Gå til innhold

Noen som har erfaring med ketolyse-diett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en far (59 år) som nettopp fått en veldig alvorlig kreft-diagnose. Han har fått beskjed om å gå på denne dietten,som ligner veldig på Fedon Lindberg- mat. Den er ikke kurativ, men skal forlenge livet hans til en viss grad.

Nå begynner jeg å lure på om jeg også bør gå over til slik type mat, for den helsemessige effektens skyld. Altså kutte ut brød, poteter, ris og ellers raske karbohydrater.

Jeg er ikke overvektig, men er veldig glad i god mat. Jeg er 11 uker på veg, veier 69 kg, og er 1,70 m høy.

Er det noen som er på denne dietten som kan dele sine erfaringer med meg?

Skrevet

Hvis han skal gå på denne dietten på medisinsk grunnlag så er det kanskje ketogen-diett du mener?

Nesten det samme som ketolyse-dietten.

Hvis det er det så kan jeg masse om det...

Trist med pappan din!

Skrevet

Mener bestemt den heter ketolyse- dietten. Jeg personlig har ikke tenkt å følge en diett, forresten, bare legge om kostholdet til det sunnere. Lurte bare på om noen andre gravide her kjenner til den typen livsstil, og evt erfaringer:o)

Skrevet

Ok. Ville ikke anbefalt en sånn type diett for de som ikke behøver det,da er det bedre å legge om kostholde og bevege seg mer.

Lykke til!

Skrevet

Hei,

Det er ganske stor forskjell på Fedon Lindberg og en ketose/ketolyse-diett. Lindberg tar avstand fra Atkins og andre ketose-dietter da han mener at den for folk flest ikke er hensiktsmessig. (Folk flest. Når din far har fått anbefalt dette fra helsehold antar jeg at han vil få jevn oppfølging av helsepersonell og dette vil være fullstendig trygt).

Når man går på en ketose-diett vil kroppen "gå inn i ketose" som er det som medfører en forbrenning som gjør at mange går mye ned i vekt på denne typen dietter.Å få kroppen i ketose trygt krever god oppfølging bla skal man tisse på strips for å sjekke kroppens reaksjoner. Jeg er helt sikker på at ketose ikke er bra for en gravid person da kroppen skiller ut en haug stoffer når den er i ketose (jeg tror de kalles ketosener i tillegg til andre stoffer kroppen skiller ut ved vektnedgang). Husk at du ikke skal slanke deg når du er gravid, ketose benyttes hovedsakelig for å slanke seg.

(for the record: Jeg kjenner folk som har slanket seg med atkins/ketose-diett som er kjempefornøyde. Personlig er jeg dypt skeptisk, men diskusjon av ketose på generelt grunnlag er noe for en annen dag og et annet sted enn på gravideforum der man ikke skal slanke seg *smil*)

Lindberg derimot ønsker ikke at kroppen skal gå inn i ketose. Hans generelle matfilosofi er mer basert på å holde kroppen i balanse og inneholder mye større mengder karbohydrater enn en på ketose-diett vil spise. Lindbergdietten er ikke først og fremst laget for vektnedgang, men for å hjelpe folk med feks diabetes, betennelsessykdommer.

Som gravid er det uten tvil godt for deg å gå over til fullkornspasta, brun ris, kutte ned på hvitt mel og heller spise veldig grovt brød eller frokostblanding uten sukker med yoplait 0,1% yoghurt. Tenk en dedikert proteinkilde til hvert måltid og middagstallerken etter prinisppet 1/3 protein, 1/3 trege karbohydrater og 1/3 grønnsaker med lav GI. Spis mange måltider om dagen og hold blodsukkeret jevnt. Jeg har spist en (streng) variant av Fedon Lindbergkost av helsegrunner og har vært fornøyd og ikke lidd noen nød ifht matgleden. Heller tvert i mot: Man må tenke nytt ifht lunsj og halvfabrikata er han enda mer skeptisk til enn meg. Pass på å få i deg nok kalorier bare hvis du begynner å spise salat til lunsj... :)

Hvis det er noe du lurer på så bare spør, men jeg kan anbefale deg å låne boken til Fedon Lindberg på biblioteket eller kjøpe den. Den er lettlest og meget informativ.

Skrevet

Hjertelig tusen takk for omfattende, informativt svar. Jeg skal lagre det på pcen her og lese det om igjen i morgen når hodet mitt er litt klarere enn nå!

Er du ernæringsfysiolog, siden du har så masse kunnskap om temaet? Det er i såfall alltid det yrket jeg også har drømt om!

Ha en fin kveld, og takk en gang til. Klem

Skrevet

Jeg gikk ned 12 kg i fjor på ketolyse-dietten, så for meg funket det veldig bra. Jeg hadde da prøvd alt mulig annet for å kvitte meg med kilo etter to svskap uten at det funket. Jeg er veldig fornøyd med denne kuren, har aldri følt meg så bra! Men man skal ikke gå på denne kuren når man er gravid, pga at kroppen er i ketose. Men som med alle andre slankekurer/dietter så er det en kostholdsomlegging etterpå også, så jeg levde lavkarbo fram til jeg ble gravid igjen.

Finnes masse info på lavkarbo.no og på ketolyse.no.

Skrevet

Bare hyggelig! Jeg har tilbragt så mye tid på å tilegne meg denne informasjonen at det er fint å kunne dele med andre.

Er ikke utdannet innen emnet, men fikk i fjor diagnostisert en sjelden autoimmun betennelsessykdom som jeg bla har forsøkt å holde i sjakk ved hjelp av mat. Det brakte meg inn i en verden der jeg leste mye om ernæring og kost og måtte sette sammen en helt ny måte å spise på der jeg måtte holde insulinnivået i sjakk, holde meg unna alt som kan virke økende på betennelser, styre unna transfett i alle former etc. Jeg hadde heldigvis drahjelp av en kostplan fra foreningen for folk med min sykdom som var utarbeidet av Lindberg instituttet.

Deretter leste jeg boken til Lindberg et par ganger, laget plansjer og lister som havnet på kjøleskapet for referansemateriell. Så kastet jeg alt jeg eide som var "feil mat" for meg og så meg ikke tilbake. Heldigvis er ikke Lindberg så anti korn og brød som man kan få inntrykk av i media og det er god plass til mat man er vant til i et karbohydratredusert kosthold. Man venner seg også til smaken av fullkornspasta... :P

Etter det har jeg også gått på Grete Roede kurs tilpasset min måte å spise på for å gå ned i vekt - der lærte jeg enda mer om kosthold. Jeg brukte nemlig den strengte Lindbergkosten for å forsøke å holde meg frisk, ikke for vektnedgang.

(Nå er sykdommen min i det man kaller for remisjon, dvs ikke aktiv, og i kombinasjon med svingende matlyst i svangerskapet har jeg spist mye loff og sånt igjen... Og sukker. Og snacks. Og potetgull.... Ja, ja... )

Jeg tror dette kan bli spennende for deg, spesielt siden dette er et yrke du drømmer om! Du kommer sikkert til å sluke all info på samme måte som meg. Jeg er litt entusiastisk på dine vegne faktisk!

Og forresten:

Alle de beste ønsker for din far. Det er vondt og vanskelig med alvorlig sykdom i familien både for den syke og for de pårørende.

Klem tilbake!

Skrevet

Jeg gikk på ketolyse og gikk ned 20 kg, veide 84 og er 1,70 høy. Tok ca seks mnd å gå ned til ønsket vekt.

Andre fordeler med kostholdet er masse energi, ikke plaget med vondt i magen, slik jeg veldig ofte var / er når jeg spiser brød m.m., bedre hud og godt humør:)

Skrevet

Tusen takk for flotte svar. Jeg skal ikke gå på ren ketolyse-diett i svangerskapet. Men jeg skal leve så lavkarbo som lar seg gjøre, innenfor rimelighetens grenser:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...