Gå til innhold

hva er galt med barnet mitt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en tulle på akkurat fylte 3 år.

hun har vært i gjennom en runde med ppd og barnehabiliteringen fordi hun bare kunne 18 ord når hun begynte som 22 mnd i barnehagen. Hun unngikk øyenkontakt og var "stiv"

hun løsnet mye den tiden etter alt satte i gang, og når hun var 2 år og 8 mnd var vi inne hos barnehabiliteringa for en kort vurdering. De vurderte henne som en normal unge med en form for sosial angst.(fordi hun ble veldig stresset,begynte å springe og hjertet hennes gikk kjempe fort i perioder.)

hun hadde da ca 2-300 ord og bablet mye.

hun hadde tidlig motorisk utvikling og hun er flink til å pusle puslespill osv.

Etter det besøket ble vi utskrevet fra ppd og alle tiltakene ble opphevet.

 

Nå er hun 3 år og 1 uke, og vi har akkurat fått tilbakemelding fra bhg at de ønsker ppd inn i bildet igjen, og de ønsker å få hjelp til å lære henne ting. for de mener at hun henger veldig etter og lærer tregt. Hun er ukritisk og litt utaggerende. Hun forstår ikke konsekvenser og hun har ikke ro til å bare sitte. Hun må gjøre noe og går gjærne fra en aktivitet til en annen uten stopp. Hun kaster mat, spenner de andre barna under bordet. Hun legger seg ned i et raserianfall av ren frustrasjon fordi hun ikke bestandig klarer å uttrykke seg. Hun klarer ikke leke avanserte leker med de andre barna, og det blir kun et bra samspill mellom henne og andre barn om de setter seg ned på hennes nivå.

Hun er glad til å synge og elsker sangstund i barnehagen. problemet der er at hun alltid er en setning etter de andre fordi hun synger det som de nettop har sunget. Hun er glad og fornøyd i barnehagen, men hun leker sine egne leker, som å springe med noe foran seg, kneppe knapper, tegne og danse til musikk. Hun babler mye, kopierer masse ord men kan ikke alltid bruke de til rett tid. Hun kan be om å få mer drikke en dag og så nærmest ha glemt det til neste gang og bli kjempe frustrert og gråte fordi hun ikke får sagt det hun vil.

 

Vi vil jo så gjærne at barnet vårt skal være i samme stadie som de andre, men det er hun ikke. Hun er aktiv, glad og verdens nydeligste jente...Jeg syntes det er så vanskelig det her. Jeg ser jo at hun er etter de andre, hun er som en 2åring i normal utvikling nærmest. Ikke så utviklet som en "sterk" 2åring heller....

 

Har noen opplevd et slikt barn noen gang?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140933702-hva-er-galt-med-barnet-mitt/
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg er bare en lekmann som ikke har annen kompetanse enn et eget spesielt barn. Men jeg syns jo det höres veldig ut som en form av autisme jeg da.. Kjenner igjen en hel i mitt barn. Nå er det over en mnd siden du skrev dette, så dere kanskje har fått flere svar nå?

Jeg er selv mamma til en jente på 3 år som er sen motorisk og språkelig. Hun ligger på stadiet til en 2 åring. Er blitt henvist til barnerehabiliteringen, men har visst ikke krav på time før april 2010???!! Kjenner jeg blir små forbanna jeg, for denne ventingen tar snart knekken på meg. Har tatt en MR av hodet i forbindelse med utredning og alt var heldigvis fint der:)

 

Hun sier ord som: mamma, pappa, voff, hei, ha=hadet, bæ, ja og nei.

I bhg har hun oppfølging av PPT og har støtteped og spesial pedagog på seg. Bruker TEGN TIL TALE og det har virkelig vært redningen for hennes del og min del. Hun forstår så å si alt som blir fortalt, men har vanskeligheter med å bruke verbal språk tilbake. Så vi bruker tegn tilhverandre + verbal språk fra meg. Hun er MYE mindre frustrert og mer fornøyd. Hun hadde en periode i bhg hvor hun lugget og bet i situasjoner hvor hun ble veldig frustret pga språket. Men det har jeg fått tilbakemelding på at har blitt mye bedre.

 

Jenta mi er veldig kontaktsøkende mot andre voksne og spesielt barn. Hun er veldig frampå og har ingen hemninger noe som forsåvidt i selv er bra, men jeg må noen ganger bremse henne litt.

 

Så jeg kjenner meg veldig igjen i hvordan det føles å ha et barn som er "annerledes". Det er tøft til tider. Klart, man ønsker at barnet sitt skal være som sine jevnaldrende.

 

Jeg synes det var rart at alt fra PPT ble stoppet opp hos dere. De burde jo være innom for å veilede de ansatte og se ann hvordan datteren deres utviklet seg videre. Ikke bare stoppe opp alt??!! Skjønner godt at du er frustrert :(

 

Jeg savner å ha kontakt med andre foreldre i samme situasjon, så om du vil sende meg mail så hadde jeg blitt glad:) [email protected]

 

 

Jeg har bare barn med problemer og diagnoser;) hehe... klarer ikke lage barn som er som alle andre..... Må bare se litt humorisitisk på det, så jeg ikke legger meg ned og gråter eller noe. Gi opp er jo ikke noe alternativ...

 

Ikke godt å si hva det kan være. Forstår kjempegodt at du leter etter svar og årsak. Det har jeg gjort mye selv. Ikke alltid en finner det, men lete gjør en.

 

Jeg ser at jenta di har en del til felles med ene barnet mitt. Jeg anbefaler at PPT kommer inn igjen i saken, og at Kompetanseteamet(spes.ped) også kommer inn.

 

Og en ting til; Be om henvisning til BUP. De tester ALT, og da får en et mer helhetlig bilde av barnets vansker.

 

Jenta mi viste trekk som minnet om ADHD, men det var ikke det. Hun var/er emosjonelt litt umoden, og hadde/har litt problemer med de sosiale kodene. Hun har også det som heter ekspressive språkvansker, men der har vi med mye trening klart å rette opp det meste.

 

Vi har hatt både PPT og BUP inne i saken. Begge kan hjelpe samtidig:)

Min datter minner en del om din, og hun har akkurat fått diagnosen asperger syndrom (høytfungerende autisme). Jeg anbefaler deg å be om henvisning til BUP og rehenvisning til barnehabiliteringen. Barnehabiliteringen er best hvis det er innen autismespekteret, og BUP er best hvis det er ADHD eller noe i den retningen.

 

Lykke til!

  • 4 måneder senere...

Heisann...

ser at jeg har fått masse nye meldinger her siden sist jeg var innom. siden jeg ikke hadde fått noen responser på en stund så glemte jeg hele innlegget.

 

Tilstanden nå hos oss er følgende.

vi er tilbake hos ppd, de lager et opplegg for å fremme læring og språkutvikling hos datteren vårs.

hun har hatt kjempe utviktling i språket, masse masse ord, men sliter fortsatt litt med ordsammensettninger i setninger, formulere spørsmål og svare på dem.

Hun har hatt veldig god effekt av opplegget hittil i barnehagen. De ser at hun har godt av forberedelse, hun er roligere og mye mer fornøyd om dagen. Vi har litt problemer med grensesetting, hün forstår alt vi sier, men hun lever litt på det at hun liksom ikke forstår. derfor føler vi ofte at hun bare lukker ørene og later som hun ikke forstår/hører.

 

Det er ikke noen mistanke om noen psykisk utviklingshemming hos henne mer, men hun har lærevansker som er mye av grunnen til hennes urolighet. Hun har ikke noen form for sosiale tilpassningsvansker mer, men har noen venner som ikke er så veldig språklig frampå heller.

 

 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...