Gå til innhold

Sykemeldt og vet ikke når jeg er klar for arbeidslivet igjen...trenger litt hjelp...

Anbefalte innlegg

Hei. Håper noen kan hjelpe meg med dette;)

Jeg har vert sykemeldt siden februar og vet ikke når jeg er klar til arbeidslivet igjen. Jeg har ikke noen jobb å gå tilbake til da det er nedlagt.

Nå begynner jeg å tenke litt.. har netopp testet positivt etter over et år med prøving, Så termin blir ca 20 juli. Så da begynner vel permisjonen i slutten av juni. De plukker vel ut de 6 beste av de ti siste mnd?? eller?

Om de gjør det skal jeg vel klare å komme innenfor? Fra sept tom juni er det jo 6 mnd. Noen som vet om jeg tenker riktig?

Men om jeg ikke er klar til å kunne jobbe fra mars når sykepengeperioden er over får jeg vel ikke utbetalt noe eller?

Håper noen skjønner hva jeg vil frem til ;)

Fortsetter under...

Jeg skal prøve å svare så oversiktlig og korrekt som mulig ut ifra hva jeg vet...

Permisjon starter 3 uker før termin. Dvs for deg i slutten av juni en gang, ja. Det er mulig det er forskjellig praksis fra kontor til kontor, men såvidt jeg har fått beskjed om så plukker de ut de 6 beste av de 10 siste månedene før permisjon. Det vil si at de på deg ser på slutten av aug 2009- slutten av juni 2010 (sånn ca).

Jeg er litt usikker på om jeg forstår problemstillingen din helt korrekt så jeg svarer litt sånn generelt utifra det jeg vet om deg. Slutten av des-juni er de siste 6 mnd, MEN det betyr ikke at de nødvendigvis tar utgangspunkt i disse.... de kan likegjerne velge en tidligere periode av de siste 10 mnd. Skjønner du hva jeg mener?

Hvis sykepengeperioden din er slutt i mars, og du likevel ikke kommer ut i jobb da, er dermed ikke det krise.... For du har jo fått sykepenger fra aug 2009- mars 2010, og da har du 6 mndr innenfor de 10 siste. Ergo får du foreldrepenger beregnet utifra de mnd du har hatt sykepenger (sykepenger teller som inntekt).

Håper du fikk svar på det du lurte på.

Kan i tillegg legge til at hvis du fremdeles ikke er klar for jobb fra mars fram mot permisjon, så får du mest sannsynlig rehabiliteringspenger fram til permisjon. Dette teller ikke som opptjening, men det spiller ingen rolle for da har du allerede de 6 obligatoriske mnd opptjent.

Og hvis du har fått sykepenger beregnet utfra gammel lønn slik at du kanskje fyller kravene for 1G så kan du ha krav på arbeidsledighetspenger dersom du skulle bli arbeidsløs fra mars og KAN jobbe, men ikke har jobb å gå til. Dette teller som opptjening, dersom du får det. Men det forutsetter jo at du fyller den minimums inntektsgrensa hos NAV.

Konklusjon; uansett så får du foreldrepenger fra juni, slik jeg ser saken din her. Spm blir altså mer hva du eventuelt får fra mars til permisjon i juni....

Håper det gjorde det litt klarere!

Hei;;)

Tusen takk for at du tok deg tiden til å svare meg :)

Hva mener du med at de like gjerne kan velge en tidligere periode av de ti siste mnd? (flau) Jeg trodde kanskje jeg bare akkurat klarer å komme innenfor. I slutten av feb 2010 har jeg vert sykemeldt et år. Så om vi da tar de 10 siste mnd fra permisjonen starter blir det da fra juni 2010 og ned tom sept 2009...eller? Så plukker de ut de 6 beste av de ti siste og da er vi i sept 2009- febru 2010.

Setter veldig pris på at du hjelper meg ;)

Klemmer til deg ;)

Du ligger helt på grensa ifht opptjening på 6 mnd med tanke på sykepenger. Det avhenger faktisk av din maksdato på sykepenger.

Vil råde deg til å ta kontakt med ditt lokale NAV kontor å sjekke opp dette. Du er i en spesiell situasjon med maksdato så nær og i tillegg er det vel lite trolig at du vil komme ut i jobb igjen før termin.

Dette er ingen A4- foreldrepengesak. Jeg jobber med foreldrepenger til daglig og vil ikke ta sjansen på å gi deg noe svar her. Rett og slett fordi det i ditt tilfelle er mange ting som kan avgjøre utfallet.

Ta gjerne med deg råd ifht hva du får av svar her - men om du har opptjeningstid og etter hvilket grunnlag er det bare NAV som kan svare deg på.

Ville uansett tatt kontakt med NAV dersom du tror det er lite trolig at du vil være arbeidsfør ved maksdato på sykepenger. Du skal da mest sannsynlig over på rehabiliteringspenger og fra 1. mars arbeidsavklaringspenger.

Husk at NAV har lang saksbehandlingstid, så dersom du vil slippe å stå uten penger i mars vil jeg råde deg til og ikke vente for lenge.

Lykke til!

Arbeidsavklaringspenger er en ny stønad som kommer fra 1.mars.

Den skal erstatte rehabiliteringspenger, tidsbegrenset uførestønad og attføringspenger.

Arbeidsavklaringspenger skal gi opptjening til foreldrepenger, men man starter opptjening fra 1. mars så jeg vet ikke hvordan det blir med den når du har noe opptjening fra arbeid i forkant.

Annonse

Og husk at dette med å bruke de 6 beste mnd som grunnlag er et gode som KUN de som mottar arbeidsledighetstrygd får.. For alle andre er det lønna når man går ut i permisjon som gjelder - eller et gjennomsnitt over de siste 3/6/9 mnd om man har variabel inntekt...

Takker for svar fra allesammen:)

Har bestilt time til nav så fårr jeg se hva som skjer...har bare lyst å komme meg ut i jobb, men så tenker jeg at det er litt feil å ikke gi beskjed om at jeg er gravid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...