Gå til innhold

Gravid i utlandet, men skal foede i Norge. Hvordan soeke foede-plass??

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt gravid naa so jeg bor i Australia, men skal flytte til Norge (Oslo mest sannsynlig) naar jeg er 14 uker paa vei.

Jeg har vaert paa kontroll her, men maa vel sikkert finne meg en lege saa fort jeg kommer hjem.

Det jeg lurer paa er om det er noen mulighet til aa soeke om foedested naa? Jeg ser at det er anbefalt aa soeke saa tidlig som mulig i Oslo da det kan vaere vanskelig aa faa plass... (Hva skjer da egentlig??) Og kan man soeke paa flere steder da vi ikke er helt sikre paa om vi kommer til aa bo i Oslo, Akershus eller Buskerud...

Noen som vet? Eller noen som gidder aa spoerre for meg naar de er hos legen sin?

Fortsetter under...

Du kan sende en mail til det stedet du kunne tenkt deg å føde, og sette opp alternativer 2 og 3 og be de om å videresende til neste alternativ på lista om det ikke skulle være plass på førstevalget. Da sparer du tid i hvertfall, da de kan videresende mailen din direkte til neste sted. Da slipper du å vente på et evt. avslag fra førstevalget i posten, for så å måtte søke på nytt igjen selv. Jeg antar at det ikke går an å stå oppført med fødeplass på flere sykehus samtidig, men det er ikke noe i veien for å endre sykehus underveis så vidt jeg vet.

Er du medlem av Folketrygden? hvor lenge har du bodd i utlandet? Husk at bare fordi du er norsk statsborger så må du være medlem av folketrygden for å ha rett på helsehjelp i norge

Men hvis du er studerer med støtte fra lånekassen så er det jo ikke ett problem for da er du fortsatt medlem;) ganske mange av de jeg suderte sykepleie med i australia som ble gravide, hehe

Har du derimot vært utmeldt så husker jeg ikke helt hva som skal til for å komme inn igjen.

ps. du kan fint søke flere steder samtidig. Får du plass på mer enn 1 sted så sier du bare neitakk til det sykehuset du ikke vil ha.

det er ikke slik at du ikke kan søke på mer enn ett sted av gangen, sok i vei;) men fort deg, hvis du vil føde i oslo området er du allerede gaaaaanske sent ute

Tusen takk for svar. Jeg har faatt mamma til aa ringe aa sjekke hvordan man soeker... saa da blir det nok orden skal du se... :)

Er medlem i folketrygden saa det skal ikke vaere noe problem.

Annonse

Haaploest.

Maa ha helsekort for gravide for aa soeke. Det har jeg jo ikke siden jeg ikke er i Norge...

Dessuten er det allerede fullt paa Rikshospitalet og Ullevål....

Kjipern!

tja, jeg har nå skaffet meg fødeplass 2 ganger jeg uten helsekort for gravide..... har sendt mail selv til fødeavdelingen og søkt, fikk plass på Riksen begge gangene.

Denne gangen her søkte jeg selv i uke6, fikk ikke helsekortet før i går på første kontroll, er da 12 uker....

send mail til: [email protected]

overskrift: søknad om fødeplass

oppgi forventet termindato, ditt fødselsnummer og din folkeregistrerte adresse. Evt medisinske diagnoser du måtte ha.

Også kontakt telefon (da kan du gi gi nummerert til moren din)

ikke skriv at du ikke er i norge ennå, bare vært kortfattet og enkelt.

Da får du enten ja eller nei;)

Takk for bra svar!! Har sendt avgaarde en mail, saa da faar vi se. Naar mamma ringte saa de det var fullt, men jeg sendte med alternativer, saa da faar jeg forhaapentligvis plass ett eller annet sted i hvertfall.

Jepp, sendte mail selv. Var bare jeg som hadde lest feil... det var paa foederiket at man maatte soeke med helsekortet (sto det i hvertfall paa hjemme-sidene deres).

Godt aa hoere at du har bra erfaring med det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...