ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Er veldig allergisk mot det meste, særlig stöv. Og nå som jeg helst ikke skal ta medisiner mot det, blir jeg snart gaaal :-o Har klödd så mye i nesa at jeg har store sår både på innsiden og utsiden. Er også konstant trött og har vondt i hodet. Vil jo helst unngå å ta medisin, siden de sier man skal vise forsiktighet, spesielt i 1. trimester. Er bare i 5. uke. Legen sa jeg kunne ta Avamys nesespray, men leser at det er få studier av dette på gravide, så da blir jeg litt skeptisk... Driver vanligvis med allergivaksinering, men måtte vente litt med det til 2.trimester. Flere? Hva gjör dere?
Frk. Lykke Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 HEi! Jeg er også svært allergisk. Jeg har tatt hypos i snart 5 år. Jeg tok hypos gjennom hele forrige sv.skap og skal ha sprøyter i neste uke også. Tar to sprøyter hver gang..Jeg er også bare i 5.uke. Hvorfor du må vente forsår ikke jeg. Jeg tar sprøytene på ullevål sykehus. I forrige sv.skap (underkant av 2 år siden) måtte jeg spise polaramin som var veldig døsende. I dette sv.skapet har jeg fått fortsatt med aerius. Dette har blitt "lovlig"siden sist. Skriv gjerne til meg på intern mail hvis du lurer på noe. Jeg har vært til mange grundige undersøkelser i forbindelse med sv,skap og allergi og anbef. kommer fra Rikshospitalet og Ullevål som behandler meg. Håper du blir noe klokere av dette...
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 6. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2009 Tusen takk for svar :-) ÖNH-legen jeg går hos sa at man skal kunne fortsett med hyposens., når man ble gravid, man han var i utg.punktet restriktiv til alle medisiner i 1. trimester, derfor ville han jeg skulle hoppe over 1-2 ganger... Gteit nok, det egentlig... Han sa jeg kunne ta en og annen Aerius ved behov, men jeg er bare sp redd for å påföre noe, når det står slik i felleskatalogen. Avamys nesesprayen sa han iallefall ikke gjorde noe, men der har jeg også lest ymse-at det er lite forsket på ifb med graviditet osv. Har du tatt Polaramin i 1. trimester også? Aldri prövd den. Hva tar du nå? Er du i 1. trimester? Kjenner du til Opatanol öyedråper og Avamys nesespray? Han mente jeg kunne ta det, men jeg er jo skeptikeren selv, så... men dette går nok ikke, gett...
Frk. Lykke Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 Hei hei!! For to år siden var diskusjonen ganske het ang.aerius eller ikke.. Vi valgte den gang å bruke polaramin. Den er kjip...fungerer nesten som en sovetablett.. I dag er aeriusdebatten over og skal ikke skade fosteret. Jeg har fått denne beskjeden fra flere leger da jeg er skeptiker selv. Så jeg tar aerius nå, og velger å stole på det de sier. Polaramin er helt trygg, men har som sagt kjipe bivirkninger. Når jeg var gravid sist fikk jeg de øyendråpene og den nesesprayen. Jeg trenge det den gang-da jeg ikke orket polaramin pga.døsigheten. Nå ser det ut som jeg kun trenger en aerius om dagen. Jeg skal også høre om utsettelse av sprøytene 1.trim., men de sa da jeg bestilte ny time at det var helt ok. Men jeg spør på nytt jeg... Jeg er i 6.uke
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 7. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2009 Takk for svar :-) Som sagt er nok ikke noe i veien for å ta spröyta altså, men jeg tenker at man taper ikke noe på å hoppe over 1-2 ganger heller... Ellers har jeg lest at det er mye unödvendige restriksjoner mot allergi-medisiner, at mange gravide er undermedisinert og at det er værre enn at de hadde tatt noe. Men når legen sier at jeg kan ta det hvis det veier opp mot ulempene, så blir jeg så usikker. Tenker at jeg kan vel presse meg litt til, liksom. Men jeg må si at jeg aldri har fölt meg så shabby av allergien för (kan jo være tilstanden man er i forverrer også). Er det mildest å ta lokaltvirkende? Dvs. er det lurest å starte med å se om det holder, för man tar tabletter kanskje?
Frk. Lykke Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 HEi igjen.. Jeg vet egentlig ikke hva som er lurest... Kanskje polaramin er noe for deg?? Det er iallfall helt safe.. Jeg vet at mine leger har gjort en grunndig jobb ang.aerius, men jeg forstår din skeptis. Som sagt var legene mer i tvil sist og da lot vi aeriusen ligge. Denne gangen jublet jeg når jeg kan fortsette på den.. Jeg minnes en tung vår med pollen- trøtt av det samt denne polaramintabletten - jeg var i koma. Jeg spiste polaramin til ammingen var ferdig. JEg unnlot denne tabletten til tider og formen var ganske så kjip. For min del er jeg mer engstelig for blodtrykket mitt. Fikk svangerskapsforgiftning sist og sliter fortsatt med høyt bl.trykk. Jeg sluttet med tablettene når jeg tok testen - og etter en uke på 1.kontroll fikk jeg beskjed om å starte opp igjen. Fikk beskjed om at det var farlige å la være.. Jeg er nå litt engstelig om denne uke uten medisiner var fro tøft for den lille.. Det er jaggu mg mye vi må tenke på... Jeg tar forøvrig hypos både for bjørk og timontei, du? Jeg får sprøytene samtidig uten ventetid, så d e helt ok.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 7. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. november 2009 Kjedelig med höyt BT da... Ja, det er stadig noe, desverre. Håper du unngår sv.sk.forgiftning denne gangen da. Er nok lurt å ta tablettene, da... Jeg tar hypos. mot björk og husstöv. Begynte mot timotei også, men siden jeg ble syk etter hver injeksjon, gikk jeg over til Grazax (funker som spröyta, men er en smeltetablett, som må taes hver dag i 3 år mot timotei). Jeg må alltid vente 30 min. mellom de to spröytene, jeg... Nå tok jeg nesesprayen, og jeg föler det hjalp nesten med en gang! åh, herlig å kunne puste skikkelig, og det lettet på hodepinen. Avamysen har jeg forresten vært veldig fornöyd med. Prövd mange forskjellige, men den synes jeg er best. ÖNH-legen min mente Avamys var helt trygg, så jeg får vel bare satse på at han vet hva han snakker om... det er jo kortison i, men han sa at det ble hele tiden dannet i binyrebarken, så det gjorde ingenting. Men i felleskatalogen står det at det er begrensede studier på den og graviditet. men felleskataologen er jo basert på det produsentene sier, og de vil vel alltid være före var. Ja, ja, "sliter med helsa" :-) hehe.. er det ikke det gamlingene sier, da? :-)
Mamma`n til Sandra Skrevet 7. november 2009 #8 Skrevet 7. november 2009 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=543187 Kom over denne linken for noen mnd siden. ville bare dele den med dere...
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 7. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2009 Takk Ja, så den da jeg googlet jeg også. Litt rart ikke leger er mer oppdaterte, for mange sier jo noe annet...
Frk. Lykke Skrevet 8. november 2009 #10 Skrevet 8. november 2009 Leste linken.. Og ble litt lettet... Både Ullevål sykehus( allergiavd), Rikshospitalet om min fastlege mener antihistaminer er trygt... Godt å få lest det selv også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå