Gå til innhold

Taushetsplikt mellom skole og barnehage?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om barnehagen kan gi opplysninger til skolen uten foresattes samtykke uten å bryte taushetsplikten?

"Taushetsplikten omfatter både en plikt til å tie om opplysninger om personlige forhold man får kjennskap til som ansatt i barnehagen, og en plikt til å hindre at noen på annen måte får kjennskap eller tilgang til slike opplysninger"

Ut fra dette vedtaket ser det jo ikke sånn ut?

Fortsetter under...

De skal ikke gjøre det.

Har jobbet på skole og de som bryter taushetsplikten er ikke dem man hører mest på. Alle vet at noen ikke takler jobben og skyver problemene sine over på andre. Om det er noe slikt du opplever så bare være deg selv og skolen vil fort finne ut av det.

Hei!

Nei, barnehagen kan ikke gi opplysninger til skolen uten foreldrenes samtykke. Akuratt som barnehagen ikke kan gi/få opplysninger om barnet til helsestasjonen, PPT osv. uten foreldrenes samtykke.

Anonym 21.30 er på bærtur.

Jeg har ikke hørt om noen barnehager som sender pedagogiske rapporter til skolen, hva innebærer det? De kan ihvertfall ikke gjøre det uten foreldrenes samtykke/underskripf på rapporten.

I vår kommune fyller foreldre og barnehagen ut en liste til skolen sammen. Hva barnet liker å leke, interesser osv. Pluss hvis det er spesielle forhold foreldrene ønsker skolen skal vite om. Har barnet spesielle behov, er det som regel egne møter ang. dette (bør i hvertfall være det).

Så ja det er taushetsplikt mellom skole og barnehage:)

Jeg jobber selv på skole og kan IKKE gi opplysninger annet enn muntlig og uformelt. Er det av personlig art, må opplysningene være anonyme. Regnet med at de samme reglene gjelder i bhg, men vert ikke.

Jeg fikk f. eks ikke opplysninger (som ikke allerede lå i elevmappen) om en ny elev fra den forrige skolen - fordi mor motsatte seg det. Jeg vil ikke nekte ped rapport, men jeg vil ha kontroll på - og godkjenne - innholdet. Denne barnehagen er veldig uproff på mange måter, og skyver problemer over på andre i stedet for å aktivisere barna. Mulig jeg er vanskelig å samarbeide med, men det er ikke viktig for meg. Det som er viktig, er at ungen får en god skolestart.

Ja, hva slags konsekvenser vil de få? At bhg kontakter barnevernet? Bhg har opplysningsplikt hvis det foreligger mistanke om overgrep, mishandling eller omsorgssvikt. det er ikke tilfelle her, så evt er barnevernstjenesten hjertelig velkommen hjem til oss.

Annonse

Det er helt rett at foreldrene må samtykke i opplysningene. men de aller fleste vil jo at barna skal få de beste forutsetningene når de begynner på skolen og det er jo det barnehagen vil når de gir informasjon til skolen. Man er jo ikke ute etter å ta noen foreldre liksom...

Men er litt feil det du skriver over her. at barnehagen ikke kan gi opplysninger til ppt osv.... man kan iallefall kontakte barnevernet.... man kan først kontakte anonymt om man ønsker det.... og i situasjoner der man er svært bekymret så sier man i fra med navn og alt. og selvsagt UTEN at foreldrene vet det.... men dette er jo veldig alvorliger situasjoner.... gjelder barn utsatt for seksuelle misbruk eller vold.....

Jeg har gått gjennom helvete det siste året fordi var "vanskelig samarbeide med". Bare trå forsiktig du. Er dem uprofesjonelle med barna så behandler ikke foreldre bedre!

Og ja, BV kan komme i bildet. Og da må du forklare hvorfor har du et annet mening enn pedagogene hva god skolestart er. Og da kommer du til kort fordi pedagogene vet best alt om våre unger, dvs du ikke forstår hva ditt barn beste er.

Ting kan bli snudd og vridd slik at du får problemer.

Nei, barnehagen kan ikke gi opplysninger til PPT med mindre det er helt anonymt (altså at man har en anonym drøfting om et barn man er usikker på om man vil henvise)

Ja, barnehagen har meldeplikt til barnevernet. Hvis man har mistanke om seksuelle overgrep, vold ol. melder man selvfølgelig med en gang uten at foreldrene vet det. Ved "mildere" omstendigheter med foreldrenes samtykke.

Jobbet sammen med flere makt mennesker i skolen, de tror alltid at de blir hørt når de legger ut om de grusomme historiene sine. Men sannheten er at man til slutt prøver å plassere de der de gjør minst skade. En galning jaget en elev rundt i et klasserom, jeg gav beskjed om at det hele var sykt. Vedkommende hadde alltid den fæle klassen, de umulige barna, de teite foreldrene. Litt små psyko ble dårlig av å være i samme rom som henne!

Skiv i vei, men mottakeren vil jo finne sitt bilde, kanskje det ikke helt stemmer med ditt : ) pga people change.

Jeg er pedagog selv, men det behøver ikke å ha noe å si. Jeg har jobbet som pedagog i skolen i mange år, og derfor vet jeg mye om hva som er god skolestart; mest sannsynlig mer enn enn en barnehagestyrer som overhodet ikke er i kontakt med barn, men sitter ved pc'n eller i møter og "bekymrer seg". Dessuten bør det være soleklart for alle og enhver at foreldre er eksperter på egne barn! Jeg er villig til å møte de problemene som eventuelt oppstår. som sagt: barnevernet er hjertelig velkommen!

Hilsen Løvemamma

Annonse

Hei,

Mye av det som skjer i bhg undrer jeg meg over. Har satt spørsmålstegn med noe av driften og da fått angrep til svar. Veldig ubehagelig siden man skal levere barna sine der og være trygg.

Jeg har sluttet å ta bhg vår særlig seriøst, finner en måte å omgåes de på.

Derfor bestemte jeg meg for at det ikke behøvde å være en informasjonsutveksling mellom bhg og skole.

Skolen har ikke etterlyst noe og vi har et godt sammarbeid med de.

Ikke la frykten styre deg, gjør det som føles best og rett det blir ofte det beste er min erfaring.

Lykke til

hei

Jeg blir veldig forvirret når jeg leser her. jeg får ikke helt med meg hva dere prater om.

Jeg jobber som pedagogisk leder i en barnehage. Vi har når det er spesielle tilfeller, overgangs samtaler der jeg, styrer og noen fra skolen er med. Der prater vi om utfordringer angående skolestart. Hvordan barnet kan få det best mulig på skolen.

Jeg tror det er for barnets beste å ha en slik samtale. Men før en slik samtale må je gjo prate med foreldrene og høre med dem om det er greit at jeg videre formidler informasjon. Foreldrene kan også få være med på møte om de ønsker dette...

Jeg skjnner jo ikke at det skal være noe problem...

Det er godt å se at noen mener det samme som hovedinnlegger. Dette blir et problem når bhg har et unyansert eller helt ulikt bilde av barnet ditt fordi barnet f. eks ikke trives i barnehagen. Kritikk av driften eller manglende aktivisering av barna besvares av barnehagen med angrep på foresatte. Barnet og foreldrene oppfattes som vanskelige.

I byen er det ingen overgangssamtale. Det skjer kanskje på mindre steder, men på en skole hvor det skal begynne ca 100 førsteklassinger, kan ikke ledelsen der ta samtale om eller med alle disse. Her vi bor (sentralt i Oslo), fylles det så vidt jeg vet ut et skjema.

I aller høyeste et problem for meg at de ansatte i barnehagen uttaler seg om barnet mitt om issues jeg ikke samtykker i!

Hei,

bor også i by. Krysset bare av på skjemaet at vi ikke ønsket overføring av informasjon.

Pga to førskolelærere har hatt psykiske problemer og blitt langtidssykemeldte. Før de ble det lagde de mye trøbbel og jeg aner ikke hva tull de kan ha skrevet ned, mest sansynlig ikke noe, men de var helt ute å kjøre. Barnet vårt fortalte helt utrolige historier, vi krevde bedring og gav beskjed om at vi ikke ville sende barn til et slikt miljø. Noe var direkte misshandling.

Da fikk vi virkelig gjennomgå. Hadde det ikke vært for gode råd her inne, hadde nok vi også kunnet havnet i trøbbel. Men vi tenkt på oss, og ledelsen liker nå oss. De ansatte har måttet seile sin egen sjø, har få varme tanker om de ansatte som var med på dette, for de har virkelig prøvd å lage livet vanskelig for oss, og har gitt barna våre opplevelser de aldri skulle ha hatt.

Nå er det slik at de ansatte er redde for å komme på kant med oss, pga de vet av ledelsen at vi er skjermet. Og sliter de med noen av foreldrene kan de bare pakke sakene sine, og komme seg ut er beskjeden nå.

Vil anbefale alle å holde seg inne med ledelsen og eier i bhg selv hvor teit de må være, eller bytte, om de ansatte syter så er det bare å lukke ørene arbeidsmiljøet må de klare selv. Kan du be dine kunder om å redde deg på jobben din? Selv hvor kjip og vanskelig du synes jobben er?

De ansatte er på jobb og skal bruke sin fagforening om det er noe.

Bhg er ikke en sosial klubb for noen, men en arena for barna våre til å utvikle seg.

Vi foreldre skal kunne kreve kvalitet og bli møtt med respekt.

Merker jeg tenner mindre på idiotene som skriver her inn enn før om hvordan vi foreldre skal være. Har jo opplevd de i virkeligheten, nå tenker jeg bare stakkars tapere! Klarer å møte dem i RLE nå og bare ler innvendig når jeg snur meg, glad jeg ikke er slik!

Vi som foreldre skal få info om vårt barn og hvordan de har det. Barnahagens fokus er barnas trivsel!

Det viktigste er at barna våre har det bra og det finnes måter å ta opp saker på i bhg slik at man selv har kontrollen. Men da må man passe seg for mennesker som bare jatter med og sladrer bak ryggen på en.

Til alle som blir litt motløse foreldre nå, så er dette problemet velkjent skoler, fagforeningene og politikerne vet godt om det. Det jobbes for å løse slike saker og fjerne maktmennesker : )

Ha en trivelig dag godtfolk!

Ps: det jobber mange førskolelærer i skolen, som virkelig vet hvor dårlige enkelte bhg er og de er ikke redd for å snakke om det. De vil aldri tilbake til det systemet pga de er så uenige med mye av det.

Så raporter fra bhg blir ikke alltid blir lest med de øyne en pedleder tror : )

jeg er anonym 19.41

problemene dere tar opp her er jo helt andre problemer enn akkuat denne samtalene mellom barnehagen og foreldrene. Dette er jo et probleme dere har i barnehagen.

Jeg har ALDRI vært borti noe slikt dere snakker om. jeg har aldri utlevert noe informasjon til skolen uten at foreldrene har samtykket i denne.De barna jeg har snakket om er de som har et problem med noe. dette kan være når barna er ekstremt urolige, f.eks har jeg hatt en del ADHD barn. Barn med nedsatt hørsel, barn med CP osv..

jeg må virkelig si at eg fatter ikke hvor du har all den negative opplevelsen fra barnehagen fra. eneste gangen jeg har hørt noen klage på en barnehage er en skikkelig psykisk syk far som ikke kunne skjønne hvorfor barnehagen sendte bekymringsmelding til barnevernet. Dette var en alene far. og han laget virkelig trøbbel i etterkant. Sendte ut de verste ryktene om barnehagen og truet de ansatte med å si at han visste hvor de bodde, hvilke skoler barna deres gikk på osv..

Jeg tror dere har vært helt ekstremt uheldig og at det ikke er slik det fungerer i barneahgene...

Jeg tenker jo at barn som jeg har jobbet med lenge og som kan være litt utfordrende trenger blanke ark når de starter på skolen. Men barn som har diagnoser osv syns jeg man skal prate om, slik at barnet kan få hjelpen den trenger på skolen fra første dag

....men det er nå engang sånn at du, som er ped. leder sier "jeg synes". Jeg DRITER i hva ped. leder "synes", så lenge JEG; et oppegående menneske, og mor til mitt barn, ikke er enig! JEG vil bestemme hva slags informasjon som skal utleveres til skolen. JEG er ansvarlig for barnet. JEG vil at han skal starte på skolen med blanke ark! Og for ordens skyld; han har ikke en diagnose, men hadde han hatt det, ville det også da vært JEG som sto for samarbeidet med skolen. JEG har foreldreansvaret! Jeg er muligens også vanskelig å samarbeide med, men jeg vil det beste for barnet mitt, og det vil ikke skje dersom bhg får "rapportere og synse" som de vil uten at noen bryter inn. Det vet jeg etter tre år med mange rare opplevelser!

Hei,

anonym 18:28. Jeg er anonym 14:20. Vi er to, vi vet hva vi har opplevd og vi vet at det har endret oss til noe positivt. Det som ikke knekker deg styrker deg : )

Skal vi bruke lørdagskvelden på en kverrulant her inne som driter i oss?

Vi begynte på skolen uten overlevering av info. Det gikk helt fint ikke noe problem!

Du har kontrollen og dette går helt fint : )

Håper barnet ditt er ute av den bhg.

Ha en fin kveld.

18; 46: Takk for støtten!

Har prøvd å skaffe ny barnehageplass, men er ikke å oppdrive! Heldigvis skjønner ikke barnet så mye av dette styret, og han har heller ikke noe å sammenligne med. Er dessuten ganske lojal overfor bhg iforhold til barnet mitt. Heldigvis har han noen venner i bhg.

Det er bare et drøyt halvår til skolestart. Tenker at siden vi ennå ikke har fått noen ny plass, begynner det å bli for sent. Vi skal også begynne på skolen uten overlevering av info! Puh!

Heisan,

ingen ting å takke for! Du må bare legge dette bak deg og endre deg ovenfor bhg. De har jo problemer slik de holder på, hvis du legger hodet frem til hogg så hakker de løs på deg.

Det er enkle mekanismer de bruker som splitt og hersk og spille å på frykt.

Kan anbefale deg litteratur:

Jesper Juul (han er en super person å skrive til og, kanskje tar han din sak opp i dagbladet), Hersketeknikk en slags håndbok av Hilde Sandvik; Jon Risdal; Per Dybvig, Grethe Nordhelle: Manipulasjon- Forståelse og håndtering (hun er super og tilbyr samtale og hjelp til forståelse.)

Du har sikker fått med deg at mange snakker om at noen er psykopater her inne. Det kan være godt å lese: Ut av psykopatens grep. Det er jo 10% av befolkningen som lider av dette vist nok. Så man må kunne håndtere dem.

Selv har jeg funnet ut at jeg har vært alt for ærlig og føyelig. Nå sier jeg tja og ha og tenker mitt. Jeg gjør små små endringer som jeg ikke kan taes for. Passer på å være kjempe hyggelig, selv om de er uspiselige. Det er viktig å holde masken og ikke reagere med følelser.

Da bare ler de og sier hva sa vi, hun er jo gal.

Vi er på skolen nå og for oss fungerer det supert. Ta godt vare på barnet ditt og han klarer seg fint, de er fleksible. Men de husker og jeg velger å tro at å ha opplevd slikt kan gi styrke. Man stoler ikke lengre blindt på alle mulige mennesker og det skal man ikke før de har bevist hvem de er!

Ikke alle er snille. Man må være litt kritisk til andre.

Masse lykke til og nyt lørdagskvelden : )

Men det er jo en helt annen sak?

En ting er jo hvordan et barn fungerer hjemme, der det er kanskje en eller to søsken og en mor og far. men hverdagen i barnehagen er jo en helt annen setting og barn oppfører seg jo anderledes da... Om barnet har f.eks konsentrasjonsproblemer så kommer jo dette mye lettere frem i barnehagen enn hjemme.

Men jeg er HELT enig med deg at det er du som er ansvarlig for DITT barn og som skal bestemme om DU vil at informasjonen skal bli overført.... Hadde jeg skullet på en slik samtale med skolen hadde jo du fått vært med også...

Men men... dere har nok vært uheldig med barnehagepersonalet............ DESSVERRE.... og jeg må si det er bra barnet ditt har en mor som kjemper for han

hilsen anonym litt lenger oppe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...