Gå til innhold

Visste dere at når man er hjemme med sykt barn 1 dag så bruker man en tredagers...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ti dager på ett år jeg kan være hjemme med syke barn. Jeg har to barn og hvis jeg er hjemme med 1 barn bare 1 dag, så forsvinner det to dager til.... Det sa sjefen min når jeg ringte i dag, og hun skulle sende meg papirer som beviste det (bakpå sykemeldingen). Dessuten har jeg vært hjemme med datteren min to separate dager, dvs at jeg har brukt opp 9 dager på bare 3 dager :o/ Det er jo helt sprøtt!!! Men den siste dagen da...? Bare en dag igjen nå... Skjønner ingenting jeg! :o(

Mannen min taper penger på å være hjemme, så derfor bruker vi opp mine dager først før vi går på hans.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnas dager skal være "løse" men om du er hjemme en dag med deg selv (egen sykdom) så går en hel tredagers...

Skrevet

Sånn er det ikke der jeg jobber, høres ikke helt rett ut spør du meg.

Skrevet

det er helt feil!

er du hjemme og bruker din egen egenmelding så er det riktig at da går det en "tredagers".. (du kan bruke 4 i løpet av 12mnd...)

men med sykt barn så er det pr dag!!! du kan "velge" å være hjemme en dag eller fler alt ettersom hvor lenge barnet er sykt. 10 dager i året!

Skrevet

Det gjelder da bare når DU er syk, altså når du bruker din egenmelding.

Er du hjemme med sykt BARN gjelder det dag for dag.

Skrevet

Nei, det stemmer da ikke. Tror kanskje sjefen din blander med egenmeldingsdager jeg nå? Sykt-barn dager tas ut når de trengs, en og en.

Skrevet

Om man er syk eller har sykt barn og jobber et sted der man har 3-dagers så teller en dag, og to dager, som 3-dager, mens i IA-bedrifter så teller en dag for en dag.

Skrevet

Det har jeg da aldri hørt?! Vet at det er slik for oss arbeidtakere, men ikke med barns sykdom vel?

Det ville jeg skjekket godt opp hvis jeg var deg! (og gjerne si fra hva du fant ut her;)

Jeg har 3 barn, 1 med kronisk sykdom som vi da har utvidet sykedager på. Jeg har aldri brukt de ekstra dagene en gang enda her er det også jeg som er hjemme først... Jeg jobber i kommunen og vi teller antall dager-ferdig med det.

Nå kan vi være hjemme mange dager med egenmld, men da vi hadde 3 dagers så vet jeg at det var slik at hvis vi var vekk 1 dag så brukte vi opp en 3-dagers. Men det var som sagt ikke på barn....

Skrevet

Slik var det ikke der jeg jobbet. Mulig det er forskjellig praksis.

Selv om jeg var borte 1 dag, så gikk ikke det utover 3-dagers.

Skrevet

Ble ikke dette endret for år tilbake? At man KAN ta en tre-dagers sykmelding uten legeerklæring, men ut over tre dager, så må man ha legeerklæring for å ta flere dager..Men om man er hjemme en dag, så er man hjemme en dag.

Og ang barn, så har det aldri gått med to dager til om man er hjemme en dag..Men FØR var det at en egenmelding (ved EGEN SYKDOM) automatisk gjorde at man brukte 3 dager....Helt til mange følte de MÅTTE være hjemme lenger for å bruke de sykedager man ellers mistet.:Derfor ble det endret.I det kommunale/offentlige tror jeg man kan være hjemme enda flere dager før de må komme med legeerklæring..Det er totalt 21 sykedager (eller noe der omkring), enkletdager, og av disse kan man ha 4stk 3-dagers eller noe sånt..Men kan også ta bare enkeltdager...Etter tre dager må man komme seg til lege og sende sykmelding m/legerklæring,- da kan man få "tilbakevirkende kraft", slik at de første dagene ikke går utover egenmeldingsdagene man har,- tror jeg...

Skrevet

Jeg tror sjefen din må lese reglene :) Han/hun blander reglene med egenmeldingene. Det er egenmeldingsperiodene som går over 3 dager, og som gjør at man må jobbe 16 dager mellom egenmeldingsperiodene, og som man kun kan bruke et visst antall ganger i året.

Du kan ta ut sykt barn-dagene usammenhengende, men hvis du har 4 dager sammenhengende må du ha legeerklæring på sykt barn. (muligens andre regler i disse influensatider.)

sett deg inn i infoen du finner på nav, eller ring arbeidstilsynet. Og så viser du det til sjefen din :)

utklipp fra nav om egenmelding:

Egenmelding

Med egenmelding menes at du som arbeidstaker melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder.

Hovedregelen er at retten til egenmelding kan brukes i opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode.

Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle.

Ved nytt sykefravær innen 16 dager medregnes tidligere fraværsdager som det ikke foreligger sykmeldingsattest for. Når du har brukt opp de tre eller åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt.

Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte legen. Egenmeldte fraværsdager forutfor sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager.

Skrevet

Nei, nei, dette er jo helt feil av sjefen din! Egenmelding og sykt-barn-dager er to forskjellige ting. Du har 10 sykt-barn-dager pr. år, og er du hjemme med barnet ditt kun èn dag, så har du bare brukt opp èn dag.

Tror du må informere sjefen din litt her.

Skrevet

Det er nok som du sier at jeg må ha legeerklæring hvis de er syke utover tre dager, og at det er det sjefen min blander med tredagers'en, men at man har ti frie dager. det er jo det som er mest logisk!

Skrevet

Nei, 10 dager på to barn. 15 dager om du har tre eller fler.

Skrevet

Det gjelder bare når du er syk!

Vi pleier å ta annenhver dag når barna er syke. Vi får også dele dagene i halve dager. Ingen av våre sjefer klager på det. Er jo bedre at vi er der litt enn ingenting.

Vi har et kronisk sykt barn så dagene flyr fort nok som det er!

Dette ville jeg tatt opp. Det er ikke uten grunn det ramler inn med spm her inne om hva de skal gjøre når alle sykt barn dagene er brukt opp ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...