Gå til innhold

Relenza influensamedisin til de gravide i 1.trim ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen her som har snakket med legen sin om influensamedisin dersom dere blir syke ?

Kan vel ikke ta Tamiflu ?

Skal man ta Relenza ?

Eller ingenting og satse på at det går bra ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk anbefalt relenza ja, legen så det var bedre enn tamiflu ved graviditet. Sønnen min på 4år og samboer har hatt svineinfluensa og har tatt tamiflu.

Jeg unngår de så gpdt det lar seg gjøre. Har vært forkjøla for en stund siden, og håper det kan holde svineriet borte fra meg.

Men tar vel ikke medisinen før man har symptomer vel?

De sier det er lurt å forebygge, men mer skeptisk nå som jeg er gravid i uke 8 og en del komplikajsoner ed blødninger hittil.

Kjenner jeg ikke er supergira på å ta de før jeg VIRKELIG må.

Hva tenker dere?

Skrevet

Jeg har hørt at gravide i 1. semester ikke er mer utsatt for å bli alvorlig syke av svineinfluensa enn "vanlige" folk......så ville ikke tatt hverken tamiflu eller relenza....

Men skal ikke si det sikkert?

Skrevet

Vet virkelig ikke hva man skal stole på - skal man la være å ta medisin og satse på at det går bra, eller ta medisin og satse på at det går bra....herregud så vrient å vite når alle leger sier forskjellig.

Kan jo bli syk i natt liksom, så greit å vite hva man da gjør i morgen !

Skrevet

eg fikk svak tamiflu for eg er veldig dårlig... legen sa det var farligere for meg å ikkje gå på det enn å gå på det, men ingen vet helt hva medisiner kan gjøre med gravide for dei tester jo ikkje på gravide... men eg begynte på mine i går tar en tabl. to ganger daglig og allerede eg er myyye bedre.. kommer ikkje til å gå på dei mer enn nødvendig, men dei hjalp iallefall mye mer enn eg noen gang hadde trodd...

Skrevet

Ja man bli sprø av alle ulike meninger.puh. Har du symptomer som feber og verking i kroppen og føler deg virkelig dårlig så er nok det beste å ta dem!

GOD BEDRING!

Skrevet

Fant noe var var litt informativt ialefall :

Helsepersonell som følger opp gravide må bli flinkere til å reagere med én gang den gravide får influensa, skriver Lancet på nettsidene sine. De gravide skal ha Tamiflu når de blir syke og Relenza når de er utsatt for smitte.

Gravide er alltid en risikogruppe for komplikasjoner ved influensa, men ved den pågående svineinfluensaen ser de gravide ut til å være særlig utsatt. Nylig publiserte Lancet en artikkel om de amerikanske erfaringene fra de to første månedene av svineinfluensaen. I den første måneden var 34 av 5469 tilfeller hos gravide. De fleste av disse hadde ingen helseproblemer fra før. 11 av de 34 krevde sykehusinnleggelse, det vil si en firedobling i forhold til den generelle populasjonen. Bare halvparten fikk antiviral behandling, men kun åtte (24 prosent) fikk den etter boken - mindre enn 48 timer etter symptomstart.

De døde fikk behandling for seint

I løpet av de to første månedene var det seks av 46 dødsfall hos gravide. Fire av de seks skjedde i tredje trimester, og tre hadde ingen tilleggssykdom. Alle de seks fikk antiviral behandling for seint, seks til 15 dager etter symptomstart.

- Disse tallene maler et bekymringsfullt bilde av klinikernes reaksjonstid. Helsepersonell der ute må innse at influensa hos gravide ikke er trivielt, sier lege Deborah Money i en nyhetssak på Lancets nettsider. Hun er president i the Infectious Diseases Society for Obstetrics and Gynecology i Canada.

To midler til hver sitt bruk

De to antivirale midlene som finnes mot influensa er oseltamivir (Tamiflu) og zanamivir (Relenza). Tamiflu er en pille som virker systemisk og Relenza er et inhalasjonspulver som virker lokalt på luftveiene. Ingen av midlene er i utgangspunktet anbefalt til gravide ettersom det mangler dokumentasjon på bruk til gravide. Men europeiske legemiddelmyndigheter (EMEA) har åpnet for bruk av begge midler til gravide ved en influensapandemi, og regner med at risikoen for fosterpåvirkning og fødselskomplikasjon av influensaen er større enn risikoen for at de antivirale midlene skal påvirke fosteret.

- Det har variert litt fra land til land hvilke midler som anbefales ved behandling av gravide med influensa. I Storbritannia anbefales Relenza fordi virkningen er lokal og at dette teoretisk innebærer redusert risiko for fosteret. I USA anbefales Tamiflu nettopp fordi virkningen er systemisk og at man derfor tenker seg bedre effekt hos den gravide, sier overlege Sigurd Hortemo i Statens legemiddelverk.

I Norge er rådet at influensasyke gravide umiddelbart skal få tilbud om behandling av Tamiflu. Gravide som har vært utsatt for smitte fra personer de har nær kontakt med, skal få tilbud om forebyggende behandling med Relenza. Nylig ble det hentet ut 6 000 doser fra berdeskapslageret for å sørge for dette.

Ingen forskrivingsrett til jordmødre

- Hvorfor er Relenza det foretrukne middelet til profylaktisk behandling?

- I denne situasjonen legger vi vekt på at Relenza virker lokalt og derfor teoretisk sett kan ha mindre påvirkning av fosteret, sier Hortemo.

Men han legger til at det ikke har vært påvist uheldige påvirkninger av fosteret i de tilfellene der antivirale midler har vært brukt hos gravide, etter at middelet kom på markedet for cirka ti år siden.

- Jordmødre er blant dem som følger opp gravide. Har dere diskutert å gi dem forskrivingsrett til antivirale midler under den pågående svineinfluensaepidemien?

- Foreløpig er ikke dette aktuelt, men myndighetene vurderer fortløpende om ekstraordinære tiltak er nødvendig.

Gravide må få vite om risiko

- Ikke alle gravide får beskjed om at de er i risikogruppen for å utvikle komplikasjoner hvis de skulle få influensa. Bør ikke helsepersonellet som utfører svangerskapskontrollene opplyse dem om det?

- Det er alltid en avveining hvor mye man skal informere om uten å skape uro og utrygghet. Men gravide bør få vite at de er i en risikogruppe og raskt må ta kontakt med lege hvis de mistenker influensa.

- Skal forbyggende behandling gis til gravide som har en kollega med svineinfluensa?

- Det blir en skjønnsavveining. Har du så nær kontakt med kollegaen at det ligner et samboerskap, bør det gis forebyggende behandling, sier Hortemo.

Kan tas flere ganger

Fra produsenten av Relenza, får vi vite at det ikke er noe i veien for at gravide kan ta Relenza flere ganger dersom de skulle bli utsatt for smitte gjentatte ganger.

- Vanlig anbefalt dose er 10 mg én gang daglig i ti dager, men medisinen har også indikasjon for bruk 28 dager sammenhengende, slik at det ikke er noe grunnlag for å anbefale noe minimums tidsintervall mellom behandlingsperiodene, sier Erik Hjelvin, medisinsk ansvarlig hos GlaxoSmithKline.

Skrevet

Hvis vi blir syke, får vi Tamiflu. Relenza kan vi få som forebyggende medisin hvis vi feks har noen i nær familie med sykdommen.

Skrevet

i første trimester er vi ikke i risikogruppa. Iallefall ikke i følge folkehelseinstituttet. Det er ingen påvist forskning på at gravide i første trimester blir sykere enn "vanlige" hvis de får svineinfluensa. Mens det er først i andre eller trdje trimester at gravide har blitt dårlige og har fått alvorlige komplikasjoner. Dette er informasjonen som folkehelsa har informert altfor dårlig om, men de har lovet å gi ut ny og bedre informasjon - jeg var i kontakt med dem i dag.

Skrevet

Jeg fikk relenza i dag forebyggende, tok første dose nå i kveld. to åringen her i huset har blitt veldig brått førkjøla, veldig tett i luftveiene og høy feber, men siden de ikke tar i mot syke på sykehus og hos leger lenger (!) får vi ikke sjekket om det er svineinfluensa.. så jeg går på relenza og med munnbind,mens hun går på tamiflu.. stakkar liten :(

Skrevet

Curlysue: rart at de ikke har sagt noe om det för da. En lege jeg snkket med i folkehelseinstituttet sa til meg, når jeg spurte ang jobben min: at hvis jeg skulle jobbe der, hvor svineinfl.risikoen var så stor, så måtte jeg skjermes. Legen min mente også det, så nå skal jeg omplasseres. Det hadde jo ikke vært nödvendig hvis ikke man var i risikogruppa?

Jeg har forstått det som at det er först og fremst den höye feberen, som kan være skadelig for et foster. De tror ikke viruset i seg selv er skadelig, men det er jo også et veldig nytt virus, så de vet vel ikke 100%.

C&B: stakkars dere, da... Håper du ikke blir smittet. Godt du har fått forebyggende medisin. God bedring til jenta di.

Skrevet

ma ♥ 3-åring ♥ tusen takk for det :) jeg tenker litt som så jeg da at skulle jeg bli smittet nå er det bedre og "få det av veien"før i 3.tri foreksempel, der lunger og alt har mindre plass, men håper jo i det lengste og slippe unna... men har skikelig vondt av datteren min, ligger og gråter i søvne.. det skjærer i et mammahjerte :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...