Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilke kvaliteter skal en god barnehage ha?

Hva er viktigst i barnehagen?

Hva bør barna lære?

Hva bør barna oppleve?

Hvordan bør barnas hverdag være?

Hvilken type leker bør barnehage ha?

Årsaken til spørsmålene er at jeg jobber i barnehage, og dette spørsmålet føler jeg er lite belyst. Hva ønsker foreldrene? Hvilken barnehage skal vi tilby barna.

Fint om flest mulig kan gi et lite svar på hvilke forventninger og "drømmer" dere har for en god barnehage. Gjerne så konkret som mulig.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140936707-hva-er-den-gode-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Tre ansatte tilstede HELE TIDEN for 16 store eller 8 små.

- God plass både inne og ute.

- Ut på tur eller ekskursjon 8-10 ganger i mnd

- Lære å ta vare på seg selv og hverandre

- Oppleve vennskap, mestring, steder og kultur

- Medbestemmelse. Og at forslag følges opp så langt det er mulig.

Utfordre barna mentalt og fysisk (det kan bety ulik stimulering for ulike barn).

Ha god fordeling av menn og kvinner.

Ha ansatte som er glade i jobben sin.

Ta tak i problemer som dukker opp på en konstruktiv måte.

Ha engasjerte foreldre som stiller opp på møter og dugnader.

Jeg er ikke den som henger meg opp i hvilke bøker, leker, mat, klær, sovetider etc barnet har. Jeg ser på barna mine og er de lykkelige er jeg lykkelig.

Jeg vil anbefale at dette er en tråd som ikke bør være anonym for å unngå useriøse innlegg. Jeg synes dette var en godt innlegg. Barnehagen skal følge Rammeplanen, Årsplan og være et godt pedagogisk tilbud til små barn. Jeg tenker at kvalitet i barnehagen avhenger av et godt personale og godt samarbeid med foreldrene. En god barnehage for meg en en barnehage der barnet mitt opplever å bli sett og bli møtt som det unike lille mennesket hun er. At hun får oppleve medvirkning i sin barnehage. I praksis tro jeg dette betyr at de voksne har et gjennomtenkt kroppsspråk i møte med barn, foreldre og innad i personalgruppen. Jeg synes at barnehagen skal gjenspeile lokalmiljøet sine tradisjoner med lokale sanger, danser, sangleker og uteområdet. Barnas hverdag bør være fleksibel og ha rom for hver enkelt barn. ha tid til barnas innfall og impulser uten for strengt dagsprogram.

100% enig : )

For i den gode bhg blir individet ivaretatt og man kan ha dialog ikke bli skutt på. Og pedagogene har et liv etter bhg, de sitter ikke på pc og fyrer løs gjenkjennelige episoder. Klarer nesten ikke å tro at noen av de virkelig jobber med barn!

Annonse

Tusen takk for innleggene, men jeg tar gjerne imot flere:-) Jeg er en engasjert pedagog med god kontakt med barn og foreldre, og jeg følger intensjonene i rammeplaner, lovverk og lokale planer. Det jeg ønsker er kanskje mer en kartlegging av hva foreldre generelt ønsker av barnehagen. På de ansattes side foregår det stadige diskusjoner om hvordan vi skal legge til rette for et godt tilbud for barn og foresatte, men det er jo foreldre og barn som brukere som burde få komme på banen med sine synspunkt. Vær gjerne konkret:-)

Jeg syns kvaliteten stort sett handler om personalets evne til å gjøre barna trygge og glade, slik at de kan utforske og leke. De som jobber i barnehagen må ha masse varme, være 100% tilstede, gi masse ros og positiv oppmerksomhet, og støtte barna underveis. De må være sensitive for det barna trenger. De må være ansvarlige, og kunne sette grenser, men med bøttevis av varme og glimt i øyet.

En god barnehage bør dessuten være passe stor, slik at de fleste barn kan bli trygge på både barn og voksne. Jeg er fornøyd med at de er tre voksne (to hele stillinger) på 8 barn i barnehagen vår.

For meg er altså det viktigste i barnehagen, at barna kan være trygge, og at de lærer å leke godt sammen. Samtidig er det viktig at barna får oppleve varierte aktiviteter, og leker både inne og ute, slik at de kan utvikle seg både motorisk, følelsesmessig, sosialt og språklig. Det er flott om personalet kan være såpass oppmerksomme på barna at de ser når de utvikler nye interesser og kan stimulere dem så de utvikler seg videre. På denne måten tror jeg mange barn f.eks. kan lære å lese i barnehagen - fordi det fanges opp at de har en interesse. Hos oss har de en enkel kartlegging av barna, så de kan se hvordan de utvikler seg i forhold til barn i samme alder. Jeg tror det er et nyttig hjelpemiddel, og det gjør at vi får vite masse om hva jenta vår kan på foreldresamtalene.

Når det gjelder opplevelser, syns jeg det er flott at barnehagen reiser på små turer innimellom, eller gjør litt ut av vanlige høytider som jul og påske. For min del er det ikke viktig at jenta reiser på tur hver uke, men at hun får en kjekk hverdag.

A propos det, hverdagen bør vel inneholde viktige måltider, bleieskift eller dotrening for de som trenger det, tannpuss, innelek (både frilek og organisert), utelek/turer og samlingsstund.

Jeg tenker at barnehagen kan klare seg med enkle leker, så lenge de brukes kreativt. På lekeplassen bør de gjerne ha huske, klatrestativ og sandkasse (med bøtte og spade), og område der barna kan klatre, balansere og hoppe rundt. Inne bør de ha klosser, putteboks, puslespill, hobbysaker, dukker, lekekjøkken, biler, tog, utkleingsklær og gode bøker.

Alt i alt er det viktigst for meg at barna er trygge. For er de trygge, så kan de leke, utforske og lære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...