Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fram til klokka snudde så var vi heldige og mini sov til halv sju - sju hver morgen. Da la vi han i sju - halv åtte tiden om kvelden og han sov natta gjennom. Han er 9 måneder nå.

Men så gikk klokka tilbake, og det var ikke noe problem å fortsatt legge han kl. 7, selv om han var stuptrøtt. Men Han har vært veldig variabel på morgenkvisten etter det. Vi har plutselig begynt å måtte gi han litt mat i fem-seks tiden for å få han til å sove lenger. Men nå har det slutta å virke. De siste dagene har han konsekvent våkna klokka halv seks. Er det noen som har tips til hva vi kan gjøre for å få han til å sove lenger?

På dagen sover han ca. 2 1/2 time over to lurer. En fra ca. kl. ni og en i tre-tiden. Litt over en time på hver av de som regel. Han er ikke noe problem å legge hverken for lurene eller på kvelden. Han sovner med en gang. I løpet av natta hender det han våkner en gang eller to og trenger smokken, men ikke alltid.

Fordi han våkner halv seks så blir han selvfølgelig ganske trøtt selv særlig på morran, så det er tydelig at han egentlig trenger litt mer søvn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok prøvd å kutte litt ned på dagsøvnen, spes den siste blunden kl tre. Det er ikke anbefalt at de sover etter kl 15.30, fordi det kan føre til for tidlig oppvåkning på morgenen. Så jeg ville nok prøvd å vekke ham senest kl 15.30 i noen dager, kanskje en ukes tid, for å se om det kanskje vil gi ønsket effekt=)

Skrevet

Jeg ville nok prøvd å kutte litt ned på dagsøvnen, spes den siste blunden kl tre. Det er ikke anbefalt at de sover etter kl 15.30, fordi det kan føre til for tidlig oppvåkning på morgenen. Så jeg ville nok prøvd å vekke ham senest kl 15.30 i noen dager, kanskje en ukes tid, for å se om det kanskje vil gi ønsket effekt=)

Skrevet

Jeg får forsøke det. Eneste problemet er at han er supertrøtt på kvelden. I går var han i grunn klar for å legge seg klokka seks, men vi klarte å holde han våken til sju. Da sovna han på et blunk! Skal se om han kanskje sovner litt tidligere på ettermiddagen i dag. Takk for svar :)

Skrevet

Vi slet med det samme de første dagene etter klokkestillingen. Halv sju ble plutselig til halv seks, og gjerne fem også, selv om vi klarte å holde snuppa (9 mnd) våken til "normal" tid om kvelden.

For oss ordnet det seg natta etter babysvømminga i forrige uke. Da ble hun tydeligvis skikkelig god og trøtt og utslitt! :) Dermed sov hun til nesten sju morgenen etterpå, og siden har vi vært tilbake til rutinene.

Jeg ville forsøkt tipset til Lykkeli, selv om det sikkert blir vanskelig å holde ham våken på kvelden. Kan dere finne på noe spennende den siste timen før kveldsstellet? Snuppa elsker f eks å være med å handle, det er visstnok utrolig gøy å sitte i handlevogna og se på alt det rare i butikken. Eller kanskje dere kan ta en tur på besøk til noen? Det hjelper ofte å komme seg ut av huset! Sånne ting pleier i alle fall å funke for oss dersom vi sliter med å holde snuppa våken.

Lykke til! :)

Skrevet

Eldstemann hos oss er 4 1/2 år nå, og står fortsatt opp mellom 5 og 6... Så tror bare det er slik at noen barn står tidligere opp enn andre, desverre... han sto opp ennå tidligere før vi kuttet ut dagsovingen hans... 'Han måtte slutte å sove på dagen da han varca. 1 1/2 år...da sto han opp kl.04... Vi håper ennå at han skal sove lenger snart, men spørs...

Skrevet

Hmm... babysvømminga ble avlyst i forrige uke, så håper det ordner seg etter svømminga på torsdag da. I dag våkna han fra siste luren kvart på fire, en halvtime tidligere enn i går. Og han er fortsatt oppe (19.20) og virker i full vigør, så han får være oppe litt lenger, så ser vi om hvordan det går i morgen tidlig...

Jeg håper ikke han blir en halv seks sover for alltid... Han har alltid vært flink til å sove fram til sju.

Skrevet

datteren min på 4 har stort sett alltid (fra 3 mnd) sovet fra 19-7, men har hatt perioder innimellom hvor det har vært morgen allerede 4.30...lange perioder med 5.30-6 også...når hun var 2 1/2 år var det på høy tid å kutte dagsoving(burde gjort det tidligere), da hun la seg 7 og brukte opptil 4 timer på å sovne(ikke skriking, men bare skravling og lek), og våknet kl 5...

en ting som hvertfall ikke fungerer hos oss er å legge senere...

man blir vant med så tidlige morgener, og sambo og jeg står opp en dag hver i helgen;-)

Skrevet

Jeg drømmer om å få sove til kl. 9 jeg. Å tenk så deilig! Vi starter også dagen alt alt alt for tidlig. 5.30 til 6.30 en gang.

Skrevet

Vi hadde det også sånn rundt 9 mnd alderen og her hjalp det overhodet ikke å kutt ned på dagsøvnen, han sover kun 1 time uansett om det er 1 lur eller 2. Her klarte vi ikke å fikse det, men mirakuløst så "gikk det over" av selv selv og nå sover han stort sett til 08.00, med unntak av i dag hvor han skulle opp 06.30, men det er det andre grunner til.

Skrevet

Etter min erfaring går det litt i perioder, husk at fra 8 mnd blir søvnen selvstyrt. Det merket vi veldig godt på førstemann som var fast bestemt på at det var morgen 05.30, vi løste det ved å vente lenger og lenger for hver dag med å ta henne om og det fungerte etterhvert men det tok litt tid. Kutte litt søvn på dagtid funker også noen ganger, ofte ikke mer enn en halvtime som skal til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...