Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 ØRNEROVET PÅ LEKA NOEN PROBLEMSTILLINGER KNYTTET TIL HENDELSEN den 05.06.1932 i Hagafjellet på øya Leka Det er 75 år siden Svanhild Hartvigsen ble tatt av ørn og fløyet opp i Hagafjellet. Bortførelsen av henne - beskrevet som Ørnerovet på Leka - har vært gjenstand for mye oppmerksomhet med tro og tvil i alle år. Hva skjedde denne dagen - 05.06.1932 - mellom ca. kl. 16oo og kl. 23oo. Familien til Svanhild bodde på Horta og var på Leka i forbindelse med barndåp. Etter middag gikk de voksne til ro og barna lekte utenfor. a) Svanhild lekte alene. I en 10 min periode omkring kl. 16oo var hun ute av syne. Hun ble ikke funnet og letingen etter henne begynte. Beskjeden om forsvinningen gikk rundt øya og ca. 200 mennesker deltok i letingen. Etter en tid fant man et lommetørkle og en sko som tilhørte Svanhild. Folk hadde registrert at en ørn oppførte seg underlig oppe i fjellet, men mente at det skyltes støyen fra 200 mennesker som ropte og lette. - Med bakgrunn i funnene - (lommetørkle og sko) - og økt aktivitet ved ørneredet oppe i Hagafjellet, besluttet 3 menn; Karl Haug, Jentoft Svendsen og Leif Andersen – seg for å klatre opp i fjellet for å undersøke ørneredet. Denne klatreturen er beskrevet av Leif Andersen og Karl Haug i filmen: - De registrerte at ørnene ble nærgående. En av ørnene fløy med utstrekte ben og klørne utspilt - De kom øverst i steinurda, men fant ingenting. Karl Haug forteller at Jentoft Svendsen ville prøve litt høyere. Han ville undersøke en knaus/hylle lengre oppe. For å nå dit stod han på skuldrene til Karl Haug. Oppe på hylla fant han Svanhild sovende. Hun ble vekket og båret ned. De kom ned og møtte bl.a Svanhilds far som bar henne hjem. - Dr. Fossum ble tilkalt og undersøkte Svanhild. Hun var godt kledd og funnet uskadd. Havørnen blir mellom 87 og 100 cm lang. Voksne hunner kan ha et vingespenn på opptil 240 cm – hannene er noe mindre.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Vi har hytte der så har sett på ørnerovet flere ganger :-)))) Sykla rundt øya her jeg gjort også :-)) Veldig fint der :-))) Masse rådyr!! Masse fisk!! Elsker det stedet :-))) Hun som ble tatt av ørnen bor i Rørvik den dag i dag og er noenog 80... :-)))
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Denne eller tilsvarende link stod jo i begge de store ørnetrådene, så vi har fått det med oss nå.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 Selvom man synes at ørn er artig, så betyr ikke det at man betviler dens evne til å bortføre barn.
Gjest Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Havørnen er flott og det er og plassen det her er snakk om. Men det virker utrolig at en rovdyr tar med seg et barn med en annen hensikt enn middag (og da ikke som gjest). Men hvem vet.
Småtorsk Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Denne historien har blitt nevnt flere ganger. Det er da også den ENESTE nogenlunde dokumenterte historien om ørnerov i Norge. Jeg sier "nogenlunde" fordi den er omstridt. At det er en kjent historie, gjør den ikke automatisk sann. Havørner er imponerende, og den største registrerte veide nesten 7 kg. Men det er sterkt tvil om de i det hele tatt kan løfte så mye som Svanhild på Leka. Hun veide 19 kg, altså mye mer enn en havørn! Havørn kan neppe engang løfte et nyfødt barn. http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/nyheter/?id=183 http://www.snl.no/hav%C3%B8rn
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 Har du ikke hørt om maur? De kan bære mange ganger sin egen vekt.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Jeg tviler ikke på at ørn kan ta barn,men jeg synes da ørn er festlig fordet:)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/valdres/1.3076179 http://www.blv.no/lokalsider/sortland/article4368097.ece http://mobil.ostlendingen.no/nyheter/nyheter/20090116/194927818 Kan finne mange nyheter om dette. Ikke så stor forskjell på vekten av et lam/en sau og en baby/et lite barn. Så bare fortsett å kos dere på bekostning av hun som la inn det første innlegget om dette dere. Men den som ler sist, ler som kjent best, og dere trakk det korteste strået! Tipper hun sitter å gapskratter av dere:) Og med god grunn!
Småtorsk Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Ingen av disse historiene du linker til handler om ørn som har løftet og flydd avgårde med lam, og er derfor ikke noe relevant bevis i forhold til historien HI legger ut. De handler om ørn som visstnok har drept lam. I den ene historien har vitner sett ørn meske seg med lammekadavere, men vitnene har ikke sett om lamene faktisk ble drept av ørnen. I den andre historien er det en bonde som sier at et lam ble drept av ørn, uten at man får noen nærmere redegjørelse for hvordan han veit at ørnen har skylda. Om havørn faktisk tar lam er omstridt: Bønder sier at de gjør det, og det utbetales erstatning fra Statens Naturforvaltning. Men eksperter på havørn sier at dette neppe er tilfelle, og at de i hvertfall ikke kan løfte og fly avgårde med lam, enda mindre med jenter på 19 kg. Det er viktig å skille mellom havørn og kongeørn. Det var havørn som fikk skylda i Leka-historien, og det gjør historien enda mindre sannsynlig. Det er noe større mulighet for at kongeørn dreper lam, selv om denne også hovedsaklig er ådselseter. Om den tar lam, ser den seg antageligvis ut skadde eller svake lam, og det skjer nok mye sjeldnere en den får skylda for. http://www.nordvestnytt.no/content/view/1355/1/ http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/06/05/502604.html OM ørn i det hele tatt dreper lam, betyr dette altså ikke at de dermed er farlige for menneskebarn. De færreste norske rovdyr angriper mennesker, så det faktum at ørn muligens kan drepe allerede syke eller svake lam betyr ikke automatisk at de også vil drepe menneskebarn. Når det gjelder maur: Er du seriøs, du som sammenligner her? Maur og ørn kan da virkelig ikke sammenlignes på noen som helst måte! Det å løfte og fly avgårde med noe er noe helt annet en å løfte det. For ikke å snakke om at maur har en fullstendig annen anatomi en ørn, i tilfelle du ikke var klar over det.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 jeg kjenner henne jeg! så til dere som tviler på aat denne historien er sann: hahahahahah..dere er dumm dere! hun er verdens snilleste gamle dam og forteller sanheten!
Gjest Skrevet 6. november 2009 #12 Skrevet 6. november 2009 Hvis jenta veide så mye som 19 kg er det rett og slett umulig at en stakkars havørn skal kunne ha flakset av gårde med henne. Dessuten bryr den seg pent lite om lam. Jeg er ofte på ei øy hvor det beiter nusselige små lam. Havørnen bryr seg katta. Den er ute etter annen fangst Jeg heller nok mer mot at det er ørner av Ringenes herre kaliber som bortførte henne i så fall.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #13 Skrevet 7. november 2009 jeg vet også hvem hun er, eller mer hvem hennes sønn er. hun husker ikke hva som skjedde, så hvordan kan du vite om hun snakker sant? men uansett så er det inegn som kan vite for sikkert lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå