Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er, om beregningene mine stemmer, i min 8 svangerskapsuke. har de siste 4-5 dagene slitt med sterk kvalme som bare blir verre utover dagen. stort sett hele dagen tilbringes på sofaen, noe som forsåvidt lar seg gjøre siden jeg er student, men sliter med så forferdelig dårlig samvittighet ovenfor studiene. jeg kjenner at det knyter seg skikkelig i brystet når jeg tenker på det. i tilegg er jeg utrolig sliten. så snart jeg prøver å gjøre noe blir jeg sliten og svimmel. jeg klarer rett og slett ikke å lese:(.

er det noen som har gode tips i forhold til å dempe kvalmen?

er det noen som har opplevd sterk kvalme (kaster ikke opp, er bare forferdelig kvalm og får nesten ikke i meg mat) og som har blitt bra før uke 12?

er det slik at legen kan skrive resept på kvalmedempende tabletter, og i såfall, er disse effektive?

jeg vil så nødig "kaste bort" dette semesteret siden jeg neppe får gjennomført fullt studie til neste år, og allerede ligger etter skjemaet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Sender deg litt trøst i disse kvalme dager. Har det på samme måten. Jeg er bare 6+4 så har fortsatt noen uker igjen med denne elendigheten. Det bruker gi seg rundt uke 12. Jeg er 100 % sykemeldt, så tilbringer også tiden på sofaen/sengen.

Det som hjelper for meg er om jeg får i meg mat relativt ofte. Første gang jeg var gravid klarte jeg nesten ikke spise i første trimester og gikk ned flere kilo. Denne gangen er jeg redd det blir motsatt. Må spise minst annenhver time. Og man kan ikke spise hva som helst, jeg må tenke lenge og vel på hva det er jeg har lyst på og på den måten motivere meg. Jeg har spist mye appelsiner og drukket litt cola (det hjelper litt på kvalmen). Har ellers en kjekspakke ved sengekanten som er god å ha når jeg skal komme meg ut av sengen. Ifa og lovehearts, lollipop osv. Det er godt å ha noe i munnen, det holder kvalmen litt i sjakk.

Jeg har fått Phenergan på resept. Synes de hjelper tålelig bra, spesielt om kvelden. Vet det er mange som sier man skal unngå bruk av tabletter, men dette velger jeg å ikke høre på. Jeg ville ikke overlevd uten, eller rettere sagt, det ville endt opp med abort uten.

Ta kontakt med legen din og prøvd deg på noen kvalmedempende tabletter, samt at du spiser ofte (og lite). Se om det muligens blir litt bedre da.

Skrevet

Hei Nyigamen.

Jeg må slenge meg på her....:-( Ligger på soffan tredje uken på rad og burde vært på jobben i full gang med foreldresamtaler...men, kvalmen og svimmelheten stopper meg! Jeg prøvde å få kvalmenedsettende av fastlegen min, men jeg fikk ingen. Han mente at dette er noe jeg må leve med og at siden jeg inntar mat (selvom det kommer opp igjen) er jeg ikke i risikogruppen for dehydrering - altså ingen piller mot denne ekle murrende kvalmen som er der konstant. Slitsomt, meget slitsomt. I dag skal jeg prøve akunpunktur for første gang, det blir spennende - håper hun har noe jeg kan kaste opp i bare....:-)

Samvittigheten for studiene og jobb klarer jeg ikke ha i disse dager, må bare overleve denne dagen...:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...