Gå til innhold

Kan jeg amme fra kun ett bryst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår at dette er mulig...med tanke på de som har tvillinger/trillinger:-) men hvis jeg gjør det, så blir sikkert brystene forskjellige? Vil dette vare for alltid etterpå? Noen som har gjort dette og kan komme med sin erfaring?

Problemet er at lillemann på 4 uker, ikke vil ha den ene puppen (den er innovervendt), jeg pumper derfor denne siden, og gir han det på flaske...Men produksjonen der er mindre enn på den "gode" puppen.. og noen ganger trenger han ikke flaske, men blir mett av denne..

Har prøvd å gi han den innovervendte mange ganger, men ender med at den blir kjempeSÅR (au!!) fordi når den blir dratt ut er den lys rosa og lite herdet hvis du skjønner....Ikke vil han ta den med skjold på heller:-(

Det hadde vært deilig å slippe vasking, koking, flasking og alt på natten (han sover generelt lite og jeg er nokså sliten..)

Noen gode råd om hvordan jeg kan fikse dette???

Skulle gjerne ammet fra fra ett bryst.............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brystene blir skjeve i ammeperioden, men trodde det gikk tilbake etterpå?

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jenta mi er 4 uker, og jeg har gitt opp den ene puppen. Får stygge sår med en gang jeg bruker den, så denne pumper jeg 1-2 ganger om dagen. Ammer for harde livet på den "gode" puppen, og gir litt tillegg + mm fra pumpingen hvis hun ikke blir mett. Målet er å klare å fullamme på den ene puppen for å slippe så mye styr. I natt var hun faktisk fornøyd og sov lenge etter bare den ene puppen, så det går fremover :-)

Jeg tror puppene går seg til litt etter amming, men det kan kanskje bli litt forskjell på dem? Tenker ikke så mye på det egentlig. Tar det som det kommer.

Hadde vært fint å høre andres meninger og erfaringer om å fullamme på èn pupp. Er det gjennomførbart? Vil jo ha en mett og fornøyd baby.

Skrevet

Hei HI her!

Jeg gjør akkurat det samme som deg nå, er som å lese om meg selv...:-)

Jeg pumper ca 3 ganger i døgnet på den "dumme" puppen, og prøver å øke produksjonen så godt jeg kan på den gode, og faktisk veldig ofte er han mett av bare den.-)

Jeg skrev en e-mail til ammehjelpn ang dette, og fikk svar av en jordmor, som jobber med nettopp slike probl på poliklinikk, og hun skrev at man absolutt kan amme fra ett bryst.-) hun mente vi var født med to stk for å ha ekstra lagring...Barnet regulerer mengden på brystet sitt uansett..

Egentlig hadde jeg håpet å slutte å pumpe på den dårlige puppen, men det er myyye melk der, og det er veldig sprengt når jeg først pumper...vet noen om jeg ikke bør tømme brystet? eller bør jeg pumpe bare det verste hvis jeg vil få ned produksjonen?

HI

Skrevet

Jeg har også en "dum" pupp. Har hele tiden tilbydt, og den har vært i bruk hele tiden, men med mindre produksjon enn den "gode" puppen. Den er heldigvis ikke sår nå, men det tok med nesten 5 mnd før den ikke var vond lenger..

Hs sa at jeg burde amme annenhver gang på den for å minke mengden (hadde planer om å kutte den ut etter ca 4 mnd).

Anbefaler deg å ikke tømme den helt, men bare pumpe vekk sprenget. Tømmer du den helt så er jo etterspørselen der likevel. Jo mer du tømmer den, jo mer produserer kroppen.

Nå er ikke Lillegutt så glad i noen av puppene, så nå synger det nok på siste verset her er jeg redd...

Skrevet

Jeg hadde også innovervendte brystvorter forresten, og det gikk seg til etterhvert. Jeg prukte pumpe for å pumpe vorten ut, og så koblet jeg baby på når den var ute. Har du prøvd det? Funket som bare det her. :)

Skrevet

Takk for tipset blomsterpiken, men ja jeg har prøvd å pumpe den ut, men den forsvinner inn igjen veldig fort, så det ender med at gullet bare leter og leter og blir kjempe sint......:-O

Men min førstemann tok den etter et par mnd så vi får se denne gangen også, pumper innimellom nå, og merker at produksjonen har gått litt ned, og det er bra...får bare øke det opp igjen om nødvendig...

HI

• 3 uker senere...
Skrevet

Eg har også amma berre på det eine. No er snella 5 mnd, og har hatt nok heile vegen! Den "dumme" puppen sette eg raskt ut av produksjon, og ha har klart seg med eitt bryst. Naturen har nok tenkt på dette! :-D Mine er kjempeulike uavhengig av amming, og har vore det sidan puberteten. No ser eg heilt skeiv ut, men det drit eg i. Viktigaste er at eg får til amminga!

Skrevet

Godt å høre at det kan gå fint:-)

Du er utrolig flink som har fortsatt å amme på bare den ene!! Superbra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...