Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Konemor og jeg har tenkt å starte prosessen med AID ganske snart nå. Jeg har en henvisning til gynekolog for videre utredning, men etter en kjip opplevelse hos min tydeligvis homofobe fastlege gruer jeg meg litt til å møte resten av helsevesenet som lesbisk med barneønske.

Vi bor i Bergen, så det hadde vært mest praktisk for oss å bruke fertilitetsklinikken i Haugesund. Er det andre lesbiske par som har vært der og kan fortelle litt om hvordan møtet med dem var?

Hvor lang var ventetiden på å komme inn til samtale hos dem, og hvor lenge måtte dere vente før dere hadde første forsøk?

Fortsetter under...

Hei.

Vi fikk henvisning til Haugesund i januar og ble kalt inn til samtale i mai. Dette gjaldt ivf, tenker nok det går raskere når dere skal ha aid. Vi ble møtt av en fantastisk overlege og hyggelige sykepleiere. Møtte overhode ingen fordommer fra noen av de vi var i kontakt med, så tror dere bare kan slappe av i forhold til det.

Vi er enda ikke i gang med forsøk, men det er fordi vi skal bruke donor fra Danmark og venter på en avtale med spermbanken der. Hadde vært i gang like etter samtalen hadde det ikke vært for det.

Lykke til!

Veldig kjekt å høre at de er profesjonelle og greie der!

Akkurat nå virker det som den største bøygen faktisk er å få en time hos gynekolog, slik at vi kan få sendt en henvisning til assistert befruktning i det hele tatt!

Å, alt tar så lang tid!

Annonse

Vet du om de har avklart mer hvilken avtale de skal ha? Jeg sendte mail til Haugesund i september, da kunne de ikke svare for de holdt fremdeles på å forhandle frem en avtale. Vi håper på å kunne få flere barn med samme donor, derfor kan vi ikke bruke Haugesund dersom de ikke kan hjelpe oss med dette. Vi vil betale for alle strående å ha dem til neste barn, enten at de oppbevares i Danmark eller Haugesund.

Tusen takk for svar!

Tror en fastlege kan henvise dere også, tenkte hvis det er lettere for dere å finne en grei fastlege der dere bor enn en gynekolog. Ville hvertfall byttet fastlege når den dere har ikke støtter dere. Helt avgjørende med god omsorg fra fastlegen også, bare tenk om du trenger sykmelding under behandlingen osv, en homofob vil jeg tro er mindre fleksibel. Hvor i landet bor dere?

Sorry, så at det stod Bergen, gikk litt raskt. Hvis dere vil kan dere jo benytte Hausken til selve undersøkelsen/utredningen, tror de gjør sånt selv om dere skal behandles annet sted. Han er homovennlig.

Hei MieM.

Nei helt hvilken avtale de skal ha vet jeg ikke noe om, men har drevet og ringt med 2-3 ukers mellomrom siden august for å høre om ikke avtalen er i boks snart (ettersom det er det eneste vi venter på for å komme i gang) og har nå fått tilbakemelding på at de forventer den vil være klar over nyttår. Eller avtalen er i grunnen i boks, det er bare signering i et eller annet departement som må på plass, og slikt tar jo tid...

Jeg vet forøvrig at man kan reservere sperm for søskenforsøk hos banken i DK, og ser ikke noen grunn til at ikke Haugesund skal kunne være behjelpelig med dette. Uten at jeg skal påstå noe helt sikkert. Men for oss har de iallefall vært veldig hjelpsomme.

Annonse

Er Hausken en lege, eller en klinikk? Har aldri hørt dette navnet før.

Jeg så at du skrev at fastlegen også kan henvise til Haugesund - men jeg trodde det var en del undersøkelser man måtte ha for å være sikker på at man treffer riktig dag i syklusen? Er dette også ting som fastlegen kan gjøre?

Jeg sliter også med å finne en gynekolog i Bergen. Så langt har jeg fått beskjed om at jeg tidligst kan komme til i februar (hos begge de to som ligger på Nesttun). Men jeg skal fortsette ringerunden min og kan gi en lyd her om hva jeg finner ut.

Jeg har nå bestilt tid på Volvat i Bergen, ringte i dag og har fått time midt i desember, De hadde flere timer i desember også. Blir litt dyrere, men det får bare være. De kunne henvise til Haugesund, det var visst ikke noe problem. Så jeg satser på at det blir bra :-)

Hei, et en stund siden vi ble henvist men mener å huske at det er en del blodprøver som fastlegen kan ta og selve sykehuset kan vel ta deler av utredningen. Men godt mulig jeg husker feil altså. Hør med Haugesund, de kan sikkert hjelpe uansett med råd om hva som kan gjøres hvor :)

Hei, et en stund siden vi ble henvist men mener å huske at det er en del blodprøver som fastlegen kan ta og selve sykehuset kan vel ta deler av utredningen. Men godt mulig jeg husker feil altså. Hør med Haugesund, de kan sikkert hjelpe uansett med råd om hva som kan gjøres hvor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...