frokenO Skrevet 4. november 2009 #1 Del Skrevet 4. november 2009 dette innlegget er ikke ment som klaging over smerter ved fødsel osv.. komplikasjonen som oppsto meg skjer bare 0 -2 i hele norge.. jeg gikk gravid dette året, med mitt andre barn... beklagelig nok har jeg fått en dyp og forferdelig angst etter denne fødselen.. jeg vokste fort og be temmelig stor, denne gangen ventet jeg gutt. mitt første svangerskap ble jente.. siden jeg hadde et helt ok svangerskap første gang, med ingen komplikasjoner, og alt sto bra til, fikk jeg normal oppfølging ved denne fødselen... jeg oppsøkte jordmor 2 uker før fødselen å ga stor utrykk over at jeg ville på vekstkontoll, og jeg var redd barnet var veldigt stort.. hadde også hatt en del smerter opp gjennom svangerskapet, i mage og rygg. Jeg har tidliger vert på vekstkontroll før, i svangerskap nr1. så her vett jeg at de kan se de alle verste feilen som kan skje under svangerskapet.. for meg ville det vert betryggende å se at alt var bra. Jordmor, sa oversakende at det lå ikke for grunne at jeg kunne få lov til det, isåfall måtte jag dra til sykehuset uten noe skriv fra henne . som alle oss gravide vett gidder ikke sykehuset bry seg med en gravid som er beskymret, uten noe anbefaling osv av jordmor at dette ligger for grunne.. (merkelig nok fikk jeg det med barn nr 1) så det var ikke noe hjelp å få. da fødselen startet, en sen søndag.. gikk det het greit.. mye pressing å harde rier, kom barnet velskapt til verden.. Da begynte komplikasjonene å starte... for mitt eget liv.. jeg blødde mer en normalt.. i ca 2 timer å jeg bare å blødde.. da jeg var oppi 1500 ml mistet blod, reagerte jordmodrene å sendte meg til operasjon. jeg ble ikke fortalt hva som skjedde eller hva som kom til å skje.. ) dette er forståeligt, siden alt var hast å travelt) de la meg i narkose, etter 4 timer våknet jeg og ble fortalt at jeg mistet 3-4 liter blod, at de måtte operere livmoren for morkaken hadde grodd inn. Svært få dør av blodmangel i norge, spes ikke på sykehus, så faren for meg var å miste livmoren.. jeg fikk grei nok oppfølging på sykehus de 5 dagene jeg lå der.. men jeg ble aldri skikkelig fortalt hvordan dette kan skje, å hva som kan skje i fremtiden.. det er nå flere mnd siden jeg fødte, jeg er plaget med vond rygg.. hver dag.. det terer på meg å ikke vite hvor det gikk galt.. jeg kan aldri føde normalt igjen, får jeg et barn til vil det sannsynligvis vere mitt siste.. faren for d samme skjer igjen er stor, om belastingen det vil føre livmoren vil den ikke tåle.. så jeg ønsker råd fra dere... hva gjør jeg herfra? før dette helsikken var jeg en sprek dame som elsket å trene å vere aktiv, nå er jeg som en gammel kone, med krok rygg... hvem oppi dette er det legge skyld på? Jeg ønsker ikke at noen skal lide, er ikke ute etter noen å skyde på.. men visst helsesystemet i norge er slik at sånne ting som dette ikke kan ses, unngås kan det ødlegge en del mennesker.. jordmødrene må ta oss alvorlig.. en ting vet jeg,.. hadde jeg fått snakket med en lege om keisersnitt slik jeg ønsket, å fått det ville ikke dette skjedd... jeg har heler ikke fått noen oppfølging eller noe etter dette.. hele dette synest jeg er grusomt.. jeg våkner hver morgen å tenker hva gikk galt, hva kan gå galt fremover.. gi meg råd.. tanker.. meninger.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140924112-jeg-trenger-r%C3%A5d-etter-f%C3%B8dselen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
NormaJean Skrevet 10. november 2009 #2 Del Skrevet 10. november 2009 du kan sende en klage til helsetilsynet i ditt fylke og fylkeslegen. Opprett en klage og be om at det blir gjort tilsynsak mot feks JM som ikke ville høre på deg Sykehuset skal ha skrevet en avviksrapport på det som skjedde, kontakt sykehuset og be om å få se den sammen med alle papirene dine. Du har krav på kopier av ALLE journalene dine. spørmålet er: gjorde din JM lokalt en feil ved å ikke henvise deg til sykehuset? gjorde JM på sykehuset en feil ved å vente for lenge ved å reagere ved blodtapet (dette aner ikke jeg noe om, men virker slik utifra det du skriver?) Uansett, det virker veldig opplagt at du ikke har fått noen oppfølging i ettertid. Med alle de tanker du sitter inne med så ville jeg foreslått at du kontaktet fødeavdelingen og ba om en gjennomgang av fødselen din. Skriv ned alle spørsmål du har, alt du har lurt på slik at du ikke glemmer noe. Kanskje du vil få en oppklaring i hva som skjedde og om ting burde vært gjort annerledes? Det er ikke sunt å la slike ting tære på, det vil jo etterhvert påvirke deg negativt både fysisk og psykisk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140924112-jeg-trenger-r%C3%A5d-etter-f%C3%B8dselen/#findComment-140960254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nååå25 Skrevet 13. november 2009 #3 Del Skrevet 13. november 2009 Min fødsel dagen jeg opplevde verdenslykke, samtidig som verden raste sammen for meg! Legger ut "overskrifta" til min historie. Nå har jo ikke jeg no valg sånn sett lenger, men tenkte historien gjekk i samme løype.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140924112-jeg-trenger-r%C3%A5d-etter-f%C3%B8dselen/#findComment-140978633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugs Skrevet 8. januar 2010 #4 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg har selv en lignende historie hvor livmoren min sprakk under fødsel og gutten ble født med apgar score 0 - cerebral i noen døgn. (Nå er han en sprek 4 åring uten varige skader - et under blir det kalt) Selv lå jeg 7 timer etter fødsel med store smerter før noen reagerte og sendte meg rett på operasjonsbordet. Dette førte til sak i helsetilsynet etter at vi selv tok kontakt med pasientombudet. Legen som hadde hovedansvaret fikk ikke noe kritikk, noe de sjelden gjør, men det fikk følger for jordmor. Fikk oppfølging av helsestasjon med psykologhjelp/veiledning sammen med andre som hadde det tøft med nyfødt barn. Så jeg fikk snakket og skrevet meg ut av den verste depresjonen. Det er alfa og omega!!Desverre er det sånn at helsepersonell gjør menneskelig feil og forstår ikke alltid hvor alvorlig situasjonen er for den fødende. Som regel går en fødsel bra, men noen prosent er særlige tilfeller - slik som ditt tilfelle. Forstår følelsen din av å ikke ha blitt hørt. Du burde ha fått en samtale med overjordmor på sykehuset. Det fikk jeg. Der beklaget de veldig at de ikke hadde tatt smertene mine på alvor. Det var et lite plaster på såret. Om du ikke får skikkelig greie på hva som skjedde vil du aldri bli ferdig med opplevelsen din. Så skrik ut - snakk med helsesøster/jordmor/psykolog/fastlege. Viktig dersom du en gang planlegger flere barn!!Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140924112-jeg-trenger-r%C3%A5d-etter-f%C3%B8dselen/#findComment-141242129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makko med to små gutter Skrevet 14. januar 2010 #5 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg fikk heller ikke vekstsjekk selvom magen var så stor at legen ikke lenger kunne tegne den på skjema (jeg var altså ikke bare uten for det grønne/røde område som regnes som normalt, jeg var utenfor HELE boksen!) -Hvis du føler for det kan du sende inn klage til fylkeslegen! - Men det viktigste er kanskje at du får snakket med jm om fødeslen og får den "ut av systemet". Bestill deg time, og si hva du ønsker. Det er en prosess mange har stor nytte av! - En liten gladmelding er at ryggen din kanskje kan bli helt fin! Jeg sleit også med ryggen etter fødsel, gikk til naprapat (en slags "blanding" av fysio og kiropraktor) og det var så enkelt som at noen leddbånd i overgang rygg/rompe var blitt for korte (eller var de stive?). Et par behandligner og noe trening/tøying var jeg tilbake i god gammel form :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140924112-jeg-trenger-r%C3%A5d-etter-f%C3%B8dselen/#findComment-141276259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå