Gå til innhold

Gamle sjeldne navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter har et gammelt veldig sjelden navn, og vi vil gjerne fortsette denne tradisjoen.

Hva synes dere om Lilly eller Louise på lillesøster og Gustav, Ludvig eller Oscar hvis det blir gutt? Vi vil ikke ha nymoderne navn, men heller ikke topp ti-navn. Helst litt sjeldne gamle navn.

Kom gjerne med forslag!! Takk:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hva din datter heter?

Av de du foreslo likte jeg Lilly best av jentenavnene, og Oscar av guttenavnene, men liker mest Oskar med k.

Her er noen forslag: (Disse fant jeg i kirkebøkene som ligger ute på nett, fra slutten av 1800-tallet)

Alette

Hedvig

Konstanse

Oline

Ella

Jenny

Agnes

Ovidie

Inga

Alvilde

Halvor

Sigve

Wilhelm/Vilhelm

Guttenavn har jeg alltid vært dårlig på

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg var litt redd for å skrive navnet hennes siden det ikke er helt offisielt ennå, og med sjelden navn er det fort gjort å bli avslørt. Men du skrev jo navnet på datter vår, Ovidie, og da ble jeg så glad:-)

Vi har trålet gamle kirkebøker vi også, og kjæresten min elsker Hedvig og Ludvig. Wilhelm er også er veldig fint navn:-)

Hmm, vi må finne det som klinger best sammen med Ovidie:-)))

Skrevet

Ovidie er vakkert og sjeldent.

De navnene du foreslår til ev. lillesøster eller - bror, er jo ikke akkurat sjeldne, og står ikke i stil til flotte Ovidie syns jeg.

Her er noen forslag fra meg:

Agathe

Alette

Serene

Tallula

Olaus

Timian

Bernhard

Martinius

Skrevet

Ååå, det er jo kjempe fint. Har aldri hørt det navnet før, og jeg må si jeg liker klangen. Ovidie. Det er tøft og søtt på samme tid. Da syns jeg kanskje ikke Lilly passer så godt, det er litt for vanlig, og til Ovidie blir det nesten litt kjedelig. Da syns jeg Alette og Konstanse er mer i samme stil, om du skjønner :o)

Skrevet

Lilly liker jeg ikke så godt. Louise er fint. Hva med Lovise? Syns Ovidie og Lovise passer fint sammen. Av guttenavnene dine liker jeg Oscar godt og da med k, men det er jo ikke så sjelden lenger da...

Skrevet

Ovidie var nydeleg=)=)=)

Hedvig passa godt til synest eg=) Oscar og passa godt til.....

Synest da er kjekt at noken dreg fram igjen slike gamle navn,så ikkje alle for desse poppis navna som er moderne no...

Skrevet

Syns alle navnene du har plukket ut er fine,men ikke så begeistret for Lilly som jeg er for Louise/Lovise. Her er noen flere forslag på ganske sjeldne navn:

Aurelia

Otine

Emmeli

Evina

Albertine

Vårin

Alvilde

Ellisiv

Dortea

Liker alle guttenavnene du har olukket ut. Sjeldne og fine guttenavn er veldig vanskelig syns jeg,men her er noen...

Albrikt

Andor

Ellev

Embret

Hellek

Henry

Herman

Grunde

Håkon

Jeppe

Lavrans

Skrevet

Ovidie er vakkert!

Litt av en utfordring å finne navn som matcher det :)

Eugen

Engel

Helmer

Olaves

Jentoft

Juel

Petrus

Anine

Harriet

Petrikke

Petrea

Edith

Lydia

Perly

Lagerta

Skrevet

Liker Ludvig og Louise.

Ellers foreslår jeg Atelie

Skrevet

Gustav og Oscar er fantastiske navn. Ludvik også, i og for seg.

Lilly er kjempefint, men er redd det begynner å bli populært.

Uten at jeg vet hva datteren din heter vil jeg foreslå

Ada

Aletta

Agnes

Christiane

Constanse

Wilhelmine

Ovidia

Cordelia

Skrevet

Hehe, jeg foreslo Agnes, Alette og OvidiA uavhengig av deg, tezzie. Vittig :-)

Skrevet

Så ikke datteren din heter Ovidie, så fint navn :)

Synes Cordelia står fint til.

Skrevet

Helmine synes jeg passer fint til Ovidie.

Vet ikke om det er et veldig gammelt navn, men veldig vanlig er det nok ikke....

Skrevet

Hva med Antonie(samme uttale som Antonio) om det blir jente?

Hørte dette navnet for første gang for en stund siden,syntes det var fint :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen, for masse hjelp med fine navn:-)) Vi får tenke videre, men kom selvfølgelig gjerne med flere forslag. Jeg elsker Wilhelmine, men samboeren min synes det er litt langt og tungt.

Ellers er Hedvig og Louise klare favoritter:-) Mange fine guttenavn dere foreslår også:-)

Skrevet

Lilly er herlig, og det er Oskar oxo=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...