Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 noen som vet hvordan en vaksine fungerer? fungerer den slik at man ikke blir mottakelig for viruset? Eller vi man fortsatt få i seg viruset, men kroppens immunforsvar klarer å bekjempe det?? det jeg lurer på er: hvis jeg tar vaksinen og sambo ikke.. kan jeg da fortsatt være bærer av viruset og overføre viruset til han.. slik at han blir smittet og blir syk??
Småtorsk Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Ok, kjapp og forenkla forklaring etter hva jeg husker: Du har sikkert hørt om immunforsvaret. Det er det systemet i kroppen din som forsvarer kroppen din mot sykdom, ved å angripe og drepe virus. Immunforsvaret blir bedre og bedre til å slåss mot sykdommen hvis det får trent seg litt. Derfor er det sånn med mange sykdommer at man bare kan få dem en gang, etterpå blir man immun. Det er fordi imunforsvaret "kjenner fienden" og kan kverke den med en gang. Når man vaksinerer, sprøyter man døde eller halvdøde virus inn i kroppen din. Da får immunforsvaret trent seg, uten at du blir ordentlig sjuk. Etterpå er du beskytta/immun. Du kan forøvrig ikke smitte andre når vaksinen har effekt hos deg, i følge FHI.
Småtorsk Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Ups, den forklaringa ble mye mer patroniserende i formen en den hørtes ut i hodet mitt. Beklager!
Tante Bassa Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Synes det var en flott forklaring jeg, Småtorsk :-)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #5 Skrevet 4. november 2009 Hei, og takk for svar! men jeg skjønner fortsatt ikke helt.. For hvis vaksinen "trener" opp immunforsvaret til å takle sykdommen, så får man vel fortsatt viruset i seg?? Og da kan man vel i teorien smitte andre, selv om man ikke blir syk selv? med mindre immunforsvaret uskadeliggjør viruset på en eller annen måte??
Småtorsk Skrevet 4. november 2009 #6 Skrevet 4. november 2009 Det jeg går ut fra at skjer, er at ditt trente immunforsvar kverker viruset så fort at det ikke rekker å formere seg. Dermed får du bare en forsvinnende liten, og også raskt dau, menge virus i kroppen. Om noen nyser på deg, f.eks. får du bare den dosen virus som er i nyset, og den drepes kjapt og blir ikke fler. Derfor får du ikke nok levende virus i deg til at du utgjør noen smittefare. Dette er hva jeg går ut fra at er forklaringa på at du ikke er smittefarlig, jeg veit strengt tatt ikke. Om det er noen med mer peiling, så gi gjerne svar! Det jeg faktis veit, er at FHI opplyser om at man IKKE kan smitte etter å ha blitt vaksinert. Så da så!;-)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 Så når du har fått vaksinen, og det kommer en med viruset og nyser på deg. Så vil da immunforsvaret drepe de ganske kjapp, slik at de ikke rekker å formerer seg? På den måten vil da viruset dø ut, så da kan du ikke smitte andre. Jeg er med.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 Google is your friend, my friend http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=678&Itemid=106 http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreldre_og_barn/Vaksiner-/ http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4492: 1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68717::1:6043:1:::0:0
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 de linkene svarer ikke på spørsmålet da.. kan en som er vaksinert fortsatt være bærer av viruset og smitte andre som ikke er vaksinert?
Underveis --> Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Nei. Som sagt over, så vil ikke viruset rekke å formere seg og skille ut nye virus, som igjen kan smitte andre mennesker. Immunforsvaret har hukommelsesceller som "husker" hvilke fremmede celler (dvs virus og bakterier) som den har truffet på før. Dermed kan den hente frem hvite blodceller som er spesiallaget for akkurat denne infeksjonen raskt. Hele denne kjeden for å danne disse spesialdesignede cellene i kroppen vår settes i gang ved vaksinen. Som tilleggsinfo kan jeg nevne at væsken/skvalen/adjuvansen er laget slik at den er irriterende for kroppen. Dette gjør at masse celler fra immunforsvaret kommer ilende og dermed tar de opp viruset fra vaksinen fortere, og i større mengder, noe som gir en mer effektiv beskyttelse senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå