Gå til innhold

Nutramigenspørsmål... (same som skravle)

Anbefalte innlegg

MÅ ein koke vatnet før blanding? MÅ vatnet vere varmt når ein blandar ut?

Det står at den skal drikkast innan 2 timar etter blanding, men når det er eit stort barn som er vant til å ha "melka" si kald, går det jo då med ein del tid til nedkjøling...

Er det i det heile tatt nokon her som har fått store barn til å godta Nutramigen? Korleis gjekk overgangen frå mors-/ku-/havre-/ris-/soya- eller annan melk?

Fortsetter under...

Hei!

Det skulle ikke være noe problem å blande melka kald til et stort barn. Jeg har en gutt på 16 måneder som har fått Nutramigen siden han var 8 måneder. Vi kokte vannet helt til han var ett år. Nå liker han melka best lunka, så vi har 60 ml kokt, varmt vann og resten kaldt vann i flaska, så har vi melkepulveret i.

Min gutt var som sagt 8 måneder da han starta med Nutramigen og det tok ca to uker å få han til å like det. Han fikk da smake hver dag.

Storesøsteren starta også med Nutramigen da hun var på samme alder, men hun fikk vi ikke til å like melka, selv med lang tilvenning, utblanding i morsmelk, tilsetting av litt sukker osv. Hun er kresen den dag i dag, så det handler kanskje litt om det. Lykke til i alle fall :)

Kan godt blande det ut i kaldvann, det gjør jeg. Sønnen min er nå 15 månder og blander det ut i kun kaldvann og han pemper innpå. Han er så glad i den melken at han må få det etter at han har spist mat, fordi han drikker til det er tomt.

Han var 9 månder når jeg begynte med det, tok litt tid å venne han til det men ikke lengre en 1-2 uker

Takk for svar begge to.

Eg får vel berre prøve. Jenta er to år og elskar havremelka si, ser for meg at det blir vanskeleg å bytte. Nåja, i verste fall får vi bruke Nutramigen i matlaging og havremelk til drikke...

Her drikker vesla nutramigenen bare om jeg blander den med havremelk. 50/50 havremelk og vann fra springen , lunker litt i micro før jeg har i pulveret. Hun drikker som bare det , men det tok tid og venne henne til nutramigenen , blandet kun i havremelk med litt pulver i starten , tok så etterhvert i litt vann og litt pulver og økte vann og pulver mengden etterhvert som hun aksepterte smaken.

No har vi gjort nokre forsøk... Blanda ca 20 ml nutramigen (med litt sukker) oppi 2 dl havremelk. Jenta smakte og brekte seg, eg blanda i meir havremelk; same resultat. Deretter ville ho ikkje ha meir.

I over to døgn etter forsøket NEKTA ho å så mykje som smake om eg sa ho skulle få melk, ville berre ha vatn. Så no kjem eg ikkje til å prøve meir.

Det beste ville sjølvsagt vore om eg fekk ho til å drikke nutramigen, men eg tør ikkje ta sjansen på at ho skal bli så "skremt" at ho ikkje vil ha havremelk heller og berre vil drikke vatn. Då går ho i alle fall ikkje opp i vekt...

Annonse

Hei

Vi har fått et hefte fra MeadJohnson med råd og oppskrifter med Nutramigen. Fikk det på sykehuset, men det burde være mulig å kontakte MeadJohnson i Norge og få det tilsendt.

Et av tipsene deres er faktisk å tilsette Nutramigen i saft eller juice for venne barnet til smaken. Det er jo mulig at det "overdøver" Nutramigen-smaken mer enn havremelk gjør?

Ellers står det veldig mange oppskrifter på mat med nutramigen tilsatt, diverse grøter, sauser, kjøttboller, rundstykker, kaker o.l. Blir kanskje litt ekstra arbeid å lage egen mat til barnet ditt, men det er jo greit for en periode slik at han/hun venner seg til smaken.

Har laget vafler/pannekaker til gutten min med nutramigen og de blir bra. Jeg har bare 18 gr pulver i røra, og så tilsatt vann, men ser av oppskriftene at de opererer med 3 og 4 dl nutramigen-blanding.

Takk for tips. Har tenkt å prøve med Nutramigen i mat, men no dei siste to vekene har ho ete så bra (kryss i taket) at ho kanskje kan klare å legge på seg av seg sjølv :o)

Lagar uansett ein del mat dobbelt (og trippelt: 1 utan melk, 1 utan kjøt, 1 vanleg), så det blir ikkje store forskjellen.

Skal sjå om eg kan få tak i det heftet eg :o)

• 2 måneder senere...

Vi prøvde først litt med nutramigen når lillegutt var 6 uker. Da måtte vi blande det med morsmelk i 3 dager og så gikk det bra. Men vi slutta med det fordi vi ikke syntes det ble noen bedring. Men så begynte vi med det igjen da han var 6 mnd og da spiste han det ublandet med en gang! Vi har også prøvd nutramigen AA, men det vile han ikke ha. Neocate som er totalt fri for melkeprotein gikk også greit (nå når han er 9 mnd). Vi koker fortsatt vannet, avkjøler det, varmer det opp i mikroen til passe temp, og tar i pulveret.

• 1 måned senere...

jeg gir nutramigen til junior på 7 mnd og har gjort det siden han var 4 mnd. har enda et barn med melke alergi. Av nysjerrighet lurer eg på koffor du MÅ få barnet til å drikke nutramigen. hvorfor ikke bare havremelk?? legger de mer på seg av nutramigen? Min eldste med allergi er også VELDIG tynn til tross for at han spiser mye.

Snubla innom her no, og såg at det enno var liv i tråden min...

Vi MÅTTE ikkje få ho til å drikke nutramigen. Men gastrologen på barneklinikken synest vi burde prøve sidan jenta var tynn og nutramigen inneheld meir kalorier enn havremelk.

Vi prøvde ei stund med tilvenning, men uansett kor små mengder nutramigen vi blanda oppi halvremelka begynte jenta vår å brekke seg, og etter nokre forsøk ville ho ikkje drikke havremelk heller. Det gav seg heldigvis etter nokre dagar, men vi fekk ein liten støkk ja.

Vi konkluderte dermed med at det er bedre at ho drikk havremelk og får i seg litt kalorier, enn at vi prøver å pushe på med nutramigen og risikerer at ho nekter å drikke anna enn vatn.

No er det snart eit halvt år sidan vi prøvde dette, og ho har lagt greitt på seg med berre havremelk. Dvs ho ligg framleis nesten nederst på vekt/lengde-skjemaet, men ho følger kurven sin ganske bra.

• 1 måned senere...

Hei

Datteren min reagerte akkurat som din på nutramigen (skjønte godt hvorfor når jeg selv smakte). Hun er ikke undervektig, men jeg sørger for at hun får fett på andre måter. Blander olje i maten hennes, majones under leverposteien etc. Malte mandler i havregrøten er en stor suksess, siden jeg koker den på vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...