Gå til innhold

barbere vekk håret til baby????

Anbefalte innlegg

Min man er av afrikansk opprinnelse, og i hans kultur barberer de babyene så det nye håret skal vokse fortere.

Dette har han foreslått å gjøre på vår sønn også (3mnd) Men han har så flott hår. Og vil ikke at han skal gå skallet i en evighet om ikke dette "trikset" fungerer på han som er mulatt.

Desuten er det jo kaldt ute nå...

Dette er ikke noe han vil presse igjennom, bare et forslag. Jeg er motvillig...

Erfaringer?

Hva ville dere gjordt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140912698-barbere-vekk-h%C3%A5ret-til-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noen tro på at håret vokser noe fortere da.

Kan vel ikke helt sammenliknes, men da minstejenta mi var relativt ny i verden var hun innlagt på sykehuset, barberte de bort en del av håret på en side av hodet. Det har ikke vokst fortere der de barberte, hun er faktisk mer skallet der enn på andre siden.

Jeg hadde nok ikke gått med på det.

Annonse

Det er veldig vanlig praksis i mange kulturer. Det ønsket min marokkanske svigermor at vi skulle gjøre med sønnen vår også. Han hadde/har verdens nydeligste hår. Ble født med masse hår, han mistet litt da han var rundt fire måneder. Da mente svigermor at da skulle man klippe, for da kom håret til å bli tykkere og tettere. Bare tull. Vi klippet ikke - og et par måneder senere var håret hans tykkere og finere enn noengang:)

Vår lille tass hadde masse mørkt hår da han ble født, men har mistet mesteparten. Så på søndag klipte vi bort siste rest av "babyhåret". Han er snart 4 mnd nå. Anger ikke et sekund på det selv om det var litt uvant i begynnelsen. Hadde tenkt å barbere egentlig, men klipte bare med saks.

Fadderbarnet mitt (faren er fra Malaysia) og søskenene hans ble alle barbert på hodet før de var 1 år og alle de har tykt fint hår nå :) Kan jo hende de hadde fått det likevel da men... :)

Tror nok ikke helt på det at det nye håret skal vokse fortere, men at det som kommer ut er nok tykkere enn babyhåret de er født med

Sønnen min er og "mulatt" og synes håret hans var finest før det ble så langt at jeg måtte klippe det. Myyyke fine babykrøller.

Nå vet ikke jeg hvor mye krøller din gutt kommer til å få, men det blir jo gjerne stivere etterhvert- noen får jo nærmest stålull...

Så nyt babykrøllene du :-)

Man blir jo kvitt alt babyhår på den måten. Har seriøst vurdert med min yngste datter, hun har vært skallet så å si fra hun ble født, og det hadde nok vært mye pener om håret fikk vokse ut jevnt i stedet for det pisteret hun har nå.

Men så er jo hun en jente. Med en gutt hadde jeg ikke tvilt et sekund.

Det har ikke noe å si. Det eneste du gjør er at du klipper av "spissene" på håret, dermed kan det virke tykkere. Men det blir ikke tykkere av det. Det blir bare kortere :-) Det er det samme som skjer når du barberer leggene. Da virker jo hårene kraftige og fine når de kommer ut igjen.... eller? ;-)

Det tuppene kan du klippe av når det har vokst litt mer, med samme resultat.

jeg har to barn med afrikansk far. barn nummer 1 barberte vi når hun var ca 1,5 mnd, håret vokste ikke ut igjen før hun var 6 mnd, men da fikk hun tykt fint hår. barn nr 2 barberte vi ikke, fordi jeg syntes det var så trist at barn nr 1 var uten hår så altfor lenge. han hadde lange krøller til han var ett år, da ble han klippet kort, og har nå tykt fint hår.

Min konklusjon er at det har ingen betydning om du barberer eller ikke, men går jo ann å lage et kompremiss om å klippe litt, men ikke barbere helt ned???

Vi barberte ikke håret på førstemann, men han mistet ALT da han var to mnd. Han fikk ikke hår igjen før han var over halvannet hår... ser ikke problemet med å ha "skallet" barn... han hadde ikke problemer med det, og da det var kaldt, hadde han lue... ikke sååå mye varme i babyhår. Jeg tenker at jeg ville heller diskutert med mannen hvor viktig dette er for ham. Så ville jeg gått med på det, dersom jeg forstod at for han var dette viktig.. men det må jo dere finne ut av.

Annonse

Hårsekker blir ikke påvirket om man klipper/barberer bort håret... Men alt håret vokser jevnere og blir like langt og virker fyldigere. Men håret vokser ikke noe fortere eller blir ikke tykkere. Men tror nok at mange får finere hår siden det blir mer ''sveis'' etterpå:)

Svigerinna mi gjorde det på sin baby, og det ble fint men ikke noe tykkere. Tror det bare jevnet seg ut siden alt da ble like langt. Jeg ville aldri gjort det, han så bra rar ut en periode ;-)

He he dummeste jeg har hørt, selv om jeg har hørt det flere ganger.

Mange i Norge som gjør det også. Men hallo!!!! Hårveksten bestemmes inni hårsekken og siden den sitter inn under huden på hodet så hjelper det ikke å barbere.

Alt du oppnår er en skallet baby som ville fått samme type hår enten du barberer eller ei.

Altså krøller eller ei, tykt hår eller ei, rask hårvekst eller ei. Ingenting av det bestemmes utenfor kroppen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...