knerten09+ knerteline11 Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Da jeg ikke har nok melk til å fullamme, skal jeg så smått begynne med grøt til knerten når han nå snart blir 4 mnd. Kjøpte grøt når jeg var i Sverige i helgen, da de har litt mer variert utvalg, men når jeg kom hjem så jeg at 2 av grøtene inneholdt gluten og en av de sto det til og med "bra at börja med" utenpå pakken. Trodde ikke man skulle gi grøt med gluten før de var minst 6 mnd jeg og da innføre det gradvis og absolutt ikke begynne med dette. Noen som vet?
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Finnes 4 mnd-grøt i Norge også som inneholder gluten. Jeg har brukt det før fylte 6 mnd, og det har gått fint. Men har ikke brukt det hver dag da. Dessuten er det mange av 6 mnd-grøtene som inneholder gluten også. I boka som heter " Mat for barn" av Margit Vea og Lise Galaasen står det: " Har dere glutenallergi i familien, bør barnet vente til det er rundt ett år med å spise hvete, havre, rug og bygg. Prøv å introdusere gluten mens babyen fremdeles får morsmelk" Derfor ser jeg for meg at du bare må prøve deg fram med små mengder sånn som jeg gjorde. Bruk kanskje en grøt med gluten et par ganger i uka bare. Og som de sa i boka, og som jeg har lest andre steder: Det er bedre å introdusere gluten mens man fremdeles ammer (pga antistoffer) med mindre det er kjent glutenallergi i familien.
ifie Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Jeg har også lært at man ikke burde begynne med gluten i grøten når de er så små. Maisgrøten fra Nestlé inneholder hverken gluten eller melk, og det skal jo være bra.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Nyere forskning viser at det er feil at man ikke skal gi gluten til småbarn slik man trodde tidligere. Man skal begynne med små mengder og gi under dekke av morsmelk dersom mulig (altså mens man fortsatt ammer). Grøtene på markedet er tilpasset nettopp dette. men det anbefales å variere grøttypene slik at det ikke blir for ensidig eller for mye gluten. I heftet om mat for barn som man får bl.a. på helsestasjonen, står det nettopp dette at barn bør få gluten tidlig, men i små mengder. Jeg vil også bemerke at det er viktig å benytte en grøt med den riktige typen jern, da jerntilførsel er den viktigste begrunnelsen for å anbefale fast føde fra 4-6 mnd alder. En undersøkelse som nylig ble gjort, viser at kun grøtene til Nestlè inneholder den anbefalte jerntypen (jernfumarat). http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416541.ece Jeg begynte med maisgrøt som blandes med morsmelk, men gikk etter hvert over til hvete-ris-havre-grøten til Nestlè.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Mente denne: http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416758.ece Og som blomsterpiken sier, er det litt andre anbefalinger for de med cøliaki i familien. De skal rådføre seg med lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå