehår inne, unger som hyler opp om hunder som stjeler leker, hunder som "går i veien" når det kommer besøke etc, etc... Alltid hatt innehunder, men etter at jeg fikk barn er det suuupert med utehunder! Alle mine er tatt over som voksene og er alaska huskyer. Fungerer utmerket!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Hvor finner man hundeomplassering? Er det Dyrebeskyttelsen?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #12 Skrevet 6. november 2009 Bare som en ps til ovennevnte hunderaser: Golden retrieveren er en ofte missforstått jakthund. Den apporterer alt den kommer over (i hverste fall) og den er avlet stygt de siste 10-15 årene (se bare på fargen). Den kan ofte oppleves som stress/angstbiter i hendene på en som ikke er klar over at den har skaffet seg mer enn en søt familiehund. Am. cocker - ikke ta de røde! De er ofte så hissige at du kan få dånedippen av mindre. Bare som ett tips. Collien har MYE pels ellers aldri opplevd de som annet en hyggelige.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #13 Skrevet 6. november 2009 Ok, så huskyen bor ute? Det er vel kanskje pga pelsen at de trives best ute? Men hvordan trives huskyer på det fuktige Vestland? Ikke helt det kalde og tørre klimaet de er avlet frem til...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #14 Skrevet 6. november 2009 Har en husky selv, og ja, de er aktive, men de blir som man former dem Hun har en kjempediger hundegård, får en times tur hver dag, og eeeelsker og ligge foran peisen Så lenge du har et ordentlig hundehus, tror jeg ikke en eventuell husky gråter fordi den må bo på vestlandet
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #15 Skrevet 6. november 2009 finn.no charlottesomplassering.no fod.no For å nevne noe. Bare husk at de som skal kunne dette noen ganger ikke er så flinke til å anbefale rett hund til rett eier. Jeg har desseverre litt dårlig erfaring med fod. De gjør en glimrende jobb, men ta med deg en hundekyndig og vit hva du skal ha! Ikke la deg overtale til å ta noe annet bare fordi de ikke har det du er på utkikk etter inne akuratt da...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #16 Skrevet 6. november 2009 http://www.siberian-husky.net/ Her ser du at en siberian husky er en topp familiehund, ikke angstbiter, ikke aggressiv, osv. Den røyter endel, mi gjør ihvertfall det, men det er mest om sommeren, og da er ho bare ute uansett Jeg ville definitivt anbefale husky, som jeg har sagt før Vi hadde ikke hatt hund før vi fikk vår, og det har gått helt topp!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #17 Skrevet 6. november 2009 Skal de bare bo ute bør du egentlig ha to, så det er mulignes ikke et alternativ? Men du får en hund som kan være MYE ute. Man må bare passe på å ikke ta de inn i de varmeste rommene i huset på de kaldeste dagene, da blir de forkjøla. De må ha hundehus, helst isolerte. Så klarer de seg godt i fuktig vær også
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #18 Skrevet 6. november 2009 Signerer denne, ja de er aktive hunder som feks schæfere, men de blir som du former de. DET gjør nødvendigvis ikke en BC - de kan fort bli skrudde i huet om de ikke har nok å jobbe med (holder ikke med bare turer). Jeg har tre huskyer. De har løpegård på et kvart mål ca, hvert sitt hus og de går minimum 1 time hver dag. Ofte sykles det, gås på ski og jeg har en saccovogn. Jeg opplever de som meget rolige, avslappa typer som for det meste er i ro om ikke vi drar de med oss på noe Flyr ikke rundt i gården og stresser og maser!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #19 Skrevet 6. november 2009 Mye rare raseforslag her - Shar Pei og Husky er ikke akkurat raser man anbefaler til småbarnsfamilier. Hva med Cavalier King Charles Spaniel? Golden Retriever?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #20 Skrevet 6. november 2009 Vurdr alaska husky også, ofte mindre jaktinnstinkt!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #21 Skrevet 6. november 2009 Hvorfor skulle ikke en husky være like god for en barnefamilie som en golden? Bare lurer? For jeg har hørt det stikk motsatte, at huskyer er noen av de mest barnevennlige hundene man kan ha. Men, jeg kan jo ta feil
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #22 Skrevet 6. november 2009 Merkelig å anbefale Shar Pei til en som liker BC.....ikke akkurat like raser!!!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #23 Skrevet 6. november 2009 Hvorfor ikke shar pei? Vi har det og han er en utrolig fin familiehund. Rolig og snill
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #24 Skrevet 6. november 2009 hun ville ha forslag på mellomstor familehund..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #25 Skrevet 6. november 2009 Husky er trekkhunder. Ser ikke for meg at barnefamilier tar med Huskyen så mye på det. Kjøp raser som passer ders livsstil - ikke livsstilen til Lars Monsen. Handler ikke kun om gemytt, handler om hva man kan gi hunden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå