Gå til innhold

Amming og kosthold / mageknip =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dytter opp denne, fra et tidligere innlegg her inne- mye bra info om kosthold ved amming=)

Ammende kan stort sett spise hva de vil. Drikke er imidlertid en annen skål.

Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt.

– Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing.

Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken.

- Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost.

– Bør man styre unna disse matvarene når man ammer?

– Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming.

– Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett?

– Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing.

Ammende trenger heller ikke bekymre seg for at maten de spiser kan fremprovosere allergi hos barnet.

– Bare i familier med mye ekstrem allergi gir man en sjelden gang kost-restriksjoner, og da helst i samarbeid med allergolog. Men det skal mye til, sier Gro Nylander"

Hentet fra http://www.klikk.no/foreldre/baby/article276098.ece

Videre:

"Det er ingen holdepunkter for at barnet får kolikksmerter hvis du spiser mat som er gassdannende. Verken fiber eller gass opptas fra tarmen din eller går over i melken, selv om det kan volde deg ubehag. Utover i ammeperioden vil de fleste oppleve at de trygt kan spise hva de vil av frukt og grønnsaker uten at det gir barnet mageknip."

"Sjokolade kan, i motsetning til sitt rykte, som oftest spises i moderate mengder uten at det forårsaker kolikk, diaré eller forstoppelse hos barnet".

Hentet fra http://www.babyverden.no/templates/Article____4419.aspx (anbefaler å lese hele artikkelen, for å se utsagnene i sin rette kontekst+ mye nyttig info=)

Babyer har endel mageknip, sånn er d bare, og som Gro Nylander og andre eksperter sier; som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men umodent tarmsystem! Så spis og kos dere, jenter; bon apetit ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som er greit å vite!

Husker jeg var helt "hysterisk" på det der i begynnelsen. Jeg turte ikke spise noenting nesten! Heller ikke smågodt!! Ikke engang noen som hadde advart meg mot det..=) Følte jeg spiste brød med kjipt pålegg på i eninga..

Men slappa litt mer av etter et par-tre uker.. og etterhvert tenkte jeg ikke over det i det hele tatt! I sommer spiste jeg både jordbær, reker, sjølplukka blåskjell osv osv. Og det viste seg at mini'n har tålt alt jeg har putta i meg

(bortsett fra kålrotstappa jeg putta i meg på barselhotellet (!) dagen vi dro hjem fra sykehuset.. Det var ei koselig første-natt hjemme du..)

Så nesten bedre å gå andre veien, altså ikke tenke så mye over hva man spiser, og så heller ta det om det skulle vise seg å komme reaksjoner hos barnet!

Skrevet

helt enig- jeg tror mange har en tendens til å tolke magevondt som en reaksjon på noe man har spist, nettopp fordi det er så mange uriktige myter ute og går om dette. Og det er jo ganske vanskelig å finne ut akkurat hva som utløste magevondten også, i og med at det kan være tilfeldig og skyldes helt andre ting enn hva man spiste den dagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...