Anca20 Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 Jeg følte meg så ung her inne og derfor litt aleine,men fant til slutt fler unge prøvere også her da heldigvis så tenkte jeg kunne komme med spørsmålet mitt jeg og.Jeg er 19 år og kjæresten min er 26. vi har bestemt oss for og få en liten en sammen. nå har vi prøvd siden juni i fjor,så det er jo over 1 år siden vi begynte nå uten og ha fått noe resultat,før det har jeg heller ikke gått på noe prev. og det har enda ikke skjedd noe..i morgen er ikm og den kommer,for jeg tok en g-test idag tidlig og der sto det tydelig `ikke gravid.. så har jeg jo hørt at etter man har prøvd i 1 år,så er det mulig og få noe hjelp, men siden jeg er så ung,er det noen som i det hele tatt ville hjulpet meg?
optikerstudent88 Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Dette er nok noe du kunne spurt enten helsestasjonen for unge eller fastlegen din om Og om de sier du må prøve litt til før du fåt utredning, så kan du jo trøste deg med at du har god tid
Diddels Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Helsestasjon er bortkast av tid; gå til fastlegen, si at du har prøvd så og så lenge på normalt vis med hyppig sex. Dersom det ikke er noen åpenbare grunner til at dere ikke skulle få barn, feks ekstrem overvekt, undervekt, eller kun sex på el-dag osv, så vil han/hun henvise deg til gynekolog som vil se på livmoren din; dersom den er helt normal med to normale eggstokker osv, vil han bestille aktuelle prøver, derifra kan man finne eventuelle årsaker til hvorfor det ikke går. Dette er ofte ting som tar litt tid, beregn noen mnd på å få en god oversikt over dette.
*dreamer* <3 Mie Linnea Skrevet 5. november 2009 #4 Skrevet 5. november 2009 Hei:) Jeg er 23 og har prøvd siden jeg var 20. Da jeg var 21 tok jeg kontakt med legen, men han ville ikke henvise meg videre før jeg hadde prøvd i 1 og 1/2 år. Da jeg endelig ble henvist orket jeg ikke vente på å få time hos gyn, så da bestilte jeg meg time hos privat. Og det har jeg ikke angret et sekund på! Jeg fikk time med en gang, og fikk all den hjelpen jeg trengte. Hun har aldri nevnt et ord om alderen min. Selv om det er en del dyrere enn offentlig gyn, synes jeg at det er verdt hver krone. Så det er jo en mulighet hvis legen din mener at du er for ung. Uansett om du går privat eller offentlig så har du krav på utredning etter et år med prøving, så du bør komme i gang nå Masse lykke til!
Diddels Skrevet 5. november 2009 #5 Skrevet 5. november 2009 Teoretisk sett skulle ikke dette la seg gjøre, den allmenne legen er da like pliktig til å hjelpe sine pasienter, som den private er. La oss si at du ikke var like velstående som du er, og ikke hadde hatt råd til å gå til priv. hver gang; er det bare rike mennesker som skal få hjelp til å få barn? Dette syns jeg var urettferdig for deg, Dreamer. Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet lege i protest.
Anca20 Skrevet 6. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2009 Tusen takk for kjempe flotte svar!! =) Min fastlege er sykemeldt en god periode fremover så jeg har fått en mann denne tiden hun er sykemeldt,noe jeg ikke føler meg helt komfortabel med..Vet ikke helt hva det er ,men føler det blir så feil og snakke med en mann om dette. Forloveden min er hos sin fastlege idag og han ville spørre om vi kunne fått noe hjelp,han begynner jo og bli like utålmodig som jeg er nå så får se hva legen hans sier om det da.. Er litt redd for og få så avvisende svar fra legen siden jeg er så ung enda men man kommer jo ingen vei om jeg ikke får gjort det. Bedre det enn og ikke vite noe Har hørt at man har krav på hjelp etter 1 års prøving men vet jo ikke ang alderen, jeg har hvert hos legen for ikke lenge siden og sjekket at ikke noe var galt siden det ofte kan ta litt over 6 uker før jeg får menstrusjon. denne gangen gikk det 5 uker og 3 dager før jeg fikk TR på besøk,har mens ca 5 dager og så er det opp til 6 uker igjen til neste gang,men det var visst ingenting galt med det og alt var visst i orden,men spurte ikke noe videre,fordi jeg ikke turte typisk.. men ingenting har skjedd på snart 1 og et halvt år nå,med jevnlig sex. det har nok mye med syklusen og gjøre`? færre eggløsninger i året..jeg veier 58 kg så jeg er jo ikke overvektig eller for tynn heller..slutta og røyke og trener jevnlig og spiser med jevne mellomrom,vitaminer og det som er.så må få sjekka med lege ja.. huff må bare hive meg ut i det selvom det er en mann da.. :/ hehe men tuuusen takk alle sammen!!<3 utrolig hyggelige og forståelsesfulle svar satt jeg utrolig mye pris på! og til dere som prøver,Masse masse LYKKE til!!!<3håper det klaffer snart<3 del de langsomme stundene med oss her inne på bli gravid huhu er så spennende ønsker dere alt godt <3
Lotta2010x2012 Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 Jeg er 22, og samboeren er 33. Vi har prøvd i et år nå i desember, men har startet sånn smått med utredning på volvat. Der er det ingen som sier du er fortsatt ung, du har tiden forran deg, men hjelper deg med det du kommer for. Vi har jo fortsatt ikke prøvd så lenge, men gyn jeg var hos hadde ikke noe i mot å begynne med ting. Teste spermen, ta blodprøver, så skulle vi se hva vi gjorde hvis jeg fortsatt ikke er gravid til nyttår. Privat koster jo endel mer, men for min første time der jeg fikk ark til å ta blodprøver, og teste spermen, pluss innvendig ultralyd, betalte jeg ca. 800 kr. Da jeg var hos legen min(sist sa) sa han at han godt kunne sende oss videre til utredning, men at vi mest sannsynlig kom til å få som beskjed at vi kunne komme igjen om 1 år, når vi nærmet oss 2 år med prøving... Det gidder jeg ikke, så fortsetter utredningen vår privat, føler jeg får bedre hjelp der og vi får hjelp nå, og ikke om ett år:) Håper dere finner ut av ting:)
Lotta2010x2012 Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Sist jeg var hos gyn sa ho at det er eggløsningen som styrer når mens kommer, så kan jo hende det er noe surr med eggløsningen din? Bare et forslag:) Vil du at legen din skal sende deg videre til gyn, så kan det nok hende det kan ta opp til et halvt år før du kommer inn, har hørt det kan være laaaang ventetid. Velger dere privat, så får dere nok time iløpet av 1-2 uker:) Kan jo hende dere ikke trenger mer hjelp enn litt pergo som gir bedre eggløsning? Lykke til ihvertfall!!
Anca20 Skrevet 6. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. november 2009 oi,sååå lang ventetid ja. huff ja det har vi ikke tid til hehe jeg som er så utålmodig allerede huhu vil da få det til litt fortere nå som vi har prøvd 1 og et halvt år..men det kan jo ikke jeg bestemme,hihi men om det går ann og komme seg til en privat gyn,så hadde jo det hvert knall! ja vil tro det er noe med eggløsningen min,for jeg hadde alltid 3 uker av og 4 uka på med mens før,men det var i fjord sommer... også plutslig hoppa det over til 5 uker av og 6 uka på og noen ganger 6 uker av og syvende uka på.. himla stressende det der, vi må jo ha sex jevnlig og så vi må jo holde det med annenhver dag,noen vet jo når eggløsninga finner sted,men jeg har jo ikke sjangs i havet til og vite når den er hos meg.vet jo aldri om det blir 6 eller 5 uker å vente på mens.. så når har jeg el?? hmmm hehe. hadde hvert ufattelig greit og fått noe hjelp ja. men betalte du 800 kr for privat gyn time? Jeg håper spira sitter hos deg så snart som mulig spennende
Lotta2010x2012 Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Jeg er utrolig utålodig, og jeg må si det er vært hver krone hvis ting kan gå myyyye fortere enn i det offentlige, hehe:) Tenk hvis det bare er pergo du trenger, må være kjipt å vente så lenge bare for det:) Takk for det, håper spiren sitter for oss begge snart;)
Anca20 Skrevet 6. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2009 ja jøss er jo nettop det hadde jo hvert kjempe morro og ja det er jo ABSOLUTT vært hver krone ja !! ingen tvil om det må jo bare få kjappa meg nå da og få bestillt en time til privat gyn nå er vi lei av og vente uten og gjøre noe mer med det hihi Ja vi skal nok få det til skal du se, da får du hyyyle det ut her om dere får det til huhu så skal jeg gjøre det samme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå