Gå til innhold

Hvorfor er vi i risikogruppa egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir jo nervøs og bekymra av alt rundt svineinfluensaen. Nå som jeg er 4 uker på vei er jeg plutselig i risikogr.? Det var jeg ikke for 3-4 dager siden.

Skjønner at man fra 2. og 3. trimester er mer utsatt siden hjerte og lunger får mer å arbeide med når magen vokser. Men nå og frem til 12-15 uker vil jeg jo legge lite på meg og ikke merke særlig til graviditeten annet enn kvalme og sånt.

Hvorfor er jeg nå dårligere rustet til å takle svineinfluensaen enn for 1 uke siden? Det lurer jeg veldig på assa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Du hører ikke til risikogruppa enda, fordi den er fra vi er 3 mnd på vei.

Jeg har snakket med helsesøster, og ble fortalt at jeg IKKE skal ta sprøyten før jeg er 3 mnd på vei, fordi det kunne være skadelig for spiren. Og hvis man var littegranne usikker på hvor langt du er på vei, så er det best å vente med sprøyten til du er 3 mnd og 14 dager på vei :)

Håper det ga litt oppklaring i saken. Og som sagt, vi her inne i 1.trimester hører ikke til i risikogruppen foreløpig :)

Skrevet

Jo, vi er i risikogr. det står på pandemi.no. Så da må jo det stemme. Det er bare at vi ikke kan vaksinere oss før etter 12 uke ja.

Skrevet

vel, det er hvertfall det de opplyser på tv når de ramser opp de i risikogruppene.. at det er etter 12 uker. Men uansett, mener at det har noe med immunforsvaret vårt som gravide å gjøre eller noe sånt. Tror i første omgang at det hvertfall ikke har noe med vekt å gjøre.

Skrevet

Det at de sier gravide etter uke 12 er vel i forbindelse med hvilke risikogrupper som er prioritert i vaksinekøen. Siden vi ikke skal vaksineres i 1. trimester, bortsett fra i spesielle tilfeller, er vel pga risikoen for fosterskade, ikke fordi vi ikke er i risiko for komplikasjoner. Dette står på pandemi.no:

Endringer i immunforsvaret hos gravide er trolig hovedforklaringen på den økte risikoen gravide har ved influensasykdom. I siste del av svangerskapet bidrar trolig også fysiologiske forandringer som økt belastning på hjertet (økt hjertefrekvens og slagvolum) økt oksygenbehov og nedsatt lungekapasitet til at gravide er ekstra utsatt (3).

Leste ett eller annet sted at risikoen for alvorlige komplikasjoner ser ut til å stige med svangerskapslengden, men det nedsatte immunforsvaret slår vel inn tidlig i svangerskapet.

Skrevet

Beklager fryktelig dårlig ordlegging...

Skrevet

Ja, det høres mer troverdig ut. Men det er ganske kjedelig å tenke på, prøver å la være men blir jo minnet på dette hver gang jeg skrur på tven eller leser en avis. Tror jeg må begynne med noe helt annet, strikke eller noe, så jeg slipper å vite noe som helst:) Hadde vi bare rukket å få vaksine før vi ble gravide så hadde alt vært toppers:/

Skrevet

Vi i første trimester er ikke i risikogruppa fordi immunforsvaret vårt foreløpig er helt normal. Utover i svangerskapet svekkes immunforsvaret gradvis slik at kroppen ikke skal oppfatte fosteret som fremmed og støte det bort.

Skrevet

Ikke sant? Teller ned til vaksina kan settes, og krysser fingrene for at det går bra for alle!

Skrevet

Jeg har til nå snakket med fire leger som har sagt at også gravide i 1. trimester er i risikogruppen. Mulig de helgarderer, siden det fortsatt er noe usikkerhet, men helgardering er i alle fall bedre enn å ta risikoer. Det må jo være en grunn til at de sier at familier til gravide i 1. trimester og spedbarn under 6 mnd skal prioriteres etter at de andre risikogruppene er vaksinert.

Skrevet

Fant ingen andre tråder å legge ut mine bekymringer på, så det måtte bli denne. Jeg er så utrolig frustrert over alt dette hysteriet rundt svineinflu. Jeg tror immunforsvaret blir nedsatt allerede tidlig i 1.trimester. Jeg er nå 6+2 uker på vei og er ufattelig kvalm, slapp og trøtt. Det kjennes ut som kroppen er i ulage på ett vis, og jeg klarer ikke skille helt mellom hva som er grunnet graviditeten og hva som er grunnet en evt. svineinfluensa eller annen sykdom. Mange vil sikkert si at det er grunnet graviditet, og det skjønner jeg. Men jeg er LIVREDD denne svineinfluensaen, i og med at det er så nytt (lite forsket på) og at det da kan skade den lille i magen så tidlig som nå. Leser i db at mange kan ha dette uten særlige symptomer. Er det noen som vet om det er farlig for den lille spiren i magen min hvis jeg evt. har svineinfluensa uten særlige symptomer? Blir veldig glad for svar.

Skrevet

Hei

Høy feber er vel noe av det skumleste for spiren. Jeg tror også det er lurt å ikke bekymre seg for mye. Stress er heller ikke bra. Det er jo først og fremst komplikasjoner hos mor de er redde for i forbindelse med nedsatt immunforsvar og lungekapasitet (senere i svangerskapet).

Husk på at folk dør av vanli influensa også. Det er nok litt vel hauset opp. I Danmark er det ikke så stor sak.

Skrevet

eg har svineinfluensa og ikkje noe kjekt i det hele..:( er så vanvittig dårlig og redd for spiren min.. men krysser fingrene for at alt går bra her... eg nok mye som er farlig når en er gravid så me må nok bare sjangse på at alt går bra.. svineinfluensa eller noe annet.. en vet aldri...

Skrevet

Vi er IKKE i risikogruppa i første trimester. Legene er altfor usikre og helgarderer. Vi har hatt en lang historie med lege / legevakt / helsestasjon / svineinfluensatelefon runde her i huset siste uka, og senest i dag var jeg i kontakt med folkehelseinstituttet i forhold til at informasjonen til oss gravide i første trimester altfor dårlig. De bekrefter; vi er IKKE i risikogruppa på grunn av, som tidligere nevnt ovenfor, vårt imunforsvar fungerer like bra som hos "vanlige" folk, men svekkes utover i svangerskapet. Vi bør derimot ikke ta vaksinen fordi alle de viktige organene dannes hos den lille i disse ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...