latskaus Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Jeg venter mitt første barn nå i november, og lurer bare på en ting: Hvor tidlig kan man prøve å begynne med rutiner for legging av de minste på kveldstid? For dere som har litt erfaring, er det lurt å starte tidlig med dette? Takk for svar =)
Ranni Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Heihei :-) Mitt lille lykketroll er 7 mnd, så skal ikke skryte på meg å ha allverdens erfaring, men jeg kan jo fortelle hvordan vi har gjort det (til nå). De første ukene var bare "kaos", dag og natt går i ett for meg når jeg tenker tilbake. Vi markerte forskjell på natt og dag ved at han lå mye og sov med oss i dobbeltsenga eller i sprinkelsenga si om natten, på dagen lå han i bagen/vogna og sov. Han var nok ganske fort klar over hva som var natt, for da våknet han bare for å få pupp og var ikke våken noe lenge av gangen. Etter hvert justerte han selv når han "tok natta", dvs når han ikke var våken noe mer enn for å få pupp når han våknet. Det ble gradvis tidligere til det var sånn ca 19-20-tida når han var ca 3 mnd. Da begynte vi også med litt mer kveldsrituale, dvs vask, pysj, pupp, i seng, nattasang og natta. Slik vi fortsatt gjør det. Det er vel omtrent når de er 3 mnd at de kan forstå og gjenkjenne en rutine. Før 3 mnd var det for stor variasjon i når han "la seg" til at det var noe poeng med noe særlig rutine. Når vi innførte rutine, var noe av poenget at han ikke skulle ut av soverommet etter at det var natt, da skal all byssing etc foregå der. Det ville vært litt kjedelig å være låst til soverommet fra 19 til 23, liksom :-) Barn er kjempeforskjellige når det kommer til alt, søvn ikke noe unntak (som du raskt vil oppdage etter å ha tilbragt litt tid her på småtroll :-)), Jeg ville sett barnet litt an og latt barnet styre den første tida og så innført rutiner etter hvert som man ser hvilke rutiner som passer for dere og deres baby. Lykke til!! :-)
serina Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Her tror jeg du kan få veldig mange ulike svar, for folk har ulike meninger og ulike erfaringer. Så mest sannsynlig må du bare prøve deg fram! Men med det sagt, så kan jeg fortelle at jeg er en rutinefreak, og elsker rutiner og forutsigbarhet. Jeg tror også at dette er trygt og godt for babyene! Vi begynte med rutiner med våre to gutter allerede fra de var 4-5 uker. Faste tidspunkt for måltider og soving. (Vi BEGYNTE da, det betyr ikke at rutinene satt med en gang. Måtte litt jobbing til, og ikke alltid det gikk slik som mamma ville, men da de begge var 3-4 mnd så sov de rundt fra kl 19 og til morgen kl 07 ca.) Alle babyer er jo forskjellige, med forskjellig lynne og har forskjellige tider på døgnet hvor de er urolige og utilpass. Så det er nok en blanding av at vi har hatt unger som har vært rolige på kveldstid og at vi har laget gode rutiner som gjør at vi har fått de i seng når de har vært såpass små.. Jeg tror det handler mye om hva slags person du og pappaen er. Noen liker å ha det veldig løst og fritt, og amme når og hvor som helst,ha babyene oppe lenge på kvelden og har ikke behov for veldig faste rutiner og forutsigbarhet i hverdagen, andre er motsatt, som meg, og noen er midt i mellom. Gjør det som passer deg og din hverdag best, og viktigst av alt: Husk å kos deg med babyen din, og nyt øyeblikkene! Lykke til med forestående fødsel, og med å bli mamma!
latskaus Skrevet 1. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2009 Tuusen takk begge to ;-) Stillerr meg selv ganske mange spm om dagen, som jeg kanskje ikke trenger tenke på, på ganske lenge, hehe! Men, sånn er det vel. Har fått inntykk av, så sant det lar seg gjøre, at å starte rutiner og å gjøre ting til en vane, fort kan komme alle parter til gode etter hvert som tiden går =) Gleder meg utolig mye, samtidig som grublinga tar overhånd om dagen, ift når han har tenkt å hilse på oss. Men men, ikke utolmodig, han kommer når han er klar. Og litt godt er det at han er der inne også kjenner jeg =) Igjen, takk for svar! =)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 Babyer blir dessverre født med en viss døgnrytme, og det er ikke alltid denne døgnrytmen passer med mors og fars ønsker... Det er heller ikke alltid mulig å endre denne døgnrytmen helt i starten, uansett HVOR mye man prøver, med faste rutiner, leggetidspunkt osv. Det kan nemlig jeg skrive under på- som hadde faste kveldsritualer og forsøk på fast leggetid fra "dag 1" omtrent, men til ingen nytte. Jenta mi sovnet aldri før kl 04 på natta, okke som.... Jeg leste meg derfor litt opp på dette temaet i etterkant, og fant ut at babyer ikke har evnen til å skjønne dette med kveldsrutiner (kveldsbad, nattasang osv) før de er 3- 4 mnd gamle. Dette skyldes at hjernen deres ikke er utviklet nok enda til at de kan forstå at en spesiell handling (f.eks kveldsbad) fører til en annen (legging). Foreldre som likevel klarer å få babyen i seng til ønsket tid før dette, har derfor hatt mer "flaks" med babyens døgnrytme enn andre (selvom de gjerne liker å gi de gode rutinene sine fra dag 1 "æren" for det;) Så mitt råd til deg- ikke ha for høye forhåpninger om forutsigbarhet og faste rammer de første månedene etter fødselen, men prøv heller (så godt det lar seg gjøre)- å NYTE den første tiden, legge klokka på hylla i noen uker og heller bare forsøke å sove når babyen sover, uten for mange avtaler som må rekkes og besøk som må ordnes til. For de første ukene med ny sjef i hus ER spesielle, og det er ikke alltid like lett å venne seg til den nye livssituasjonen, som brått er snudd på hodet. Fantastisk, helt klart, men kan også virke overveldende for mange. Masse lykke til, og velkommen inn hit etter fødselen=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 glemte helt å nevne at det hele ble bedre da snuppa fylte 2 mnd- da begynte hun plutselig å sovne før på natta, uten at vi hadde gjort noe annet enn det vi pleide. Så det går seg som regel til etterhvert, for noen tar det bare et par uker, mens for andre tar det lengre tid:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå