Julle&LilleBus Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Synes gutten min på 5 1/2 mnd har tissa så gult de siste dagene.. Før hadde tisset bare et hint av gulfarge. (Hehe, eller hvordan man nå skal beskrive det! =) ) Er ikke det sånn det kan bli om de ikke får i seg nok væske? Trodde han får i seg nok. Han drikker ca. 650ml mme i døgnet + to porsjoner grøt basert på tilsammen 200 ml vann Andre årsaker til gult tiss?
Gjest Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Kan jo være han får litt for lite væse i seg. Hvor mye vann drikker han til grøten da?
Julle&LilleBus Skrevet 3. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2009 Ja, kan jo være det. Han drikker ikke vann til grøten. Har ikke fått han til å drikke vann siden i sommer da det var så varmt
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Hei! Vår gutt 5 mnd får ikke i seg mer mat og drikke en din baby. Vår gutt er ca 8 kg. Jeg har ikke sett at han har gul urin, men han har helt grønn bæsj. Lurer veldig på hva det kommer av. (kan det være NAN?) Jeg gir ca 1 dl fruktpure i tillegg til grøt og melk.Jeg har lest at de bør ha 12-15% væske (inkl grøten) i forhold til vekta si, men det får ikke jeg i min baby. Forresten, du kan også se det på om gutten din har mange våte bleier, eller om de er nokså tørre i løpet av et døgn. Masse våte bleier = nok væske. Lite våte bleier ==> prøv å gi mer drikke. Hvis du ikke opplever dette endrer seg kontakt HS eller lege.
Gjest Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Da ville jeg øvd på dette, han bør absolutt få vann når han spiser grøt. Jeg har brukt lang tid på å venne mine to eldste til å drikke vann, over 2 mnd på ene, men det gikk til slutt. Gi på skje i starten. 1 skje grøt, en skje vann osv. Blir nok garantert spyttet ut, kanskje i flere uker. Når vannet på skjen ikke blir spyttet ut lenger, kan du prøve med tutekopp, sikkert mye samme prosedyre der (spytte ut det meste), men til slutt vil han nok drikke det selv om det tar tid. Man får veldig mye igjen for å venne bababyn til å like vann, selv om det er frusterende og tidkrevende dersom de absolutt ikke liker det i starten.
Julle&LilleBus Skrevet 3. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2009 Takk for svar begge to! Alva: Ja, jeg må nok gå hardere inn for å få ham til å drikke vann igjen! Det er så absolutt det beste. Kjøpte meg en tutekopp fra Mam som jeg har prøvd å gi ham vann på. Men han bare biter/gnager på tuten, den er liksom litt for hard og stor. Har ikke så lyst å gi vann på flaske (ville liksom venne han til tutekopp på den fronten), men kan jo prøve dette også oftere. Eller bruke skjei om så! Lissi: Ok. Ja, gutten min er også 8kg (for 2 uker siden). Han har av og til litt grønnaktig bæsj han også, vet ikke hva det kommer av jeg heller. Er vel bare sånn! Min får også litt fruktpuré evt litt middag, så ser ut til at de er ganske like da, på mat og drikke Angående våte bleier så har han tiss i bleia hver gang jeg bytter på ham. Og det er ca 4-5 ganger i døgnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå