Gå til innhold

Sopp - Trøske - Noen råd, og et par spørsmål... Ammehjelpere? Andre med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet litt og fant dette i en gammel tråd på et forum, tror dette er skrevet i 2003 så mye er sikkert foreldet?? Men uansett så stod det mye bra, så jeg limer det inn... Nedenfor har jeg noen spørsmål til noen som har litt oppdatert info! Setter pris på om noen kan svare meg:)

http://forum.nybaktmamma.com/amming-og-flaske-f8/tips-vedrorende-sopp-pa-brystvortene-61944/

Jeg har samlet sammen en del råd og vink vedrørende sopp på brystvortene fordi dette er noe mange sliter med.

Sopp oppdages som regel ved at brystvortene blir såre og vonde, at det gjør spesielt vondt når barnet legges til og noen ganger ved sår og sprekker i brystvortene. Hvis barnet også er angrepet sees dette som et hvitt belegg i munnen.

Sopp må behandles og de fleste medikamenter er reseptbelagte. Jeg vet at noen bruker Canesten som kan kjøpes reseptfritt, men da må man vaske brystvorten godt før barnet legges til for Canesten skal ikke svelges. Ofte har barnet også fått sopp og da trenger begge behandling.

Det vanlige er å gi Mycostatin, krem til mor og miksture til barnet. I tillegg kan mor få Diflucan tabletter hvis hun har fått stikningene som stråler innover når barnet legges til. Det betyr at soppen har kommet inn i brystet og ikke bare er på huden og da kan det hende at det ikke holder med salven. Den dreper kun den soppen som den kommer i direkte kontakt med. Du bør merke bedring i løpet av 48 timer etter at du begynte å smøre deg. Kuren skal vare i 4 uker og du bør smøre etter hver amming.

Det er viktig at alt som kommer i kontakt med soppen vaskes godt. Soppen kan ikke drepes ved frysing, og dør først ved vask på minst 60grader. Du kan klippe opp endel gulpekluter for eksempel og bruke dem som innlegg i bh'en, for i utgangspunktet skal vanlige ammeinnlegg unngås.

Ullinnlegg lager et varmt og fuktig miljø (hvis du lekker eller svetter litt) som soppen stortrives i og jeg har lest at soppen også stortrives i papiret. Innleggene bør byttes etter hver amming og bh'en bør vaskes på 60 grader hver dag. Denne anbefalingen er for dem som virkelig sliter. Selv brukte jeg papirinnlegg og skiftet etter hver amming og jeg ble kvitt soppen. Det er bedre å gå for denne kjempestrikte linja hvis det ikke gir seg.

Hvis du er angrepet er det best at barnet også behandles eller i hvert fall sjekkes ellers kan du risikere at dere smitter hverandre frem og tilbake og at dere aldri blir kvitt problemet. Vanlig dosering til barn er en ml mikstur fire ganger om dagen. Smokker og evnt. flaskesmokker bør kokes og leker bør vaskes godt.

Vær flink til å vaske deg på hendene både før og etter at du har tatt på soppen. Husk at det er veldig smittsomt, og kan f.eks smitte til skrittet. Bruk helst tørkepapir til å tørke deg med. Hånklær skal vaskes etter 1 gangs bruk.

Du kan kjøpe melkesyretabletter i helsekostbutikk. Dette skal hjelpe kroppen til å bekjempe soppen selv. Det kan også hjelpe å kutte ned på søtsaker. Man kan også kutte ut gjær. Når immunforsvaret er dårlig, så kan det blusse opp igjen (derfor er det lurt med melkesyretablettene).

Når det gjelder Diflucan tablettene så vil enkelte allmennpraktiserende si at disse ikke kan tas når mor ammer og at melka evnt. må pumpes ut og kastes. Ved Nasjonalt ammesenter, som holder til på Rikshospitalet i Oslo er de ikke enige i dette. Elisabeth Tufte (kollega til Gro Nylander som altså også jobber der) mente det ikke gjorde noe om barnet fikk i seg virkestoffer, for da ble de kvitt sin sopp også. De på nasjonalt ammesenter har jo brukt disse tablettene på mange etterhvert, så de har nok god erfaring på at det er trygt.

Det går forresten an for alle å ringe dit og få hjelp, men for læringens skyld ønsker de at det er helsesøstre som ringer på vegne av den som sliter. På denne måten lærer helsesøsteren noe nytt, som kan komme andre i nærmiljøet til gode. Nummeret til Nasjonalt ammesenter er 23 07 54 00.

Et annet sted der det er mulig å få hjelp er på Ammepolikliniken på Aker: tlf. 22 89 43 26 (8.30-9.00 og 12.00-13.00), hvis du skulle ha lyst til å snakke med dem.

Et annet tips er krystallfiolett. En sterk blå/lilla-oppløsning som kjøpes reseptfritt på apoteket. Hele aerola og vorte skal pensles med en q-tip 3-4 ganger daglig i 3-4 dager. Dette er uttørkende, og blir ofte brukt til å bade barn med atopisk eksem i (uttynnet da). Du kan amme med dette på, men da blir barnet veldig blå i munnen. Jeg ville nok ha vasket/skylt av så mye som mulig først. Men kun på grunn av fargen, for det er ikke noe farlig å få i seg. På ammepoliklinikken på Aker har de god erfaring med dette.

Hvis du er veldig plaget og disse rådene ikke hjelper kan det tenkes at du har mer enn sopp eller noe annet enn sopp. Det kan også være en infeksjon i brystet, men fordi du må til lege for å få de medikamentene som er reseptbelagt vil nok sprekker og sår undersøkes for dette. Er det ikke blitt gjort, burde du ta kontakt igjen med legen.

Det var linken, så til det jeg lurer på. Diflucan, aldri hørt om dette jeg, og jeg hadde sopp sist jeg ammet, da pga at to antibiotikakurer pga brystbetennelse. Dette er 15 mnd siden,

Nå fikk gutten min trøske etter mindre enn to uker, det hører med at han fikk sepsisbehandling i to døgn, så kan være pga dette. Men jeg er litt redd for at jeg kanskje kan ha hatt dette hele tiden?

Jeg prøvd med Mycostatin til han, og Canesten til meg, ingen virkning. Har holdt på i over ei uke.. Mener jeg burde kjent en bedring nå? Også har jeg disse voldsomme smertene som kommer ved ammestart, og av og til når utdrivingen påvirkes (tror jeg da), for det kommer når det er lenge siden jeg har ammet, og bøyer meg fremover eller bare ser eller tenker babytanker... Det kjennes ut som denne ståltråden som trekker gjennom melkegangene, eller kanskje litt som at en klump eller ball prøver å presse seg gjennom ganger som er myyyee mindre...

Er dette soppen som er inni brystet? Og er det da tilfelle at den behandlingen jeg gjør ikke virker og at jeg trenger Diflucan??

Dette står det jo skrevet at man ikke skal bruke ved amming, men som innlegget på den linken sier, at det er ufarlig..

Hva gjør jeg? Jeg blir jo tydligvis ikke kvitt soppen? Iom jeg har disse smertene, var ikke sår sist gang, og har ikke vært det nå, så det kan liksom ikke være så mye annet? Noen som kan hjelpe meg?

Ja, dette ble fryketelig langt.. Håper noen fortsatt henger med....

Skrevet

Harnøyaktig samme problem som deg, men jeg hadde såre brystvorter som utgangspunkt. Fikk så sprengte bryster og brystbetennelse i tillegg. Har nå gått ferdig antibiotikakuren for betennelsen forrige uke, da jeg har disse strålelignende følelsene og stikningene i brystet, har vi valgt å behandle meg for sopp også samt barnet. Mycostatin og canesten til meg. Ene brystet er mye bedre, det andre derimot sliter jeg fortsatt med. Det kan verke i puppen lenge etter amming. Har faktisk våknet om natten av at det "stråler/varmer/svir" i puppen, især da i brystvorten.

Når denne dagen er omme har jeg smurt på canesten og brukt mycostatin på den lille i 2 uker, så skal jeg altså fortsette 3 dager heter det. Barnet har ikke noe trøske i munnen, men vi valgte å behandle henne også i tilfelle det var i startsfasen og/ eller for å unngå at det skulle oppstå.

Lurer også fælt på disse tablettene nå, fordi nå har jeg virkelig fulgt alle råd med å vaske hender, bytte klær, sengeklær, bh'er etc. ! Alikevel er det ingen tvil om at soppen er der enda (dersom det nå er sopp jeg har da).

*fortvilet*

Skrevet

Jeg ringte ammehjelperne på Ahus og pratet med de nå, de mente at dette ikke behøvde å være sopp. At mange har det slik når man ammer, at vi burde ta en bakteriell melkeprøve hos legen som legen da skal få sjekket for sopp. Eneste måten å finne ut av det på. Og dersom behandlingen ikke har forbedret noe på 2 uker, så er det nesten helt sikkert ikke sopp mente de. Men derimot kanskje vanlige ammesmerter som noen desverre opplever sa hun.

Så jeg skal bestille meg time og få konstatert sopp før jeg nå fortsetter behandling. Håper du finner ut av det også :)

Skrevet

Ja, det kan jo være utdrvingen som er smertefull. For det er da smertene kommer, og jeg har jo fryktelig mye melk...

Takk for tipset!

Skrevet

Jeg trodde også at jeg hadde sopp, men har funnet ut at jeg har noe som heter raynauds fenomen. Disse to tingene blir ofte forvekslet fordi smertene er like. Blir brystknoppen din eller deler av den hvit og stiv når det gjør vondt?

Jeg er værre på det ene brystet en på det andre, og det er værst når brystet er fullt på natt/morgen.

om rf på ammehjelpen.no:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66

Skrevet

Nei, eller jo sikkert mulig, men jeg blir blå på brystvorta... Og det er jo et sypmtom også... Jeg har baretenkt at dette er så skjeldent at jeg sikkert ikke har dette. Men kanskje jeg skal høre om det kan ta prøver og få det bekreftet...

Hva gjorde legen din da? Fikk du diagnosen på bakgrunn av symptomene bare?

Skrevet

Jeg har ikke vært hos legen med det, men symptomene er såpass tydelige at jeg ikke er i tvil. Jeg bestemte meg for å prøve noen av "kjerringrådene" før jeg oppsøkte lege. For meg har det hjulpet å kutte ut kaffe, drikke mye sort te, og den b-vitamin kuren. Måtte spørre spesielt etter vitamin B6 på apoteket og fikk et glass med 40 mg tabletter (i b-kompleks o.l. er det bare ca 2mg pr tablett).

Hvis du vil ha helsepersonell til å kikke på det, ville jeg reist på en ammepoliklinikk framfor fastlege, siden dette er såpass sjeldent. Tror diagnosen settes på bakgrunn av synlige symptomer (hvit/blåfarge på brysknoppen). Hos meg kan de framprovoseres ved at brystknoppen blir gnidd mot insiden av genseren eller ved eksponering for kulde.

Håper du finner ut av ting!

Skrevet

Ok, da er jeg nesten mer og mer sikker på at det er dette jeg har ! Reynards fenomen altså. Snakket som sagt med NKA og de ba meg følge med når det gjorde vondt. Jeg blir hvitaktig på tuppen. Dette med når brystknoppen blir gnidd mot noe er HELT likt hos meg, da det er verst faktisk. Føler at det skjer om natten når jeg ligger på rygg og har dynen over meg, og når jeg er ute og har mye klær på (press mot knoppene).

Har vært hos lege i dag og tatt melkeprøver og sårsekretprøver. For sopp, bakterier osv. To også en crp som nå var helt fin, så brystbetennelsen er iallefall borte.

NKA sa at det er mye større sjangse for de som har hatt en infeksjon å få reynarurdsdenomen, enn de som ikke har hatt det.

Da jeg nå har prøvd soppekur i over 2 uker uten virkning og har hatt betennelse i begge bryst og behandlet med antibiotika, kan det nå virkelig se ut som om jeg har R-fenomen !

Spent på svarene fra prøvene :)

Skrevet

Glemte å si at jeg også har hatt div. brystbetennelser. Ser ut som det er en sammenheng der, ja...

Det med mye klær og press mot kroppen stemmer ganske bra her og.

Skrevet

Ja vi får forske sammen ! Skal komme tilbake til denne tråden med en gang jeg får svar på prøvene og/eller har funnet ut noe mer :)

Skrevet

Jeg hadde to brystbetennelser sist jeg ammet, og mener jeg var blå den gangen og... Og hadde sopp som jeg gav opp å behandle, men symptomene forsvant jo etterhvert.

Jeg har nå gulpeunge nr to, og lurer på om det er pga gulpinga de er litt hvite på tunga, og ikke pga soppen... Slik at det kan være ungene ikke har sopp de heller.. Akk, ikke lett dette.

Skal på barseltreff i dag, tror temaet er amming, så får spørre til råds der, selv om jeg ikke har helt troa på at de har så veldig mye kunnskap om dette da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...