Mamma´n til lillemor Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 Jeg pleier å vaske tøybleiene på 60 grader. Nå har jeg kjøpt noen FuzzyBunz-bleier, og på vaskelappen står det da, 35 grader. Kan det virkelig stemme? Blir vel ikke reint, da?
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Jeg vasker alle mine bleier på 60 grader jeg, og noen ganger kjører jeg de på 90 også. Men det er noen jeg er litt mer forsiktig men enn andre da. Men Fuzzi Bunz vaskes på 60 her i heimen, og de vasker jeg også på 90 en gang i blant. De skal tåle 60 grader ja! =)
en liten en Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 vasket mine fuzzi buns og bum genius stort sett på 40 grader, ble rent som bare det! så tok en en varmere vask innomellom
Solskinnsjenta Skrevet 8. november 2009 #4 Skrevet 8. november 2009 De kan ikke garantere fargeektheten hvis du vasker med varmere enn 40 grader, men du SKAL vaske på 60 - ellers så dør ikke alle bassiluskene... Har vasket mine FB på 60 (og 90) grader i ca 2 år nå, og de er fortsatt hele og fine, og strikken funker som bare det!
completely3 Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Hei! Jeg er helt uerfaren på dette med tøybleier, men kan tenke meg å prøve, siden det hjelper på miljøet og letter avfallet gjennom flere år. Hvor kjøpes de, og hvor mange er det lurt å kjøpe? Putter en basjen i do og samler alle tøybleiene en periode, for så å samle dem i en vask for seg selv, eller?
soleia Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 completely3: ta ein kikk på tøybleieforumet på tettinntil.no eller på tøybleier.no. Bleieboden.no har eit stort utvalg i tøybleier, men det er og andre nettbutikkar og etterkvart og nokon fysiske butikkar som fører tøybleier. Mamman til lillemor: Eg vaskar bleiene på 60 grader, med ein kald skylling i starten. Vil anbefale å vaske på såpass høg temperatur for å ta knekken på bakteriar. Er visst fleire bleier som er merka med lavare temperatur, sikkert for å sikre seg mot reklamasjonar, men det vanlege er likevel å vaske på 60.
Mamma´n til lillemor Skrevet 14. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. november 2009 Takk for svar. Jeg har alltid vasket tøybleiene på 60 grader og gjør dette med de fuzzy bunzene jeg har kjøpt også. Om fargen holder seg dårlig så får det så være, må jo bli rent, det er viktigst. Merkelig vaskelapp, da, synes jeg. Det skal jo bæsjes i dem, da er jo 35 grader altfor lite.... Men fint å vite at det er flere som har gjort det lenge uten at de har tatt skade av det.
en liten en Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 solskinnsjenta: hvis man leser inne på nettsidene til de store tøybleieprodusentene, så anbefaler de faktisk ikke mer enn 30 graders vask, og de sier at det skal være nok.
Lillefisk Skrevet 26. november 2009 #9 Skrevet 26. november 2009 BumGenius og Imse Vimse skal ihvertfall vaskes på 60 grader for å bli rene se http://www.levlogisk.no
Solskinnsjenta Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Hvis du skal være sikker på at alle bakterier fra avføring og urin er borte så må du vaske på 60 grader. Mange bakterier dør ved 40 grader (det er derfor kroppen lager feber - for å ta knekken på fremmedelementer), men bakterier som e.coli f.eks dør først ved 60 grader. Alle fargeelementer i f.eks mm-bæsj løses opp ved 40 grader, og luktstoffer vil også forsvinne, så bleiene vil virke rene. Men helt rene er de ikke før etter 60 graders vask. Soppsporer dør forresten først ved 90 grader, så hvis barnet får sopputslett så må bleiene kokvaskes for at ikke infeksjonen skal blusse opp igjen. Produsentene anbefaler 40 grader fordi de da kan garantere bl.a for fargeekthet, men jeg ville ikke vasket bleier på 40 grader. Hvis bleiene skal arves videre i rekken, eller selges, kokvasker jeg dem for å være sikker på at ALT er borte.
turtlebug, med bebi i magen:) Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Jepp jepp Signerer hele dette innlegget jeg
Trollemor75 Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Jeg vasker på 60 grader, og har gjort det i 1 år. Bleiene ser fremdeles kjempefine ut.
en liten en Skrevet 18. februar 2010 #13 Skrevet 18. februar 2010 så er det miljøsiden av det også, da. det er jo mye mer energikrevende å vaske på høye temperaturer. vet at enkelte alltis kokvasker bleiene og da forsvinner jo litt av miljøgevinsten, spør du meg. jeg kokvasket en sjelden gang, ville selvsagt gjort det på bleier brukt av andre første gangen. og vasket på 60 grader innomellom, og synes det fungerte bra. vi brukte mest pul-bleier, og disse kan bli ødelagt av høye temperaturer, selv om mange her inne har gode erfaringer med høye tepm. på disse også. så jeg fulgte stort sett vaskeanvisningene på de enkelte bleiene og det fungerte helt fint for oss!
Ingefær Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 Alle tøybleier skal vaskes på 60*. Jeg har også noen der det står 35, men det tror jeg er mest for at de skal skrive fra seg ansvar ved slitasje. Ved soltørking kan man vaske på lavere temperaturer, synes jeg. Sol vasker!
Ranveig R Skrevet 27. februar 2010 #15 Skrevet 27. februar 2010 Vi har vaska brettebleier (både flannel og gas), popolini og kissaluvs på 60 og 90 grader. Vanlegvis 60 grader, og så kjørte eg dei ein omgang på 90 grader ca 1 gong pr mnd. Men etter ein omgang med uvi og deretter barnemark fekk eg noia og vaska på 90 grader resten av tida vi brukte bleiene. Det var ikkje så lenge heldigvis, er jo ikkje spesielt miljøvenleg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå