Gå til innhold

Hofteleddsdysplasi - svangerskap og fødsel

Anbefalte innlegg

Finner fryktelig mye informasjon om hofteleddsdysplasi hos nyfødte og barn, men ingenting om om gravide med hofteleddsdysplasi? Er det bare jeg som er blind eller? Blir veldig glad om noen i så tilfelle kan dele litt info med meg, enten ang seg selv, kjente eller infosider på nett o.l

Jeg har operert begge hofteskålene og begge lårbeina pga dysplasien og er relativt plaget med den. Tipper jeg over 70kg får jeg problemer med knærne, kan ikke ligge på siden på ømme operasjonssår (som er opptil 8 år gamle) må sove på magen for å få tvunget rotasjonen i hoftene utover for å ikke voksne med stive og vonde hofter and the list goes on. Jeg trener ganske mye for å holde beina i sjakk og brukanes, og trenger vel ikke forklare hvorfor jeg nå øyner 1001 problemstillinger ved svangerskapet. Er selvfølgelig kjempeglad for at jeg er gravid, og livredd for hvordan de neste månedene vil bli. Opererte i 2006 ut en noen ufarlige cyster fra eggstokkene. Etter å ha langt i en sånn gyn stol i et par timer under operasjonen slet jeg med mye smerter i hoftene i ca et år. Jeg er bekymret for vekten, som jeg naturligvis vil legge på meg under svangerskapet, hvordan jeg skal få puste som høygravid når jeg ikke kan ligge på magen som jeg pleier, og ikke på siden pga arr. I tillegg er jeg redd for at en fødsel vil ta knekken på hoftene mine for godt, for ikke å snakke om smertene jeg vil anta at en fødsel kan påføre hoftene. Har lest en del om KS og blir fysisk dårlig ved tanken på å måtte inn på en operasjonsal noen sinne igjen. Får helt angst av å tenke på venofloner, spinalbedøvelse og lukten av sprit... Samtidig tenner jeg ikke på tanken om smertehelvete i de neste årene fordi jeg ikke ønsker en operasjon. Jeg har arr fra begge knærne og opp til øverst på hoftebeinet, så mangler jo i grunnen bare et tvers over... Jeg har ingen betenkeligheter med operasjonsarr og smerter i forbindelse med dette, her har jeg mer enn god erfaring og har generelt en høy terskel for dette. Noen som har erfaringer eller som kjenner noen som har? Alle svar mottas med største takknemlighet!:) Beklager rotete innlegg, her kommer tanker og frustrasjoner på løpende bånd.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...