Gå til innhold

Hei damer! Hvor store er sjansene egentlig?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har samleie 1-2 dager før el, er sjansene 25% sånn cirkus da? Hvorfor er ikke prosenten høyere hvis man har samleie rundt el? Jeg har to barn og vet jeg blir lett gravid, øker dette min prosent.. ? Eller er den 25% basert på at alt faktisk klaffer, MEN ingenting skjer likevel?..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg TROR (er ikke helt sikker) at man sier kun 25% sjanse for graviditet til tross for at alt ligger til rette for det, er fordi mange befruktede egg går til grunne og blir til en spontanabort før man i det hele tatt oppdager at man er gravid, og derfor bare ender ut i en litt sen menstruasjon... dette skjer jo da som oftest før 5. uke.. Siterer fra en link jeg fant om dette:

Litt statistikk

Ifølge en gynekolog på St.Olavs, ender 90% av alle svangerskap i en ufrivillig abort. De aller fleste av disse skjer før forventa mens så kvinnen vil aldri forstå at hun har vært gravid

Etter 4. uke (dvs etter forventa mens) er det fortsatt 50 % sjanse for at det kan gå galt. De fleste av disse skjer svært tidlig, og ville før de supersensitive hjemmetestenes tid blitt forklart med at mensen var litt sen av en eller annen grunn. (stress, sykdom og vekttap f.eks)

Det fins MANGE ulike statistikker på hvor mange svangerskap som ender i ufrivillige aborter. De spriker mye, men alle er enige om at mange svangerskap går til grunne i de første 2-3 ukene etter befruktning, og har du kommet det forbi uke 12, så er sjansen god for at dette går bra.

Skrevet

så vidt jeg forstår da så regner man spontanabortrisiko (som vel er ca 10 %) fra etter IKM..altså etter man har fått bekreftet at man er gravid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...