Gå til innhold

Har man krav på betalt fri når man gifter seg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Man kan selvfølgelig ta ut en feriedag el, hvis det er greit for arbeidsgiver.

Men ingen har KRAV på BETALT FRI pga bryllup. Kan lure på om ikke velferdssamfunnet har kommet litt vel langt, når spørsmålet i det hele tatt kan komme opp! :-))))

Annonse

http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok-2009/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2008---30-april-2010/73Fellesbestemmelsene/7322--22-Velferdspermisjoner/

Les litt her, jeg jobber i staten og mener veldig bestemt at andre på min arb.plass har kunne søkt om 1 dag velferdspermisjon ifbm bryllup, begravelse (nærmeste-ned og opp), alvorlig sykdom flytting mm...I noen av kategoreine gjaldt flere dager. Når jeg hadde eksamen kunne jeg søke om velferdspermisjon 2 dager , en før og selve eksamen dagen. Alt dette MED lønn...

Hvor i staten er det du jobber?

Jeg jobbet IKKE i staten da jeg giftet meg men fikk en dag fri ifbm bryllupet av min arb.giver, tror det ble kalt velferdspermisjon der og.

http://www.ukeavisenledelse.no/spor_om_arbeidsrett/fri_i_forbindelse_med_eget_bryllup

NOrdland fylkeskommune

3.5 Bryllup/barnedåp/navnedag/konfirmasjon

For eget bryllup, dåp/navnedag og konfirmasjon av egne barn gis permisjon m/lønn en dag dersom disse finner sted på arbeidsdag.

Nei du har ikke krav på fri med lønn.

Tidøigere var det veldig spesifisert i statens personalhåndbok i forhold til hvilke begivenheter som ga fri med lønn, bl.a giftemål, begravelser, føste skoledag etc.

Nå er det ikke lenger spesifisert. Det er opp til arbeidsgiver å innvilge/avslå velferdspermisjon.

"Godt ikke alle jobber i stat og kommune - da hadde vi ikke hatt mye igjen av velferdssamfunnet! :-))"

Man gifter seg en gang i livet (av og til to og tre). Jeg vil ganske bombastisk påstå at en dags betalt fri i forbindelse med bryllup er et betraktelig mindre problem for velferdssamfunnet enn f.eks. gravide (sammen med jordmødre og leger) med litt for lav terskel til å sykemelde seg. For ikke å snakke om at en av tre egenmeldingsdager i Norge er et resultat av fyllesyken. Det er ganske mange dager det!

Ansatte i stat og kommune har noen av samfunnets viktige oppgaver. De er blant annet lærere, barnehageansatte og sykepleiere. Og mange tjener ræva dårlig. Andre frynsegoder de måtte få er vel fortjent og ingen trussel mot velferdssamfunnet. Så det syns jeg var et lite gjennomtenkt utsagn (mulig du mente det ironisk, men jeg er er såpass trøtt og sur i dag at den tok jeg i såfall ikke, beklager da på forskudd).

Når det er sagt. Jeg jobber i det private og har også jobbet i staten. Har de aller fleste av de samme fordelene i min nåværende jobb. Får to dager ekstra fri hver jul. Fri ved flytting og bryllup. Osv.

Og til HI: Ja, du vil få en dag betalt fri når du gifter deg.

Også enig med LilleElla.

Men, jeg jobber i det private, og vi har også krav på en dag fri med lønn til eget bryllup eller partnerskap. Det er ikke noe uvanlig i det.

Nå skal det sies at dette i praksis ikke er noe stort samfunnsproblem, de fleste gifter seg vel fortsatt på lørdager, og da har de fleste fri uansett (men ikke sykepleiere, leger, politi og alle andre turnus/skiftarbeidere, selvsagt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...