Gå til innhold

Hvor går grensen mellom guttelek og voldelig lek?

Anbefalte innlegg

Hører ofte at gutters lek er mer voldsom, mer slossing, tøffere språk o.l.

Men hvor går grensen mellom normal guttelek og uakseptabelt voldsom lek? Og grensen mellom tøff og slem?

Hvordan bør de voksne i barnehagen forholde seg til gutteleken?

Har selv en 4 år gammel gutt, som trekker seg unna de som liker å sloss og de som truer han med at de skal skyte han eller drepe han på annet vis.

Fortsetter under...

All lek som ikke er frivillig ,der et barn blir angrepet bør stoppes. Barn som utfører slike handlinger bør få hjelp!

Dessverre ikke alle bhg ansatte som klarer å tolke de ulike barn og overser faktisk store overgrep. Selv om litteraturen finnes og det ikke er noe problem å lære seg kodene. Men igjen er det ulike mennesker med ulike begrensninger.

Ta opp situasjonen til sønnen din og forvent at bhg gjør noe slik at han vil få det bedre.

Tusen takk for svar! Syns absolutt det med frivillighet er vesentlig.

Jeg tror uten tvil at guttungen har det bra i barnehagen. Han trekker seg som sagt unna de barna som leker den leken han syns er skummel. Og det har han mulighet til. Opplever ikke at disse voldsomme barna kommer etter han, men lar han (og andre som ikke vil) være i fred.

Han har heldigvis mange venner (gutter og jenter) på sin alder i barnehagen som også liker best snillere lek, som biler, togbane, lego. Mye rollelek med dramatikk som stormer/uvær, kollisjoner, togavsporinger o.l. som de samarbeider om å ordne opp i/hjelpe hverandre.

Men jeg kommer til å ta det opp i barnehagen, for jeg syns at de voksne må være bevisste på hvor de syns grensene går, og at de må følge nøye med. Og jeg vil gjerne vite hvordan de ser på det.

Vil gjerne ha flere synspunkter på dette, for jeg føler nok at jeg er ganske mye (over gjennomsnittet) imot voldsom lek. Gutten får ikke se Kaptein Sabeltann eller andre voldsomme/slemme filmer/serier. Jeg har ikke sansen for moralen hvor man er snill ved å være slem mot de slemme/onde, ikke en gang om hensikten er å beskytte andre snille.

HI

Jeg synes at alle barn, både gutter og jenter må få lov å være litt voldsomme i blant. De må få lov å teste kreftene sine, bråke og herje litt. Barn prøver ut forskjellige roller og følelser på hverandre og det er normalt. Historier og leker rundt temaet skurker/helter er veldig spennende for mange barn, men de trenger å lære seg forskjellene mellom hva sabeltann gjør og hva barna i barnehagen gjør. Det er vanskelig å sette ekstakte grenser for voldsom lek, men man må ha noen regler som sørger for at det ikke går for langt. Ingen skal skremmes eller skades i barnehagen.

F.eks kan man ha regler om at det er ikke lov å kalle hverandre stygge ting/bruke stygge ord. Man bør helt klart ha regler om at det ikke er lov å gjøre ting med hverandre som gjør vondt slik som slag, spark osv. Det kan være regler om soner for rolig lek og soner for mer voldsom lek, helst bør den mer voldsomme leken foregå utendørs etter min mening.

Man kan forsøke å få barna med på mer organiserte former for fysisk lek, som bryting, løping, hinderbaner, bjørnen sover osv. Det tar ofte bort en del av behovet for å være voldsom.

Takk for flere tanker om emnet!

Jeg er enig i at barn må få være voldsomme slik anonym 23.01 beskriver. Det er uten tvil viktig å få prøvd ut kroppen og kreftene, og forsåvidt også stemmevolum, i leken. Jeg ser også helst at det skjer i organiserte former, og ikke minst frivillig. For meg er en brytekamp noe helt annet enn en slosskamp. Det har noe med kontrollen i tankene hos barna - ønsket om å måle krefter - eller ønsket om å slå/sparke hardest.

Så det blir kanskje riktig å sette et skille mellom voldsom (fysisk herjelek) og voldelig lek.

Er også enig i at ingen skal bli skadet, eller skremt. Dessuten syns jeg ikke det er greit å true med å kvele, skyte eller drepe noen, selv om barnet som blir utsatt for trusselen kanskje ikke engang forstår den, og dermed heller ikke blir skremt. Det er bare en grusom ting å si.

Syns det er så viktig å lære å ta vare på hverandre, ha toleranse, omsorg, empati, være snill og hjelpsom, og innkluderende, og ikke minst å lære å ordne opp i konflikter på en ryddig og grei måte, slik at det føles ok for alle parter.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...