Gå til innhold

Hvor lenge etter vaksinen starter dere prøvingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har tatt svineinfluensa vaksinene, hvor lenge venter dere med å prøve? Det er så mange forskjellige svar her. Jeg og mannen min skal ta den imorgen, og jeg har jo EL om 3 uker.

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg startet med en gang. Fått flere svar om at det ikke er nødvendig å vente. Inkl min onkel som er farmasøyt.

Skrevet

Takk for svar katta:) Jeg har vært så usikker på om jeg skulle ta vaksinen eller ikke. Jeg er jo livredd for at det skal få noen innvirkning på fosteret hvis jeg er så heldig og blir gravid med en gang. Men det var jo litt godt å høre at du har hørt at man kan starte med en gang. Damen på opplysningstlf på pandemi sa jo også at jeg kunne starte med en gang, men greit å høre med andre også :-)

Skrevet

Jeg fikk konstatert svineinfluensa i dag, og legen sa at det hadde ingenting å si for prøvingen, så lenge jeg orker å holde på haha.

Så da skulle en tro at det samme gjaldt vaksinen.

Skrevet

Ja har hørt fra 3 sikre kilder nå så det bør være trygt. Tok vaksina forige mandag og nåværende søn-mandag hadde jeg eggløsning så får se om det blir noe av da hehe. Lurt av deg å ta vaksina før graviditet. Masse lykke til.

Skrevet

God bedring med svineinfluensaen vilhasommerbaby! Huff, håper du ikke får så hard medfart :-) Du får skaffe deg Tamiflu og Rendenza, sistnevnte skal visst være veldig bra for gravide :-)

Katta; ja, jeg føler meg mye tryggere nå siden flere sier at det bare er til å hoppe i det. Jeg er også veldig glad for at jeg har bestemt meg for å ta vaksinen, jeg har vært frem og tilbake i flere uker, og det er slitsomt! Skal bli godt å bare slå seg til ro med dette. Jeg har litt sprøyteskrekk, så jeg gruer meg litt til vaksinen, hehe.

Vet dere om babyen vil få antistoffer når vi tar den før en graviditet?

Hun på opplysningstlf kunne ikke svare meg på dette. Jeg vet at de som allerede er gravide gir babyen antistoffer, men lurer på om det gjleder for oss som tar den før også? Noen som vet?

Skrevet

Hei!

Den kan jeg svare på:-)

Det eneste som passerer placenta (morkaken) av immunrelaterte celler er IgG, Immunglobulin klasse G. Denne polypeptiden kan ikke beskytte fosteret mot influensa. Resultatet etter at en har vært gjennom en virusinfeksjon er at det lages T-hukommelsesceller. Disse finnes i systemet i en liten konsentrasjon men vil kunne reagere raskt ved en ny infeksjon som klarer å aktivere de. Da må viruset være det samme eller ganske likt. Det er spesifikke hukommelsesceller for spesifikke antigener (f.eks virus og bakterier). Det er selvfølgelig mer antistoffer rett etter en infeksjon enn etterhvert som tiden går. Når barnet er født og får råmelk fra mor vil melken inneholde bl.a mange forskjellige slike hukommelsesceller og barnet er beskyttet mot det samme som mor er beskyttet mot. Rett etter fødsel er tarmkanalen "åpen" slik at hukommelsescellene blir tatt opp i barnets blodbane. Etterhvert klarer barnet å lage hukommelsesceller på egenhånd.

Konklusjonen blir da:

-fosteret beskyttes av mors immunsysten før fødsel, ingen antistoffer passeser placenta

-etter fødsel er barnet best beskyttet mens det ammes. Hvis mor ikke er vaksinert eller ikke har hatt svineinfluensa er barnet heller ikke beskyttet mot dette spesifikke viruset...

-barn kan vaksineres ved 6 mnd alder etter folkehelseinstituttets anbefalinger (tidligere ved særlige behov og etter anbefaling fra lege)

Anbefalingen blir da selvfølgelig å ta vaksinen og amme...

Håper det var litt forståelig! :-)))

Skrevet

Føler med deg ang sprøyteskrekken, har det selv. Måtte faktisk betale min datter for å ta den først hehe. Men merket den ikke i det hele tatt. Men var så anspent at jeg holdt på å svime av 5 min etter at sprøyta var satt hehe. Du trenger ikke å grue deg. Myyyye værre med blodprøve. Masse lykke til. Klem

Skrevet

Petunia, det er for sent for meg med medisin, jeg er nesten ferdig med influensaen. Har ikke merket mye til den, bare mye feber og slim om natta, ellers nesten som en kraftig forkjølelse. Kroppen ordner opp! Men takk for omtanken. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...