Gå til innhold

Hvem i helvete spiser torsk på julaften? Jeg elsker sjømat, men torsk er da faen meg knappast noe annet enn en vanlig tirsdagsmeny, sandefjordsmør eller ikke liksom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri hørt noe så dumt å ta hele Nord-Norge under ett. Er du klar over at du tar 3 fylker i et jafs og mange hundre mil?

I Troms fylke, iallefall der jeg kommer fra, er det ikke en tradisjon å spise torsk på julaften, tror ikke noen vil dra ut på havet å fiske i flere timer i mørke og kansje i stiv kuling for å dra opp koktorsk på julaften. Kokt torsk er hverdagsmat og ikke høytidsmat.

Fortsetter under...

Skrevet

Er nordlenning fra sånn midt i fylket, og de jeg vet av som spiser torsk på juleaften, gjør det i form av lutefisk. Fersk, kokt torsk har jeg aldri hørt om noen her oppe som spiser på juleaften. Selv er jeg vant med ribbe eller kalkun på juleaften. Jula startes derimot på kvelden lillejuleaften med lutefisk.

Skrevet

Og jeg er oppvokst med lutefisk. Det er en tradisjon vi måtte avslutte da min mor fikk ny mann, nå spiser vi pinnekjøtt. Men flere i familien spiser fortsatt lutefisk på julaften. Min manns familie spiser skinkestek på julaften.

Tradisjonene er mange og ingen av dem er bedre enn den andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...