Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Hei! Har en 2 mnd gammel sønn som spiser masse (!) Spisemønsteret er ca slik: (fullammer) Kl 1800 - melk og så legging Kl 0000 - melk Kl 0300 - melk Kl 0600 - melk Kl 0900 - melk - og om vi ikke sto opp ved forrige mating så står vi opp nå Kl 1100 - melk Kl 1200 - melk - så ut å gå tur Kl 1500 - melk Kl 1600 - melk Kl 1700 - melk Som dere ser så spiser han veldig ofte, spesielt på dagtid. På ettermiddagen så virker det imidlertid som om han tømmer puppene helt, og sutrer mer og mer underveis i ammingen utover ettermiddagen. Jeg tror det må være fordi han ikke får ut så mye melk som han ønsker, for han suger og suger - men svelger lite de siste ammingene før legging. Men han legger seg og sover 5 timer i strekk, så han må jo være mett? Og jeg får spreng på natten, med lekasjer og alt som hører med.. Jeg vet at det er vanlig at barn er mer urolige på kveldene, og at man har mindre melk da. Men er det flere som har det slik at de blir sutrete ved puppen på ettermiddagen? Det ødelegger jo egentlig ettermiddagene våre. Hele dagen er han blir og fornøyd, helt til siste halvannen time før han skal legge seg. Da blir det mer og mer sutring, og til slutt bæljing. Ble litt langt og kronglete dette.. Men det er så kjipt at det skal være slik hver ettermiddag, og i tillegg er jeg blitt kjempesår på brystene fordi han avbryter ammingen, sutrer, sutter, drar, sutrer, sutter, drar osv på ettermiddagene. Dette har vart i 2-3 uker nå. Noen som har noen ideer om hvorfor og hva? Og gjerne om noen har erfart det samme og har noen tips til meg
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Det er vanlig at man får litt mindre melk til kvelden, men det var da voldsomt så hyppig den lille tassen din spiser da Når det går bare 1 time mellom hvert måltid, rekker jo ikke brystene å fylles så mye bare på en time. Mener å ha lest at det tar ca 3 timer før det er produsert nok melk til å fylle opp puppen igjen. Kanskje du burde prøve å gi litt MME for å se om han blir mettere av det? Hvis det ikke er mulig å la han vente 2 timer mellom måltidene? Eller å pumpe når du har spreng og heller gi på flaske på ettermiddag slik at brystene får tid til å fylles igjen. Kanskje du kan finne noen gode tips på www.ammehjelpen.no Men er du sikker på at han sutrer fordi han er sulten? Hvis han faktisk spiser hver time på ettermiddag, så rekker han vel knapt å sove noe særlig? Kanskje han sutrer fordi han er trøtt? Min lille snupp på 4 mnd er stor gutt og spiser også masse. Han spiser slik: Kl 6 - så står vi opp. Kl 8 og deretter sove ca 45 min kl 10.30 og legges for å sove. Sover da 3 timer. Får mat når han står opp. Kl 15 kl 17 kl 19 og da legges han. Deretter sover han til ca kl 2 før han spiser igjen. Dette blir vel ca 8 måltider pr døgn.
Ranni Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Synes ikke han spiser så vannvittig ofte, jeg :-) Det er jo bare etter tre at han spiser hver time. Min lille gutt var veldig lik i lange perioder. Om kvelden har man mindre, men fetere melk. Kan jo hende du har mindre etter 15? Han blir jo som du sier god og mett og sover lenge første strekket på natten. Min erfaring er at det tok lang tid før pupper og baby var "enige" og at det kunne være perioder da han nesten ikke hadde sluppet puppen før han ville ha den igjen. Følte jeg satt å vekslet ungen fra pupp til pupp hele kvelden :-) Det med mer sutrete på kvelden kjenner jeg også igjen, er nok veldig vanlig. Hvis han pupper fordi han vil ha kosen, kan bæresjal være en fin løsning. Da får han sittet inntil mammaen sin og kost uten at puppene dine blir "utslitt". Tenker det går seg til, jeg, og at du, babyen og puppen finner tonen og rytmen. Lykke til!
smilogværglad:) Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 jeg synes heller ikke det er så uvanlig. du kan jo prøve å pumpe et måltid på morgenen som du sparer til ettermiddagen. det gjorde vi når jeg begynte å få mindre melk og det fungerte fint.
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Dette virket veldig kjent. Åh, savner nesten den tida. Ho hang i puppen fra ettermiddagen og langt utpå kvelden. Veldig kos og litt slitsomt. Trøst deg med at det går over. På dagen kommer det tynn melk først og på slutten av måltidet kommer den fete melken som metter. På kvelden kommer mest bare fet melk. Barnet blir utålmodig og vil spise ofte. Ikke gi mme selv om det kan være fristende. Pump ut litt melk på formiddagen når du har mye. Produksjonen er på topp en time etter siste måltid. Gjør du dette så øker produksjonen fortere og du får fornøyd baby på kvelden. Det at de spiser så ofte på ettermiddag/kveld er fordi de hamstrer opp til natta. Jenta her er 5 mnd nå og spiser 18, 23, 02, 05 08 sånn ca. Men jeg er fast bestemt på å fullamme til 6 mnd. Men nå er måltidene over på ca 10 min. Da er to pupper tømt og rapen unnagjort. He he. Det går seg til snart:-)
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 3. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2009 Takk for svar skal forsøke å pumpe litt på dagtid for å se om det kan hjelpe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå