Gå til innhold

Antall amminger og timer med søvn i døgnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 3 uker sover ca 18 timer i døgnet og ammes 11-12 ganger. Han startermellom 7 og 8, sover ikke mye frem til 11, kun korte lurer etter amming og kanskje en halvtime i lekegrinda. Legger han ikke i senga på dagtid. Så sover han to dupper i vogna på 1,5 - 2,5 timer. Er så litt våken på ettermiddagen igjen i noen timer før han sover en lang dupp fra ca.20-23. I natt ammet jeg han kl.02.30 og 5.30, var veldig fornøyd med det. Ringte helsestasjonen og helsesøster mente at 12 amminger var ALTFOR mye på en 3 ukers bebi. Jeg har lest og hørt at dette er vanlig. Hun mente og at han burde sove 5-6 timer på natta.... Det er da vel ikke vanlig for en 3 ukers bebi? 3-4-timers intevall på natta må jo være bra de første 2 mnd. Håper å få til en amming, så kutte ut nattammingen om 2-3 mnd. Helsesøster mente at jeg bare kunne la han gråte på natta når han våknet og ville ha pupp, er ikke det rart å si noen sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, den helsesøsteren ville jeg IKKE hørt på! 11-12 ganger er jo HELT normalt i starten, og kun to amminger på natt høres jo veldig bra ut. Jeg ammer nesten alltid 3 ganger per natt enda, og babyen nærmer seg 3 mnd. At helsesøster kan si at du skal la en 3 uker gammel baby ligge å gråte når han er sulten er jo helt horribelt!! Huff, blir helt sjokkert av at profesjonelle kan spre slik vranglære. Nei, stol på deg selv du - alt er som det skal være :) Antall amminger vil reduseres etterhvert, men det regulerer babyen selv.

Skrevet

Tusen takk for svar! :-)

Skrevet

åj.. hørtes jo litt rart ut det da. alle sier jo at man skal amme hver gang babyen vill. min jente er 7 uker og jeg ammer stort sett annen hver time hele døgnet. av og til oftere. hun hadde en liten periode for ett par uker siden der hun kunne sove opp til 5 timer om natten. siden din gutt bare er 3 uker synes jeg han burde få spise når han er sulten og vil ha pupp. han kan jo ikke spise for mye.

Skrevet

He he, ikke bry deg om den kommentaren du. 12 amminger i doegnet er vel perfekt det for en saa liten en! Datteren min var ogsaa slik i den alderen og det gikk seg til helt av seg selv. Melkeproduksjonen din skal opp opp opp disse foerste ukene og du trenger aa amme mye :)

Skrevet

*Fnise*

Jenta mi vil ofte ha pupp hver eller annenhver time hun! Dag eller natt spiller ingen rolle. Skal jeg da be henne om å vente??? Si til henne at hun får værse god å sove noen timer til? Det må være det dummeste jeg noen gang har hørt. De på sykehuset sa at jeg skulle vekke henne hver 3. eller 4. time de gangene hun ikke våkner av seg selv.

Skrevet

Men vekke trenger du bare den foerste uka ca. Etter det vet de fleste bebiser at de er sultne og sier ifra (med mindre det er noe spesielt da).

Skrevet

Er det bare den første uka? Det sa de ingenting om til meg, bare at de trengte mye pupp den første tiden. Og i dag hadde hun lagt på seg over 600 gram på en uke!:D Hun blir 2 uker på tirsdag. Hun hadde gulsott, men den er nok borte nå.

Skrevet

Her ammet jeg etter behov, dag og natt :-)

Skrevet

Tull og vas!

Jenta mi ville ha mat 2.-3.hver time døgnet gjennom da hun var på den alderen. Det var ikke før hun var passert 3 mnd at det begynte å minke på nattspisingen, og selv da gikk det max 4-5 timer mellom hver gang.

Nå som hun er 6 mnd spiser hun 5-6 ganger i døgnet, og våkner for mat rundt 4-5 om morgenen, etter å ha sovet ca 8 timer.

Slapp av, la babyen styre dette selv, det er jo det de aller fleste anbefaler. Hvor gammel er hs di? Hun hørtes veldig gammeldags ut- dette var noe som de gnålte om på våre mødres tid, tror jeg:)

Forøvrig viser det seg hvertfall i min vennekrets at de aller fleste babyer som sover 'rundt' så tidlig får mme, mens de som ammes våkner oftere, siden mm går raskere 'gjennom systemet'.

Skrevet

Jeg har ikke møtt denne helsesøsteren, snakket med henne på tlf. Har en annen helsesøster til vanlig, men hun var ikke tilgjengelig den dagen.

Det som er så rart hvor fort man glemmer, jeg har jo tvillinger på 3,5 år. Føler jeg har glemt alt hvordan ting var de første 3 mnd men rutiner runft spising og soving. Jeg ga både pupp og mme til de, fikk mme på kvelden. Så de sov hele natta fra de var 2 mnd og hadde rutiner på å spise hver 3.time. Det jeg ikke kan huske er hva jeg gjorde når de hadde våkentid etter et måltid. Når sønnen min nå ikke skal sove etter en morgenamming, så tar jeg han med på badet og dusjer. Han ligger fint på stellematta på golvet og studerer lys og farger. Men blir utålmodig ganske fort, og da går det kun 1 time mellom ammingene. Det er vanskelig å få til 2-3 timer mellom ammingene når han er våken. Så det ender da med at jeg gir han "kosepupp" som jeg kaller det, så han skal sove godt før jeg legger han i vogna for en tur ute i 12-tida. Han har lagt på seg 350 gram hver uke de 2 første ukene, så er veldig fornøyd med det. Helsesøsteren klarte også å påpeke at det var ALTFOR mye... Hun må være av den gammeldagse arten ja. Skjønner egntlig ikke hvorfor jeg har hengt meg så opp i dette. Tror kanskje det har mye med at jeg ikke får så mye tid med tvillingene og da at jeg får dårlig samvitiighet ovenfor de. Og selvfølgelig lite søvn og egentid, rekker såvidt å spise innimellom øktene...

I dag har han sovet 3-4 timer mellom ammingene, håper dette forsetter, men tør ikke håpe for mye. Jeg foretrekker å amme 1-2 ganger på natten fremfor å måtte pumpe. Får nemlig veldig til spreng og det renner av puppene som blir knallharde. Mulig han ikke får tømt de ordentlig hver ved hver amming og ikke når tak i den fete melken. Kan være derfor jeg ammer han så ofte. Det var tipset jeg fikk fra ammehjelpen på riksn.

Takk for mange oppmuntrende svar! :-)

Skrevet

Det er det jeg har hørt at det som regel holder å vekke om natta den første uka, maks, og etter det vil barnet være sterkt nok og kjenne sulten godt nok til å vekke mammaen sin. Med gutten min vekket jeg ikke og vi hadde problemer i starten med at han var dårlig til å suge og mye trett når han burde spise, så jenta vår vekket jeg de første 3-4 nettene og etter det har hun klart fint å vekke mammaen sin :-)

Men med gulsott trenger man kanskje gjøre det litt lengre da, men hvis han går greit opp i vekt hadde jeg nok prøvd å slutte å vekke. Det er jo selvregulering som går for å være det beste!

Skrevet

Vi hadde stell/mat hver 3. time de første mnd, da hun var 3,5 mnd fant hun ut at det var greit å sove over ett stell. (skiftet ikke bleie om natta med mindre det var b-bleie)

det er helt individuelt hvor fort de skjønner at natt er natt.

(nå skal det sies at jeg hadde prematur og dysmatur baby, vet derfor ikke egentlig hva som er "normalt")

Skrevet

Hehe, ja nå hørtes hun jo enda mer 'gammeldags' ut. Hvis babyen din kun ammes, så er det jo ikke noe som heter 'for mye mat'.:)

Skrevet

Ikke hør på henne! Jeg har baby på 7 mndr nå og vi har hatt det slik som du beskriver. Det eneste du trenger å vurdere er om det virker som babyen din har det bra. Det virker jo som dere har kommet inn i en kjempefin rytme. Nattamming skal visst være bra for produksjonen, samtidig er det godt for produksjonen at mamma får nok søvn så det blir jo en avveining etterhvert. Synes du høres kjempeflink ut jeg!

Noen helsesøstre er bare ubrukelige. Jeg måtte bytte helsesøster. Var kjempeviktig for meg å ha ei med kunnskap denne gangen pga ammeangst etter at jeg strevde såååå med amminga med førstemann. Fikk ei kjempedyktig helsesøster!

Anbefaler deg også å lese noen av artiklene inne på ammehjelpen.no- jeg fikk kjempegod hjelp av det og ikke minst fikk jeg troen på meg slev etter å ha lest en artikkel om urolige barn/kveldsamming.

Ønsker deg masse lykke til og aldri mist troen på deg selv ,selv om mange rundt deg kan ha mange rare meninger om amming.

Lykke til videre :-)

Skrevet

Takk takk!:-)

Har siden fredag ammet hver 3.time og lillegull har sovet ca.16-18 timer i døgnet :-) Det går bra borsett fra at han har en del luftsmerter. Var på ammeklinikken i dag og damen der kunne fortelle at de har hørt flere historier om at det er helsesøstre rundt på forskjellige helsestasjoner som kommer med slike utsagn som at man må amme mindre fordi barnet har gått opp for mye i vekt osv... Hun ble forferdet over å høre at jeg fikk beskjed om å la barnet gråte og vente med puppen til det har gått 3 timer. Jeg hadde aldri og kommer aldri til å gjøre det med et lite spebarn. Latterlig! Gutten min har lagt på seg 350-400 gram per uke og får mer enn nok mat. Han har fått litt luftsmerter og skriker litt ved ammingen pga at melka kommer for fort, men borsett fra det så går det nå veldig bra. Nå tar jeg det hele med ro og lar han styre alt. Søvnen er fremdeles sårt etterlengtet da men.... Om noen mnd så blir det vel bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...