Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Noen mener at er du fadder, overtar du foreldreretten om foreldrene skulle dø.. Jeg mener ikke det, er du fadder har du et visst ansvar for barnet til det er komfirmant. Blandt annet å lede det gjennom troen og noe i den dur.. Hva mener du?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Din største oppgave er å kjøpe de fineste gavene til alle anledninger.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Nei ,man overtar ikke foreldreretten om foreldrene dør ,det er bare en gammel myte . Din oppgave som fadder er og passe på at barnet vokser opp med en kristen tro.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #4 Skrevet 4. november 2009 Din oppgave som fadder er og passe på at barnet vokser opp med en kristen tro. HVIS dette er noe foreldrene ønsker. Og det er slett ingen selvfølge når det gjelder statskirke-medlemmer!!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #5 Skrevet 4. november 2009 Jepp, oppdra barnet i kristen tro. Hvis det er det foreldrene ønsker. Personlig så er min rolle som gudmor mer som en tante som kjøper fine gaver, gir henne ekstra mye oppmerksomhet og følger henne opp, gjennom ulike faser i livet. En utrolig koselig oppgave, og moren hennes er gudmor til gutten min.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #6 Skrevet 4. november 2009 En skulle jo tro at når foreldrene døper barnet så er det FORDI de ønsker at barnet skal oppdras i en kristen tro. Hvorfor ha dåp hvis ikke? Jepp, jeg er en av de som er MOT dåp kun pga tradisjon. Dåp er en religiøs handling som skal tas på alvor... Men du har helt rett aa 07:49, det er dessverre ikke en selvfølge at foreldrene ønsker dette... De som har spurt meg om å være fadder får jammen ta være forberedt på at en barnebibel eller en bok med fortellinger fra bibelen kan bli en gave fra meg ved en eller annen anledning!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 Nei, det var tidligere at de overtok. Jeg mener at det er ekstra familie, adoptere en tante eller onkel. Mener selv at man skal bruke tid i lag med barnet, følge det opp, huske på bursdager og jul. Utrulig mange dårlige faddere, som aldri bryr seg... Tenk godt igjennom hvem du velger.
Gjest Filifjonka Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 Klippet fra kirken.no (og der burde de vite det): "Den døpte skal ha minst to, og høyst seks faddere. Foreldre kan ikke være faddere. Minst to faddere må være til stede ved dåpshandlingen. Det er fint om fadderne har mulighet til regelmessig kontakt og til å være en støtte for både barn og foreldre. Fadderne er ikke alene om sin oppgave. Sammen med hele kirken – spesielt den lokale menighet skal de ”be for barnet, lære ham/henne selv¨å be, og hjelpe ham/henne til å bruke Guds ord og Herrens nattverd”, som det heter i dåpsliturgien. Faddere er noe spesielt Den døpte får ofte et spesielt forhold til fadderne sine. Faddere kan bidra til at dåpsdagen blir feiret som en litt annerledes fødselsdag der en snakker om det som skjedde ved dåpen. For de døpte er det også trygt å vite et det er noen som bryr seg spesielt om dem og ber for dem. Hva en fadder ikke er Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold. "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå