Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Susa,

har et spørsmål, fra en trønder til en annen :)

Lurer på hvorfor du dro til Stockholm og hvilken klinikk du var på?

Vi vurderer nemlig å prøve en klinikk i enten Sverige eller Finland, for å få sjekket disse befrukta eggene litt bedre før innsett...

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140928261-susa-med-ei-p%C3%A5-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg sjekket dette ganske nøye før jeg gikk igang med min IVF behandling i Juli i år.

Den eneste Nordiske klinikken jeg kunne finne som gjorde extra sjekker før insett var en i Danmark som bruker at spindel mikroskop til å se på celle delingen før insett.

Uansett jeg tror du snakker om en full kromosom sjekk før insett, og jeg vet at det er siste nytt i England. De fjerner en celle fra blasten i dag 5 tror jeg og foreter full kromosom sjekk. Så kan man siden sette inn bare friske egg.Det er ikke mange klinikker som gjør dette,og det er selvsagt med en extra kostnad.

Håper dette svaret hjelper.

Er litt usikker her, men grunnen til at jeg prøver å sjekke opp dette litt er fordi Snøfilla og Even(tyret) dro til Finland på sitt forsøk nå, for der gjør de visstnok ekstra eggsjekker før innsett (som jeg tror er pgd, dvs sjekking av kromosomer på det befrukta egget), hun dro til AVA klinikken i Tampere, tror jeg det var. Så lurte jeg på om det også gjøres i Sverige.

Koster sikkert noe ekstra ja, men hvis man får vite mye mer om eggenes kvalitet før innsett er det jo verdt det, tenker jeg.

Norge er jo så "sidrævva" (les: skap-religiøs) at slike ting ikke er tillatte, da de antakelig tror at det kan misbrukes?

Hjelper gjerne en trønder vettu! :)

Vi var i Stockholm på Karolinska. Men om de tester egg der sånn helt uten videre vet jeg jaggu ikke. Vi fikk sponsa turen av den norske stat, så det kosta oss ikke mer enn det koster dere som gjør det i Norge :)

Men grunnen til at vi fikk det er fordi vi har en alvorlig genetisk lidelse i familien som det er 50% sjangse for at vi sender videre til våre barn. Med pgd slipper de det. da de gentester eggene før innsett igjen. Det er også derfor det tar lengre tid fra uttak til innsett for vår del. Statestikken for å lykkes er også dårligere enn ved IVF, da de ikke setter inn det beste egget, men det friske...

Vi måtte søke om støtte til behandling i utlandet da. Og det er ikke gitt at alle får det. Men jeg må si at jeg har vært irritert på den norske stat flere ganger. Det er liksom helt greit å betale for å sende oss til Sverige for å få utført PGD, men de vil ikke gjøre det i Norge, for det er jo sååååå skumle saker det der. Dobbeltmoral sier du?!

Annonse

Har vært på klinikken min idag og spurt og gravd litt igjen om gamle egg, kvalitet osv. De sier at dersom man har kromosomfeil på eggene, så vil man oppleve flere SA'er. Dvs man blir gravid men det går ikke bra særlig lenge. Så da vet vi det, folkens! :)

For de som dette vet gjelder går det ihvertfall an å ta pgd i finland (på private klinikker) om man vil sjekke ut eggene sine litt mer. For oss andre er det bare å smøre seg med tålmmodighet i venten på gullegget...

Og Susa: veldig enig i deg med denne dobbeltmoralen. Merkelig holdning. Håper du blir gravid forresten, krysser fingrene for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...