Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #1 Del Skrevet 1. november 2009 Hei! Jeg er stort sett alene med min lille sønn. Han har forløpig ikke hørsel, (venter på utredning) Og jeg skal prøve å stimulere han så mye som mulig med høre aperat på. Problemet er at jeg stort sett er utslitt. Han får trent mye i mageleie (på egenhand, og han er virkelig sterk), men jeg leker nesten ikke med han...Han ligger gjerne i armene mine og snakker, og jeg svarer... Men føler jeg ikke gjør nok. Er så redd for at han skal henge langt etter. Ikke sjans for at han holder leker osv enda... Søvn er også et problem...han sovner gjerne ikke før 12 på kvelden, og sover 3-4 timer, spiser og sover 2-3 timer til...og det er alt. etter det er det bare små powernaps på 30 min... ca 3-4 ganger om dagen. Jeg kjenner jeg er utslitt. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tenker alltid "at i morgen skal vi leke lille venn, i morgen...mamma er så sliten" Men det blir ikke noe av. Han sitter mye på fanget og er rolig... Er alle her inne super mammaer? Det ser sånn ut! Blir deprimert av dette... ønsker det beste for barnet mitt... Men er sliten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
knerten09+ knerteline11 Skrevet 1. november 2009 #2 Del Skrevet 1. november 2009 Føler absolutt ikke at jeg er noen supermamma. Er omtrent konstant sliten, og prøver å holde litt orden i hus og komme meg ut på tur i skogen. Og er jeg ekstra sliten blir det siste prioritert og husarbeid blir spart til helgen når pappaen kan trå til. Det skal sies at det har blitt bedre og er mindre sliten for hver dag. Men så fort jeg føler meg ovenpå så kommer en ny runde med netter hvor knerten våkner hyppig, og vips så er jeg sliten igjen. Så tror det er flere enn du som er sliten. Og så har du at på til ekstra beleastning med å gå å tenke på om det er problemer med hørselen og det blir man fort ekstra sliten av. Jeg har selv til tider følt at alle rundt meg er "supermammaer". Men det viser seg at det ikke alltid er tilfellet. Men når det skal sies så er vi alle supermammaer på vår måte, selv om vi ikke orker alt det vi skulle ønske :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140906701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magica og lille tryll ♡ Skrevet 1. november 2009 #3 Del Skrevet 1. november 2009 Hei! Jeg tror alle nye mammaer (og gamle også for den saks skyld) går rundt med dårlig samvittighet og tenker at de ikke gjør nok. Jeg for min del har perioder hvor jeg ikke orker å være så aktiv med trylla som jeg skulle ønske. Da ligger hun mye på gulvet for seg selv under babygymmen og leker. Da prøver jeg å tenke på at hun har godt av å lære seg å leke selv også, ikke bare bli stimulert av voksne hele tiden. Jeg syns det høres ut som om du gir gutten din mye god nærhet, og stimulans ved at han ligger i fanget ditt og dere prater sammen. Dette er sikkert kjempekos for han! Det at han ikke holder leker enda, er nok ikke din "skyld", alle babyer utvikler seg i ulik fart. Det at du er så sliten syns ikke jeg er det granne rart, siden du er mye alene med gutten din. Jeg må si jeg bøyer meg i støvet for alle som klarer å være alene med små barn. Og i tillegg så er det den ekstra belastningen med utredningen av hørselen hans... Er det noen som kan avlaste deg innimellom sånn at du kan hente deg litt inn på søvn kanskje? Få noen timer fri i løpet av dagen og gjøre noe hyggelig for deg selv? Ettersom jeg har skjønt så er det mange som sliter med dette med søvnen til babyene, så dette er du hvertfall ikke alene om hvis det er noen trøst. Et lite tips som jeg leste om på småtroll er å gi kamillete før legging, for det skal visst virke beroligende på små. Jeg gir det til mi lille... Kjøper te-poser på helsekosten og gir henne 10 ml hver kveld (hehe har bare prøvd det de siste kveldene altså pga prosjekt over-i-egen-seng, ref annen tråd her inne), tror kanskje det har en effekt for hun blir kjempetrøtt. Og ikke glem at du gjør verdens viktigste jobb, og at nettopp DU er den beste mamman som din gutt kunne fått!! Ønsker deg lykke til med alt! Håper tingene blir litt bedre for dere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140907197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rima Skrevet 1. november 2009 #4 Del Skrevet 1. november 2009 Kjære hovedinnlegger! Jeg er langt fra noen supermamma... Og det er vel veldig få som kan si at de er det. Jeg er tobarnsmor og føler meg ofte sliten. Ja, jeg prøver å innbille meg selv at det går så fint så, men enkelte dager er jeg bare helt gåen og har mest bare lyst til å slappe av på sofaen. De dagene gjør jeg det jeg orker og lillebror er visst fornøyd med det. Han er glad for å se mammaen sin. Han er glad for å ligge på gulvet og sprelle med beina sine. Han er glad for å se på dingleleker over fjeset sitt. Og han er glad i kos. Ja, jeg skjønner at du er sliten. Som Magica sier; har du ingen som kan avlaste deg litt slik at du får deg litt hvile? Om ikke så lenge, men sånn at du kan hvile litt på sofaen? Det hjelper godt på med bare en halvtime for seg selv når man er så gåen. Du skal ikke bekymre deg så veldig for at han utvikler seg sakte. Det gjør han antakelig ikke i det hele tatt! Husk at vi som skriver her inne ofte er kjappe med å komme med et innlegg for hver lille bevegelse minsten tar. Jeg har sikkert skrevet flere innlegg her med hva lillebror har funnet på med kroppen sin, men han er kanskje tidlig ute på enkelte områder. Men så er han kanskje sein på andre områder. Jeg er helt sikker på at din lille gutt utvikler seg akkurat som han skal. Dersom du er veldig bekymret for utviklingen, så synes jeg du skal ta det opp med helsesøster. Det kan være godt å høre fra en fagperson at alt sannsynligvis er som det skal..) Du er den beste mammaen i hele verden for din lille gutt. Ingen kan gjøre det bedre enn deg som mamma for han. Og husk at han elsker deg for alt du er..;o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140907782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykke2009 Skrevet 1. november 2009 #5 Del Skrevet 1. november 2009 Kjære deg!! Tror ikke noen av oss føler oss som super-mammaer, som det blir skrivet lengre oppe er nok alle super mammaer for akkurat sin lille!! Skjønner godt at du er trøtt og sliten, jeg har ikke så mye annet å tilføye uten å gjenta alt som er skrevet til deg over her. Men jeg tenker det er akkurat som når du venter på å bli gravid så ser du KUN gravide uansett hvor du går. Du er kjempesliten og ser KUN bekymringene og mulighet for søvn laaangt ute i horisonten.. Tror at alle andre fixer alt så lett. Men vi gjør ikke det vet du, vi bekymrer oss, har vondt i mamma hjertet, tar rare avgjørelser for vi er så trøtte, gråter... alt dette sannsynligvis for vi elsker vår lille over alt på denne jord (hehe... og en god porsjon hormoner)!!! Husk at å be om hjelp er ikke noe nederlag!!! Lykke til videre!! La oss gjerne vite hvordan det går med deg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140908131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitt 4.barn har kommet Skrevet 2. november 2009 #6 Del Skrevet 2. november 2009 Hei, kjære deg! Jeg er slett ingen supermamma, selv med mine 14 år med erfaring. Er titt og stadig sliten, og selv om jeg prøver å skjule det for mine barn ser de det veldig godt. Ser opp til venninner og familie som har supertålmodighet og er flinke til å stimulere og leke med barna sine titt og stadig. Har konstant dårlig samvittighet for dette jeg.... Jeg har imidlertid lært at jeg må sørge for å lade batteriene selv. Selv om det er vanskelig (for jeg vil helst ha det ryddig og fint i huset til en hver tid) må jeg prioritere å hvile meg når gullet sover. Jeg er heller ikke så flink til å be om hjelp, og kan gjerne avvise folk når de vil hjelpe meg. Er redd for å belaste de. Men nå har jeg skjønt at det gleder andre å få hjelpe meg:-) Når det gjelder søvn, har jeg god tro på å innarbeide gode og forutsigbare rutiner for barna. Fra lillemann var ganske liten har jeg rundet av kvelden med dempet belysning, et varmt bad og masse kos, etterfulgt av en god pupp. Dette har fungert godt for oss. Men unger er forskjellige, og andre kveldsrutiner kan jo fungere godt for dere. Jeg forstår godt at du er sliten av for lite hvile. Selv blir jeg nesten "ikke til å være i hus med" om jeg får for lite søvn. Min lille ble 3 mnd for en uke siden, og griper ikke etter leker som ligger på gulvet. Han slår etter lekene på babygymen, og en gang i mellom griper han tak i de. Her er forskjellene store når det gjelder babyer. Og du har en baby som er sterk i mageleie på gulvet. Min blir utålmodig og lei etter et halvt minutt. Jeg er nok ikke flink til å trene ham på dette nei. Du snakker og koser med babyen din. Da stimulerer du syn og følesansen. Det er jo kjempeviktig og bra at du gjør! Jeg tror at det er spesielt viktig med nærhet når en av sansene ikke fungerer optimalt. Syns du er flink jeg:-) Bruk helsesøster for gode råd, og folk rundt deg til avlastning. Masse lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140910391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #7 Del Skrevet 2. november 2009 Tusen takk for alle gode kommentarer! Og oppmuntrende ord! Dette trengte jeg virkelig. Jeg ser litt lysere på ting i dag. Det går opp og ned ;-) Dette er mitt første barn, og man blir jo så usikker. Spesielt når det gjelder det (forhåpentligvis) forløpige handikappet hans. Venter på å få time hos CT, så vi kan se om det indre øret er som det skal. Jeg skulle gjerne sagt ja takk til litt avlastning, men min eneste familie bor på den andre siden av landet, så det er ikke lett. Det går seg nok til. Han er jo en utrolig god unge stakkars. men dette med nattesøvn er ikke lett foreløpig. Håper på bedre tider og trøster meg med at sett i perspektiv, er dette kun et øyeblikk av livet. Tusen tusen takk igjen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140912508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykke2009 Skrevet 2. november 2009 #8 Del Skrevet 2. november 2009 Mangel på søvn kan gjøre verden til et ekstra trist sted å være.. Håper dere får ikke John Blund er så langt unna dere med søvestøvet sitt ;o) Du må gjerne holde oss oppdatert på hvordan det går med deg og gutten din.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140915201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2009 #9 Del Skrevet 5. november 2009 Hei hei Beundrer alle som er helt eller litt alene med små, det er jo slitsomt. Tenkte jeg bare skulle høre om du vet om det finnes "Home-start-familiekontakt" der du bor. Da kan det være at du kunne fått litt avlastning 2-4 timer i uken hvor babyen er på trilletur og du kan bruke tiden på deg selv for å hente deg inn. Lykke til, håper det "går seg til". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140931087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #10 Del Skrevet 7. november 2009 Kjære deg! Jeg har også vært veldig sliten og hadde konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke stimulerte barnet mitt nok. Jeg bestilte en time hos helsesøster, og knakk fullstendig sammen på kontoret hennes. Jeg traff heldigvis på en fantastisk forståelsesfull og dyktig helsesøster, som lot meg bare være der i to timer! Vi snakket, hun kom med tips for å gjøre hverdagen lettere, hun lekte litt med babyen min mens jeg bare lå på sofaen på kontoret hennes å så på... Etter dette har jeg hatt det utrolig mye bedre. Jeg trengte virkelig bare noen å prate med! Vi har fortsatt noen tunge dager, men de er færre enn før. Og jeg går fast til helsesøster annenhver uke for oppfølging. Hun tar seg god tid hver gang! Så nei, her inne er ikke alle super mammaer! Men jeg tror vi er en gjeng med mammaer som ønsker det beste for de små gullene våre, uansett hvilken livssituasjon vi er i! Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140906269-er-alle-her-inne-super-mammaer/#findComment-140943414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå