Gå til innhold

Kan ulønnet permisjon etter de 36 ukene avbrytes av pappaperm?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi tenker på å velge 100% dekning i 46 uker - 36 uker til mor og 10 uker til far. Etter de første 36 ukene til mor (meg) vil jeg ta 10 uker ulønnet perm, for å være hjemme like lenge som ved 80% dekning (synes jo barn er altfor små til å begynne i barnehage så tidlig). Deretter, etter at jeg har hatt 10 uker ulønnet perm, skal far ha 10 uker fedrekvote. Etter fedrekvoten vil jeg igjen ha ca 10-11 uker ulønnet perm, slik at barnet vår blir ca 15 mnd når det begynner i barmehage.

Det jeg lurer på er:

1. Må jeg ha sammenhengende ulønnet perm, eller kan jeg jobbe f.eks 5 av de ukene hvor far avvikler fedrekvoten?

2. Kan far avvikle fedrekvoten når som helst ila min ulønnede perm?

3. Kan ulønnet perm avbrytes av f.eks 4 uker ferie, eller må jeg ta dem på slutten/etter ulønnet perm?

4. Når jeg begynner å jobbe igjen etter ulønnet perm, kan jeg da jobbe redusert, f.eks søke om 30% perm fra min 100% faste stilling?

Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

1. Nei, du kan ha ulønnet permisjon opp til ett år og den trenger ikke nødvendigvis være sammenhengende.. Hvorvidt du får jobbe er jo i stor grad opp til arbeidsgiver, har de bruk for deg i de 5 ukene og du vil jobbe er det ingenting i veien for at du jobber. Men du kan ikke kreve å få jobbe i 5 uker, kanskje har de satt inn en vikar i din stilling og da er jo jobben "opptatt"... Hør med arbeidsgiver med andre ord..

2. Ja, far kan avvikle fedrekvoten når som helst i løpet av barnets 3 første leveår, men husk å gi beskjed om at far skal ta ut fedrekvoten FØR din foreldrepermisjon er over..

3.Mener du kan ta ut ferie når du vil i den ulønnete permisjonen, men er usikker..

4. Du kan søke om å få jobbe redusert ja, men arbeidsgiver kan si nei dersom det er til stor ulempe for bedriften..Skal visst ganske mye til for at de skal kunne si nei..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...