Gå til innhold

Telemark ski, noen gode anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvor du foretrekker å kjøre. Skal du bruke de kun i preparerte bakker eller skal du ha frikjøringsski til løssnø, skal du bruke de på topptur også? Jeg har Dynastar Legend til bakkebruk, de er relativt korte, utrolig lettkjørte og lekne. Til frikjøring i pudder har jeg K2 fat luv, noe av det breieste du får til jenter. De flyter utrolig godt, og kjører omtrent av seg selv. Fantastiske pudderski! På topptur bruker jeg Dynastarene, men de er relativt tunge, så helt optimalt er det ikke.

Men ski er utrolig individuelt, jeg som er liten og lett foretrekker nok helt andre ski enn en som er lengre og tyngre. Jeg ville tatt en tur til en sportsbutikk som hadde god greie på ski og fått hjelp der, Oslo sportslager hvis du bor i Oslo eller Platou sport hvis du bor på vestlandet er absolutt å anbefale. (Resten av landet har jeg ikke noversikt over butikker med god peil på ski, men gulesider har sikkert noen lure "tips"). Det har skjedd enormt mye på utstyrsfronten de siste årene, og teknikken har endret seg noe fra "gamle dager" da skiene var lengre og smalere, så bli ikke overrasket om du kløner litt i begynnelsen, dersom det er en stund siden sist, men det kommer fort:)

Anbefaler deg å styre unna rottefella når det kommer til bindinger, og spesielt ntn (nye systemet til Rottefella). NtN er i teorien et supert system, men de er stive, og trenger et par justeringer før de er så gode som de påstås å være. Om du er liten er de uansett ikke å anbefale, da de rett og slett ikke er laget for små, lette kjørere. Rottefella er også mindre slitesterke enn andre merker, dersom noen får problemer med bindingen når vi er på tur kan du banne på at det er en rottefella:) Crispi støvler er også stive, jeg ville gått for Scarpa støvler og G3 evt black diamond bindinger.

Lykke til, og velkommen tilbake:)

Free your heel and your mind will follow...

Flott! Takk for godt svar!!!

Jeg kommer nok til å stå mest i bakke nå i starten, så da vil en bakkeski være mest aktuell i første omgang.

Jeg har noen gode Scarpastøvler, så det er egentlig bare ski jeg trenger.

Tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...