mamanti Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Hei! Er på besøk en liten tur fra 3 trimester ettersom oktoberbabyen min "nekter " å komme. Jeg mener å ha lest eller hørt (husker ikke helt) at spedbarn ikke bør tilbringe for mye tid av gangen i bilsete den første tiden. Hva anser dere som passe lang biltur de første par mnd?
Julle&LilleBus Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Hei! Vet hvordan det er å gå på overtid.. Gikk 10 dager over selv Det er riktig at de ikke skal sitte for lenge i bilstol av gangen pga ryggen deres som ikke bør belastes så mye. Vi kjørte en 3 timers biltur når mini var ca 1 mnd. Da tok vi flere pauser underveis, selv om mini kunne ha sovet hele veien. Sovna så fort bilen var i bevegelse:) Men vet ikke om det er det lureste da, men det gjorde nå vi!
Gulljente+gullgutt Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Ja, ventingen tar på. Gikk 10 dager over jeg og! Vi prøvde å holde det til maks 20 min om gangen, så du bestemmer selv. De sover jo mye i begynnelsen, så det er ikke så lett om du må vekke til stadighet. Jeg ville prøvd meg fram, men hatt gode pauser jevnlig.
*bolla pinnsvin* Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 Foreldrene mine bor halvannen time unna og begge ungene har sittet på dit fra de var 1-2 uker. Har kjørt hele veien uten stopp og uten noen problemer.
Ranni Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Fysioterapeut sa til oss at vi måtte være litt praktisk. Det er vel heller snakk om at de ikke skal sitte en time i bilstol hver dag når de er så små. En lang tur tar de ikke skade av, men lurt med noen pauser der babyen får ligge rett ut og strukket ryggen. Vi voksne liker jo ofte å strekke på beina vi også :-) Lykke til, håper det skjer noe snart - gikk selv en uke over :-)
Mamma´n til lillemor Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Dette skriver trygg trafikk på sine nettsider: Spedbarn i bilbarnestol Sist oppdatert: 21.09.09. Hvor lenge er «for lenge»? Går det greit å kjøre 7 timer så lenge vi stopper en gang i timen? Hva hvis barnet sovner? Skal vi da vekke barnet etter en time fordi det ikke skal sitte så lenge? Svar: Vi sier at barnet bør få komme opp av barnestolen ca. annenhver time, eller når de gir uttrykk for å være misfornøyde. Hvis misnøyen ikke skyldes sult eller at bleia er full, kan det nemlig skyldes at de ligger/sitter ubehagelig. Det er ikke skadelig for barnets rygg å liggesitte i en bilbarnestol for babyer. Se artikkelen i Gravid der overlege Tor E. Calisch avkrefter dette. Grunnen til at spedbarn skal få komme opp ganske ofte er at de synker sammen etter hvert, og ikke selv klarer å skifte stilling og rette seg opp, slik bare litt større barn, og vi voksne kan. De eneste spedbarna som av og til må ligge flatt, er barn som er premature og som derfor kan få pustevansker av å «synke sammen». For friske fullbårne babyer er det ingen fare. Det er ikke nødvendig å vekke barnet hvis det sover, da har barnet det bra. Tips: Det finnes speil som kan festes i seteryggen foran barnet, slik at du som sjåfør kan se det, og ha blikkontakt selv om barnet sitter i baksetet med ryggen mot kjøreretningen. Fås kjøpt i barneutstyrsforretninger. Men når barna er små og man skal på lange turer går det an å vurdere tog eller fly for hele eller deler av familien.
mamanti Skrevet 6. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2009 Takk for mange inspill! Jeg er 10 dager over idag så nå kommer'n snart om han vil eller ikke ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå